Dags att vaccinera...*frågor*

I

Isis

Jepp så har man varit hundägare i ett år och därmed så är det ett år sedan han vaccinerades hos sin gamla matte.

Har hans kvitto från vaccineringen och ser att han blev vaccinerad mot, parvo, valpsjuka, hepatit, kennelhosta. Eftersom detta är första gången för mig att själv beställa tid för vaccination så undrar jag vad som är dags att vaccinera för igen.. :o Vaccinerar man för allt varje år eller finns det vaccin som håller flera år/livstid?

Vad vaccinerar ni själva era hundar mot? Känns som att jag vill ha lite koll innan jag ringer vetten för tid.

Sv: Dags att vaccinera...*frågor*

Vet inte hur gammal din hund är. Parvo vaccineras valparna mot hos uppfödaren innan man får hem den (8 v). När den är 12 v vaccineras den mot parvo, valpsjuka, hepatit och ev kennelhosta (fråga hos vet om det ingår, gör inte det hos alla utan det får man ibland betala extra för). Sedan ska de omvaccineras vid ett års ålder, sedan vart 4:e år. Kennelhosta däremot får man vaccinera mot varje år. Min vet rekommenderar däremot att man vaccinerar mot de övriga sjukdommarna vart annat år.

Det enda jag vaccinerar emot är parvo och valpsjuka - ibland igår kennelhosta i valpsjukevaccinet, HCC tror jag alltid ingår.
Jag vaccinerar ungefär vart tredje år. Valpsjukevaccinationen får inte var aäldre än fyra år och parvo rekommenderas att man vaccinerar mot vartannat år men jag kör alltså en mellanvariant på mina.

Summa summarum, du behöver inte vaccinera i år utan kan gott vänta tills nästa år :)

Valpsjuka var 4 år, Parvo vart annat år, viktigt eftersom parvo finns i sverige och massor av hundar drabbas varje år! ( många dör!) Är din hund över 1 år så behöver du ej vaccinera i år, är den under 1 år så måste du vaccinera både mot valpsjuka och parvo, allt räknas alltid från 1 års vaccineringen när man pratar om vaccinationa mellenrum. Och om man skall vaccinera mot kennelhosta det är upp till varje hundägare, men har man haft en hund som drabbats så fuskar man alldrig med det något mera, det är som kikhosta för människor!
Men fråga din vet när du beställer tid, dom brukar vara att lita på!

Tack allihopa för era svar. Min hund är 4 år nu så han var 3 år när han vaccinerades senast.
Får fråga veterinären om kennelhostan ifall hon tycker det är värt att vaccinera mot det varje år.

Vaccin mot kennelhosta ger inte fullständigt skydd, och det skydd som fås är bara kortvarigt och har bara effekt mot ett av flera andra hostavirusar...men vaccinera mot kennelhosta görs ju nästan bara uteslutande i speciella situationer där hunden uttsätts för stor smittorisk. Tror nog inte risken är särkild överhängande hemma hos privatperson som i en kennel.

Vistas man med andra hundar ex på utställningar och på brukshundsklubben osv så rekommenderar min vet att man vaccinerar mot kennelhosta. Även om vaccinet inte ger ett fullständigt skydd, kan det dock lindra sjukdomen hos hunden. Det är nog inte många hundar som aldrig träffar andra hundar.

Till Mynta och Clintan:

Min hund är rädd för andra hundar och träffar bara ett fåtal som han känner. Så då kanske inte kennelhosta är nödvändigt.

Fast de kan få kennelhosta även om de är vaccinerade, och smitta din hund.
Vaccinet skyddar inte helt mot sjukdomen men om hunden får den blir det i en lindrigare form.

din hund skall vaccineras en gång om året.mvh elis

jag måste va knas, jag vaccinerar mina en gång per år, säger bara att det är "årliga vaccinationen" haha borde kanske kolla vad jag eg vaccinerat mot.... ooooops.... ska kika....
dhp live o pervo live.... är det något jag missat? *orolig*
pervo fic mina då dom var 12 v... man tycker ju vet ska upplysa om man borde vaccinera igen? Jag har alltid sagt att dom ska ha de vaccin dom behöver och sen visat papprena *orolig*

Senast ändrad:

fan nu har jag hittat, min vet har alltså inte gett de vaccin mina behöver.... man ska alltså inte göra som jag och säga "ge dom det vaccin som dom behöver" för mina har inte fått pervo vid ett års ålder... måste jag då göra om grundvaccin av det igen? eller räcker det om dom får en "vanlig"? *dumma dumma* mig.... borde vara krav på att skicka med papper om hur ofta vaccin och vilka som skall ges.... ångest!
jag har alltså vaccinerat mina vovvar för ofta med dhp och missat totalt 1-års ppi och 3-års ppi..... fan jag är ju helt väck! :/

Mina vaccineras med Nobivac Dhippi vet och i det ingår vaccin mot valpsjuka, hepatit, parvo och kennelhosta (kennelhosta ingår inte hos alla vet).

Ja fick en liten söt lapp, Typ som ett sånt vykort som man får när man ska till tandläkaren :)

alltså, det finns inget som heter grundvaccinering hos hundar. Ska du ställa ut eller dyl. så gäller att hunden skall vara vaccinerad mot valpsjuka för senast 2 veckor sedan och vaccineringen får inte vara äldre än fyra år.
Mot parvo finns det inget måste att vaccinera - bara en rekommendation och det är att man vaccinerar vartannat år.
Kör du en kombi av båda samtidigt brukar det också ingå HCC- och kennelhostevaccin i det. Kennelhosta anser jag dock att dte inte finns någon anledning att vaccinera mot "bara sådär".

Alltså!
Valpsjuka - vart fjärde år
Parvo - vartannat år

Du behöver alltså INTE vaccinera varje år, tänk vad mycket billigare det kommer bli för dig ;)

ja jag kommer bli rik ;)
mina ställs inte ut eller något.... ujuj jag måste verkligen läsa på om de olika vaccinen, för jag har ju verkligen snurrat till det :P hahahaha dhp varje år, jävlar vad dom ska vara skyddade.... så jag ska med andra ord kanske ta mig en sväng och ta ppi live... för det var ju ett tag sedan dom var 12 v så att säga.... *pinsamt*

Liknande trådar

Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 490
Senast: monster1
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 353
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hur fixar ni hundägandet med ekonomin, tid och allt vad det heter? Jag ska börja plugga till hösten och därmed flytta hemifrån och in i...
Svar
16
· Visningar
5 142
Senast: Modig_Korn
·
Äldre Sonen + kompis var ute och körde moppe. Kompis lånar sonens moppe och kör en sväng. Sonen vill då låna kompisens moppe men får inte...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 850
Senast: Girasol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar