Dags för MH på lördag den 3/4!

F

Francess

Äntligen är det dags att MHtesta vovsan! Anmälde oss för snart ett par månader sedan (ville vara ute i god tid) och på lördag är det dags.

Min hund är en snart 18 månader gammal schäfertik (blir 18 mån den 7/4). Jag har aldrig varit med om ett MH förr.

Är det något speciellt jag ska tänka på inför MH och sen under dagen? Vi är 8 anmälda, nr 1-4 ska samlas 0730 och nr 5-8 ska samlas 1030. Jag står som nr 8 i startlistan. Måste erkänna att jag är lite nervös! Är rädd att göra nåt fel.

Tex har jag tränat min hund att inte springa efter bollar o pinnar som jag kastar...utan hon ska sitta/ligga ner och ta kontakt innan hon får springa fram och hämta på "varsågod". Hur inverkar det på testet? De ska ju springa efter grejer där ju! Ska jag berätta det precis innan momentet? Risken är ju stor att hon väntar på tillåtelse innan hon springer efter.

Anledningen till att jag tränat min hund så här är att hon har så stor jaktlust. Det är ett steg på vägen mot att inte jaga efter hönsen och katterna eller bilarna på vägen...och hon börjar förstå vad som krävs av henne. Hon kanske är jätteduktig under testet och sitter kvar! Hehe.

Spännande!! Är utbildad figg och kör ett antal MH per år.

Du behöver inte vara nervös, det finns en testledare som går med Dig under hela provet och talar om exakt hur du ska göra.

Att tänka på: Du får ej ha stryphalsband under provet. Var där i god tid och rasta hunden innan. Fördelen med att du startar bland de sista är att du har gott om tid att gå med på de första hundarnas prov. Då ser du hur momenten går till och hur du ska bete dig.

Angående att ha för hög lydnad på sin hund är lite jobbigt på MH. Hade samma problem själv då hon inte får gå iväg utan ett varsågod på tex lilla bytet. Men du får självklart i samband med att testledaren säger att du ska släppa hunden ta ett steg fram och säga ett frikommando.

Har du en sambo/eller nåt som vill vara med och titta och hunden är väldigt kär i h+n så se till att Ni går samtidigt. Då måste ni under hela testet gå väldigt nära varann. En del testledare talar inte om att det är ok. Jag och min sambo gick tätt intill :love: under hela testet. Ska sambon stå bland publiken är det risk att hunden blir störd och vill hålla koll där också.

Ovan blev väldigt snabbt ihopskrivet på jobbet tidigare. Undrar du fortf. något så fråga igen. :)

Jättebra svar! Tack så hemskt mycket! :bow:

Har funderat på husse-faktorn. Hon är lika kär i honom som i mig, så jag tänkte först be honom sitta i bilen när det är vår tur! :D

Men om det är ok så kanske han får gå med. Problemet är bara att han inte är så intresserad vare sig av hundar, träning eller liknande och risken är stor att han glömmer av sig och börjar prata med någon. :D

Missförstå mig rätt, han älskar vår(min!) hund och gosar och leker jättegärna med henne. Men jag har haft svårare att lära honom hur han ska göra med valpen/unghunden än det har varit att träna henne. ;) Just därför kan hon fortfarande bita i händerna ibland...han ansåg att hon skulle lära sig av med det själv när hon blev "stor". Nu är hon stor och biter hårdare! :D Så i mångt och mycket har jag fått göra både dubbel- och trippeljobb med henne under resans gång. Liiite tjatigt ibland, men hon hajjar ändå fortare än min käre make. Kan man skicka iväg äkta makar på träningskurs, så de lär sig lyssna på sin fru? Vissa grejer ÄR jag faktiskt bättre på! :rofl:

Ha ha..känner igen det där! Min sambo skulle också behöva gå en kurs. Att tro att valpen är född med ett ordförråd som stanna, fot och hit är lite svårt att förklara för sambon att det inte är så det funkar. :D Men han är riktigt duktig och lättlärd. Dock har han svårt att vara konsekvent när han är trött eller hungrig. :smirk:

Angående att lämna Husse i bilen skulle jag nog hellre be honom stanna hemma. Vill han inte se Mht så finns det ingen anledning att ens låta honom följa med. (hm om du har körkort vill säga) Men det beror ju på din hund och den känner du ju bäst själv. Din hund kanske inte stör sig på att Husse blev kvar i bilen.

Har du någon som kan filma din hunds MH så är det jätteroligt att se efteråt. När man går med hunden själv så hinner man inte se så mkt av sin hund. Vid dumpe och skrammel så hoppar ju många hundar undan och bakåt 1 m innan den går fram och undersöker. Det är inget du ser då du inte får vända dig om eller titta på din hund. Och då missar man ju lite grann. Du ser heller inte vilket kroppsspråk han har om hunden nu inte står framför dig. Står han i höjd med dig så missar du ju det så intressanta bakpartiet på din hund när han får syn på läskiga saker.

Ha så kul och lycka till!

Apropå husses ointresse att följa med på träningar och div. hundpåhitt så säg att detta är SKOJ. Tala om för honom att han kanske tom får se en arg liten schäferbäbis. För det är väl hans lilla bäbis!? :D :angel:

Hmmm, jag får väl fundera vidare då. Husse fick iofs följa med på förra träningstillfället på klubben häromveckan och det funkade ju bra. Hon var inte så fokuserad på honom som jag hade trott och han lyckades hålla sig både tyst och stilla. :D

Det hade ju varit roligt att få det filmat, men jag vet inte hur det skulle gå till. Min man är ovan och vi har ingen egen kamera. :(

Hehe, JAG tycker det är skoj, HAN följer med för att han är så snäll! Och visst är det hans lilla bäbis! :D

Upptäckte att en av hans kolleger ska MHtesta i samma grupp som jag, ett eller två nummer före. Så maken ringde och visst skulle kollegan ta med sig sin videokamera och filma sin hund! Antingen hjälper han till att filma vår "bäbis" eller så får maken en snabbkurs och tar hand om kameran. Jättekul!!! :) :)

Åh, så kul! Ja då får jag hoppas att du blir nöjd med ditt MH på lördag. Rapport vill jag ha!! :D

Jag lovar att rapportera! Jag tycker det är så spännande! Har inga förutfattade meningar om min hunds kapacitet (eller försöker att inte ha det i alla fall). :D

Jag älskar ju henne för den hon är, men tycker det ska bli en intressant värdemätare inför kommande utbildningar etc. Min förhoppning är ju att kunna utbilda oss till Räddningshundsekipage. :)

Däremot är det inte säkert jag hinner berätta på lördag, vi ska bort på em/kväll...

Vad roligt med lite info!
Den 17 april skall jag iväg med min GD på MH.
Då ska jag be sambon gå ihop med mig, så vi är två förare. Jag tror att i vårt fall att risken för att hon sticker till publiken och honom kan vara stor!
Hm, filma lät riktigt smart. Var kan jag hitta en film kamera tro?!
Är det verkligen ok? Tänk om man är ivägen med kameran! Som en löjlig turist....
Jag är helt grön och livrädd för att göra fel! Dumt nog. Det är ju för våran skull.
Brukar det vara många som kollar?

ALltså. Mh ska göras i lugn och ro. Att filma är verkligen helt ok. En bra testledare eller beskrivare ("domaren")talar om var du kan stå och filma för att få bästa filmning. Annars är det helt ok att fråga. Men välj dina tillfällen att fråga så du inte stör mitt i ett moment. Det är ju flera moment och man går mellan varje station. Det tar lite olika lång tid men 2-3 min går man i alla fall. Men vid transportsträckorna mellan så är ju ett ypperligt tillfälle att fråga beskrivaren var du bäst står och filmar. Man måste stå helt still när man filmar. Oftast går det bra att stå precis vid beskrivaren.

Ett MH är ju till för hunden och ägaren. Så självklart så ska ni fråga och se till att ni förstår.

Som jag skrev till Francess (stavas?) så se till att Ni tittar på ett MH innan eller åker ut i god tid så Ni hinner se några hundar innan det är Er tur.

Angående hur stor publiken är är verkligen varierande. Alltifrån endast hundägarens egen publik upp till ett sällskap av 15-20 st.

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAaaa, det var väl klart!!!

Som sagt, tröghuvud idag...

Vad finns det för krav/kriterier för att kunna göra't?

Tackar ödmjukast!
Ja vi kommer att vara i grupp 3 den dagen och åka dit under grupp 2, så att vi kan titta på andra ekipage.
Jag kommer att återkomma med resultatet, för jag är inte säker på att jag kommer att förstå det!
Snacka om att kasta sig ut i det blå, har ingen aning om någonting men det verkar bra och vi ska göra det!!! Ok, lite koll kanske, men det känns osäkert!

MH står för "Mental Hund" och är en beskrivning på hur en hund reagerar i olika förutbestämda situationer. MH blandas ofta ihop med Mentaltest som är ungefär samma sak, men det görs på en äldre hund (24-48 mån) samt att man inte bara beskriver hur hunden reagerar, utan man bedömer också hunden egenskaper utifrån vad man ser under testet.

En bra beskrivare ska även stanna upp efter att testet är genomfört och berätta för dig hur och varför han har satt kryssen i de rutor han valt.

Annars så är det inte så jätteintressant. Är du nöjd med din hunds uppträdande under provet så är det alldeles tillräckligt. Själv så fick jag bara ok kryss. Men då hade jag för bra lydnad på min tik och då får man kryss därefter. Tyvärr. Ska alla hundar bedömas rättvist så ska man inte sätta lydnad på hunden förrän efter MH och det är ju inte så vanligt. :D

När jag gick M1:an så sa vår utbildare klart och tydligt att testaren INTE får säga något om hunden efteråt. Dvs att de inte får säga att din hund är lite vek, modig osv osv :confused: Är det verkligen så eller var han ute och cyklade?

Jisses jag har gått utbildning med en sådan vidrig person som i princip ville göra om hela testet. Att om du gör så DÄR så vill hunden inte kampa. Om du gör så HÄR så kommer den att kampa mer osv osv. Suck. Gör man olika från hund till hund bara för att man vill ha ett visst resultat som man anser vara "rätt" så blir ju testet helt menigslöst. I så fall ska man ju beskriva figgens intesitet :crazy: Jag skulle ALDRIG låta honom testa någon av mina hundar i alla fall...

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Övr. Hund Min sheltie tik på 4 månader är väldigt lättväckt och har svårt att sova om man inte sitter med henne hela tiden, detta blir ju ett...
Svar
16
· Visningar
3 761
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka