Sonen + kompis var ute och körde moppe. Kompis lånar sonens moppe och kör en sväng. Sonen vill då låna kompisens moppe men får inte igång den, utan kompis visar hur man gör (den är tydligen tjurig att starta). Sonen kör en liten vända och när han ska svänga glider framhjulet och han välter i slowmotion. Resultat: snett styre samt kopplingshandtaget fick sig en kyss. I övrigt inga märken på mopeden. Själv klarade han sig med skrapsår på ena knät.
Pojkarna diskuterar hur de ska göra och de är överens att räta styre och kopplingshandag och skiljs åt som vänner.
Så hur hade ni gjort? eller hur går era tankar kring detta?
Ehrmmm. Jag vet inte vad jag skall säga....
Det verkar vara en ytterst känslig far (till sonen med trimmad moppe)!
Hade det varit min avkommas moppe som hade gått sönder hade jag bara struntat i det.
Köpt ett nytt ock låtit bägge grabbarna försöka få ihop det själva. Därefter fått hjälp. Gamla prylar går ju sönder! Hela tiden.
Kopplingshandtaget hade ju t.o.m. jag kunnat byta utan verkstadsteknisk utbildning, det är ju jättelätt! Vad kan det kosta? En femtiolapp?
Hade styret behövt riktas och svetsats så hade jag kanske stött på patrull, men å andra sidan kan de inte kosta än en hundralapp begagnat heller? Det kanske bara var att lossa bulten och svänga det rätt igen t.o.m.?
Där jag bor hade ingen kommit på tanken ens...
Nä, det låter som att personen i fråga inte har så mycket annat att fundera på här i världen.
Jag hoppas verkligen inte att de försöker åtgärda annat på er bekostnad, och till vilken nytta då på en gammal moppe i bruksskick?
Nä, jag hade låtit ungdomarna göra upp det där själva, med lite stöd.
Då kanske din sons pappa hade kunnat lära kompisen lite mek-tips som säkert skulle vara ovärdeliga för grabben.
Det hade ju kunnat bli en trevlig eftermiddag om inte annat?
Suck!
Varmt lycka till!