Dags för hund nr 3

iska

Trådstartare
Jag funderar på vad nästa hund ska vara av för ras, men har inte hittat någon som uppfyller mina krav, tänkte att ni kanske kan hjälpa mig att hitta den (om den nu finns)

Hunden ska helst bli mellan 46-56 cm i manken (tik)
Lätt pälsvård
Apporterande eller stötande
Mycket smidigt bygd
Lätt lärd
Mycket aktiv
Ha ett "lätt" rörelsemönster eller vad man nu ska kalla det för. Jag vill inte ha den där "yviga och stuttsiga" galoppen som ex golden har.
Det var nog det som jag kommer just nu.
Jaktlabbe är ett alternativ men jag tycker att 95% är för grova i kroppsbyggnaden...

Någon som hittar min hund?

Sv: Dags för hund nr 3

Tror faktiskt aldrig jag har rekommenderar setter på buke innan, men det kanske hade varit nått för dig? (stämmer visserligen inte in PRICK på alla punkter, men ändå) Men jag frågar som Fragile, vad ska du ha hunden till?

Hunden ska vara till den jakt typ som den är avlad för, men den ska även köra agility på högnivå.
Setter är tyvärr inget för mig, har inte tyckt om de hundar jag träffat ( vilket är runt 6 st) och den har helt fel spring teknik för agility.
Har idagsläget en blandis mellan jaktlabbe/vorsthe (hade det varit en ras hade garanterat köpt en ny, den hunden har verkligen allt som man kan önska sig av en hund!) och så har vi en Kelpie.

Kleiner münsterländer?
Kändes som att den kunde passa in ganska bra på dina kriterier.
Är inte så insatt i rasen själv mer än att jag vet att den är kvick som tusan, lättlärd och väldigt aktiv!

Har oxå funderat på det, men tycker det verkar svårt att hitta linjer som har ett jäkla ös i sig, förutom när det gäller jakt. Men jag har kanske fel?
Annars så har dom ju det mesta...:)

Hunden ska vara till den jakt typ som den är avlad för, men den ska även köra agility på högnivå.
Setter är tyvärr inget för mig, har inte tyckt om de hundar jag träffat ( vilket är runt 6 st) och den har helt fel spring teknik för agility.
Har idagsläget en blandis mellan jaktlabbe/vorsthe (hade det varit en ras hade garanterat köpt en ny, den hunden har verkligen allt som man kan önska sig av en hund!) och så har vi en Kelpie.

Men vad vill du jaga?
Du skriver "apporterande eller stötande" och att den ska användas till den jakt den är till för men varför en jakthund överhuvudtaget?

Senast ändrad:

Du skall helt klart ha en tollare, från rätt linjer, så uppfyller den alla de kriterier du har skrivit, samt att du får en hund som kan tävla agility på hög nivå.

Tollaren, anser jag, har ett rörelsemönster som är mer lämpat för agility än vad många av de andra jaktraserna har, den är mindre yvig i svängarna, samt kvickare i vändningarna. Anser även att det är mer ös i tollaren men återigen, det är vissa linjer du skall satsa på. Det finns även tollare som passar mest som en trevlig kompis.
Skicka gärna ett PM så kan jag berätta mer om du är intresserad, antar att man inte får rekommendera kennlar och hundar i tråden...

/

Susanne

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 646
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 068
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jaha, här kommer en rastråd till. Jag är i valet och kvalet om jag ska ha en hund till. Om det blir en till måste mina föräldrar vara...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 807
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 243
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka