Dags för bikt!

svea

Trådstartare
Nu är det dags att krypa till korset för er årliga bikt. Ni som har hängt här ett tag vet precis vad jag talar om och kan börja darra. Ni som är lite nyare kommer snart att förstå vad detta går ut på, och känna en oemotståndlig böjelse att bekänna. ;) :angel: :p

Jag börjar:

Jag har periodvis regelbundet lindat ben.

Jag har börjat rida med en memory foam-pad under sadeln. Tjock!

Jag har *törs jag erkänna detta* experimenterat med inspänningstyglar!

Sv: Dags för bikt!

Jag har ju alltid gillat snygga benskydd och lindor (VITT!!! :love:), så det kan jag glatt stå för att jag gärna använder, även till vardags.
Inspänningstyglar skaffade jag redan för något år sedan, för att unghästen skulle få något stadigt att "bråka mot". De hänger dock oanvända sedan i vintras, typ.

Jag har dock ett par mindre bekväma bekännelser att göra...

*Sedan i våras har jag ridit i h-o-p-p-s-a-d-e-l. :o
I brist på andra passande sadlar och pengar så har det faktiskt funkat över förväntan, men knappast optimalt. Har t.o.m. ridit en kurs för MH i den. Men nu äntligen, se nedan...

*Jag har en t-e-d-d-y-p-a-d-d under sadeln. :o
Jag fick låna en sadel i våras, som jag då avfärdade som alldeles för vid. Nu har jag dock börjat använda den, för jag tror att den kommer att funka så småningom. Den är dock fortfarande liiite för vid, därav användandet av bland det fulaste jag vet i utrustningsväg.

Och nu kommer den svåraste:

*Sedan i måndags rider jag min häst med m-a-r-t-i-n-g-a-l!! :o:o:o
Ja, det är bara så ytterst pinsamt, jag vet. Men den fyller sitt syfte och jag hoppas att jag kan plocka bort den snarast. :o

Folk i byn undrar väl snart varför hoppryttaren sitter och finlirar skolor, men aldrig går i närheten av ett hinder... :angel:

Jag har en del att bekänna, faktiskt, brukar inte öppet erkänna mina fel och brister men nu så...

Jag har ridit med sporrar! :eek:
På dressyrforumet ställde jag frågan om det fanns någon anledning att prova det i skrittarbetena eftersom pållan har en tendens att tappa bjudningen (när det blir svårt) och slutar lyssna på skänkeln när hon har mycket att tänka på. Fick till svar att det inte skulle lösa några bekymmer, och förresten så är det bara orutinerade ryttare som tror att sporrar är lösningen. Men jag provade i alla fall igår och det gick ju 1000 gånger bättre! Ångrar inte mitt beslut att prova, för det var uppenbarligen precis vad som behövdes för att pållan inte skulle "glömma" att lyssna på skänkelhjälperna också.

Min portugesa har bara använts 1 gång på hela året! :eek: :eek:
Och det var till tornerspel, så jag använde den inte ens till att jobba med dressyr. Anledningen är egentligen inte så underlig, men man skäms ändå lite; pållan föll ur under hösten/vintern och då passar inte portugesan särskilt bra. Nu ser hon bättre ut, men inte riktigt 100% ännu så vi väntar lite till med att rida regelbundet med portugesan.

Jag ska börja träna hoppning! :eek: :eek: :eek:
Det borde väl bara det största sveket mot allt vad AR innebär? Att inte lägga alla pengar och all ledig tid till att rida AR-lektioner... Ja, jag skäms, men man måste samtidigt inse sina begränsningar och lägga krutet där den största talangen finns. Hästen är det inget fel på, hon kan allt, men ryttaren är desto sämre på dressyr... Eller så kanske jag ska säga att jag är bättre på hoppning!

Jag har klickat lillan för hennes egna förslag på 'tvåtaktsgalopp' och 'stegringar'. Fast hon gör det utan ryggen och med underhalsen spänd...

Ganska kontraproduktivt på en häst som huvudsakligen behöver lära sig att slappna av i underhalsen, men ack vad kul hon har!

haha, vad kul tråd!

1: jag har oxå börjat linda ben nästan på rutin! Gärna färgmatchat o lyxigt!:love:

2: Jag har bestämt mig för att köpa en hoppsadel att träna ute i skogen i.:bump:

3: har gett upp alla försök att få ut hästarna på bete då de bara får fång och har haft dem i jordhage HELA sommaren i princip.:cry:

4: har börjat tänka mig att köpa dressyrsporrar, eller kanske såna hemska westernsporrar med trissa:devil: för att sätta respekt i motståndsmästaren utan att behöva ponnysparka som förstärkning. (ni hör ju..:crazy:)

5: har ridit hårdingen med handskar och vävribbtyglar under dressyrpass:eek: för att få lite makt över travaren med sina egna åsikter om tempo och form.

oj, vad jag syndat..

6: Suktar efter en läder (mocka :idea:)sadel och helskodda ridbyxor för att slippa bli så svettig av att sitta med på svinggungehästen.

7: tränat lite tramp i smyg fast vi väl egentligen har mkt mer att finputsa först. :o

Under vintern har jag faktiskt varit en renlevnadsmänniska med min trogna bent-sadel och kandar, men nu när hösten kommer och vi ska komma igång igen efter skada och barnafödande ser det mörkare ut är jag rädd.

Jag planerar för att longera med inspänningar...

samt

Hitta lämplig tjej som kan hoppa honom på lite mer höjd...

I övrigt är det nästan pinsamt, inga benlindor, inga paddar etc. Jag måste nog bättra mig lite till nästa års biktning annars kan ju folk tro att jag är seriös eller nå't...

Jag har bara en bebis.

Men jag färgmatchar gärna lindor och schabrak OCH använder boots (hon är tom oskodd men för framtiden Ni vet...)

Min favorithästutrustning just nu är mina kornblå Professionals Choice SMB Elite skydd :love: med matchande boots.

Men jag får nog återkomma när hon är arbetad lite mer.

Hmm, det här var svårt :p

Jag har tagit snabb-galopper (utan någon som helst tanke på form, bara det går snabbt :p ) på galoppslingan, med ett stort leende på både mina och hästens läppar.

Jag har både löshoppat och hoppat lite uppsuttet (dock finns inga pengar till hoppsadel ännu, men det kommer, det kommer, kanske i bikten nästa år?).

Annars är det nog illa :eek: Inga benlindor, inga nosgrimmor, inga inspänningstyglar, hästen går i en stor skogs/beteshage (fast beroende på vems regler det är man ska följa så kanske det är en synd?), inga sporrar.... ja, du ser :eek:

Jag har under året:

köpt dressyrsadel
köpt helskodda ridbyxor
använt shortchaps ganska frekvent
tävlat 2 LB klubbtävlingar(dressyr)
longerat med inspänning

:eek: jösses....
Nu blir det AR utrustning på ett tag för jag ska snart på kurs...

/T

Jag har under året:

köpt dressyrsadel
köpt helskodda ridbyxor
använt shortchaps ganska frekvent
tävlat 2 LB klubbtävlingar(dressyr)
longerat med inspänning

:eek: jösses....
Nu blir det AR utrustning på ett tag för jag ska snart på kurs...

/T

Bikt. Detta var nytt...men kan inte komma på någon riktig synd. Tja möjligtvis att jag varit nära att köpa en allround sadel mot dressyr, men vad gör man när kusen mäter 120 grader över ryggen? :crazy: Hittade dock en bomlös akademisk i sista stund.

Helskodda ridbyxor och shortchaps, är det synd? :confused:
Help me father, for I have sinned....:crazy:

Oh, en sak till. Och det här känns faktiskt jobbigt. Men jag tyckte att AvG:s ritt i dag var förbannat bra. :o

Det låter inte bra det här du...:cry:
Jag rekommenderar en filt, varmt te och en lång vilopaus.

Jag har väl aldrig varit så värst intresserad av annat än engelsk utrustning. Så för mig att erkänna att jag lindar ben och rider med engelsk sadel och träns och bett är väl ingen chocker. Ingen som känner mig lär trilla av stolen.

Däremot kan jag erkänna att jag hoppat en hel del den här sommaren. Både flängt runt i skogen i ett helsikes tempo och hoppat stockar och hoppat mer än bara något kryss i ridhuset.
Jag har tom lärt mig korta lädrena.;)
De som sett stilen jag gör detta i kanske dessvärre blivit allvarligt traumatiserade. För vackert är det inte.:eek:

Jag och ponnyn har även kört riktiga ponnyrejs på stubbåkrarna och skogsvägarna här. Mattens skavsårsfötter stiligt beklädda i tofflor.:o

Tyvärr måste jag medge att jag omedvetet har sänkt kraven och maskat när jag ridit. Så nu är det hårdhandskar på igen och skärpning för min del! Vi har backat en hel del tack vare mitt slarv.
Bla inbegriper det här slarvet att jag fokuserat på att hästen ska gå fram så att jag skitit i annat. Nu när hästen går fram blev det tydligare hur mkt annat som felar. Klantigt!

jag har gjort en massa konstigt under året, men bara en sak jag skäms för och som jag vill få bort från mitt dåliga samvete. (fast egentligen borde det vara kvar resten av livet och påminna mig om vilken dålig människa jag är....

jag tappade humöret och piskade min häst vid ett galoppfattningsarbete. :cry: och jag skäms så oerhört och fick så extremt dåligt samvete efteråt! det är ju inte hennes fel att hon inte kan galoppera riktigt!!!!!!!!! f*an ta mig.... :crazy: jävla jag.

(och jag har börjat färgmatcha schabrak - benlindor - ridbyxa - tröja när vi tränar. alltid :angel: )

Jag har en glad nyhet också, mitt i all bedrövelse och alla hemskheter... :angel:

Jag har kickat min schabrakhysteri från förra året, då jag tvunget skulle ha vartenda schabrak jag såg i snygg färg! Nu är jag nöjd med de... *räknar*... 5 schabrak som jag har, även om det kliar lite i fingrarna varje gång jag ser ett sånt där snyggt sammetsschabrak med spetsig bakkant. :grin:

Förresten, jag tyckte också att AvG gjorde en rätt bra ritt idag... :crazy: Fast Isabell Werth var bättre!

Jag såg tyvärr inte Isabell. Egentligen såg jag inte AvG heller utan ägnade mig helt och hållet åt mitt arbete... :angel:

För övrigt kan jag erkänna att även jag har hoppat. Dock i 1700-talskläder och med barockstång. Jag hängde dock av mig värjan när jag hoppade, det blev ännu högre språng när den slog mot Tristans sidor! Och så bytte jag ut tricornen mot en hjälm, jag har faktiskt väldigt svårt att förmå mig att rida hjälmlöst!

20774390.jpg

Fotot är taget av Emilie Wass.

Vilken härlig bild!!
Hästens jätteglada uppsyn och högt över krysset, och du med ett stort OOOOOO till min!:love: Såna hinder kanske vi törs våga oss på oxå. Iaf med araben som kan hoppa. (min travare beter sig som en såndär bandvagn, går ner i diken och igenom hinder i stället för att skutta)

Äh, det där är inte hoppning, det ser ni väl? Det är ju en förberedande övning inför kapriol! :D Så du har inget att skämmas för, annat vore det om du faktiskt HADE hoppat! Då hade du fått skämmas ögonen ur dig... :angel: ;)

Jag rider alltid med benlindor eller benskydd.
Jag älskar min (spansktillverkade) engelska dressyrsadel.
Jag gillar inte stångbett eller bomlösa sadlar.
Jag rider sällan med spö och tycker att rida med spöt upp i luften ser jättetöntigt ut.
Jag blir inspirerad av flera som tävlar i dressyr (men inte alla).
Jag har löshoppat min häst en gång (jag skulle gärna hoppa själv om jag visste hur).

Sen är det några saker som jag inte ens fattade var synder:
Jag har börjat rida med sporrar och tycker det funkar jättebra. Hellre en dutt än att behöva göra ett rejält tryck.
Jag rider alltid med handskar.
Jag rider ofta i helskodda ridbyxor.

Så frågan är om jag egentligen ens borde läsa inläggen under "Klassisk Ridkonst"...

Liknande trådar

Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 145
Senast: Fibusen
·
Hästvård Först och främst; vi har kliniktid, inte förräns om 14 dagar tyvärr så jag ska ringa och höra om jag kan få en tidigare på annan klinik...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 097
Senast: Terja
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 597
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV