Dags att träna antiskotträdsla!

Sv: Dags att träna antiskotträdsla!

det var just det jag syftade på. att det kanske inte går att träna bort skotträdslan på alla hundar. jag tolkade ditt inlägg lite som att alla som har skotträdda hundar har sig själv att tacka och är dåliga hundägare som 1. låtit hunden bli skotträdd och 2. inte gör något åt det. det är inte alltid så svart och vitt.

det viktiga är att vänja valpen vid skott. och det gjorde vi även med den gammla hunden, och hon var inte skotträdd dom första åren. sen råkade hon vara ensam hemma då en tokig granne bestämde sig för att skjuta upp massa fyrverkeri. efter det blev hon rädd.

så, träna med era valpar, men var försiktig med at "vänja" hundar som redan är rädda. jag vet folk som lämnat hunden i bilen vid en skjutbana och gjort rädslan 10ggr värre. flooding är grymt och funkar inte enligt alla nyare forskningsresultat och experter på djurbeteende. man får vara ytterst försiktig och även vara inställd på att det kanske inte går at kurera hunden helt och hållet.

men jag håller med om att man ska försöka!

*Kl*
Positivt med alla svar om hundar som inte är skotträdda.
Jag förutsätter förresten, att skotträdsla och rädsla för smällare, raketer etc går hand i hand?

LIA

Min tik har varit skottfast de första åtta åren av sitt liv. Nu har hon blivit rädd för åska och raketer, och även börjat reagera på upprepade skott, om än inte så mycket.

En orsak till att jag är tveksam till skivorna är, att inga vanliga anläggningar förmår att återge "smälljudet" rätt. Den distinkta "snärten" kommer inte till sin rätt + att ljudet blir lite färgat.

LIA

Precis. Min hund är rädd för kott, smällare, fyrverkerier och åska, inte extremt på något vis, men smällare och raketer på tv och skiva bryr han sig inte om.

Jag gör helt enkelt så att jag är som vanligt när det börjar åska, skjuta eller smälla. Hunden får göra vad han vill, men jag är som vanligt. Oftast fungerar det bra. När vi var iväg och han fick leka med andra hundar förra veckan började det smälla, han reagerade, men eftersom ingen annan brydde sig så lekte han glatt vidare. Igår smällde någon av fyrverkerier utanför mitt hus. Hunden kröp upp i soffan, men eftersom ingen annan reagerade blev det ingen stor grej.

Senast ändrad:

Det händer för en del gamla hundar. Jag har inte tagit reda på om någon har en förklaring till det eller hur vanligt det är, men jag vet att det förekommer.

Någon?

det beror (i dom fall jag känner till) på att dom hör dåligare och inte riktigt kan urskilja vad det är och vart det kommer ifrån.

samma med min katt, efter att han blev döv på ett öra blev han mkt mer orolig för ljud.

Som jag skrev, ska försöka kolla upp om det finns skottövning på någon brukshundklubb här.

Hittar fortfarande uselt eftersom jag är nyinflyttad...

Är inte 6 mm ollonpistoler fortvarande licensfria det var de i vilket fall när vi köpte för ett antal år sen.
PL

Nej de kräver licens. Jag hade ett rent helsike att få licens på min 6mm. startpistol. De räknas som leksaker hos tillverkarna och saknar tillverkningsnr. detta godkände inte polismyndigheten här. Till slut så stansade de in ett nr. och jag kunde få licens. Jag har däremot sett på en järnaffär att de inte visste om licenskravet utan sålde ändå.
Polisen vägrar dessutom att jag får skriva in startpistolen på det statliga jaktkortet där jag får samla licenser på övriga vapen. På startpistolen måste jag bära med mig licensen i original varje gång jag är yte och tränar. Jag provade överklaga beslutet men tingsrätten höll med polisen och avslog min överklagan. Jag anser att det är övernitiskt men tydligen inte farbror blå.

Startpistol ser ut och smäller som en vanlig pistol och polisen är därför rädd att de ska användas vid rån och liknande olagligheter.

Min Schäfer jag hade innan var inte ett dugg skotträdd. Har tränat Bruks och han blev utsatt för diverse skjutövningar. Dessutom finns det mycket jägare häromkring periodvis. Han lyfte inte ett ögonbryn :)

Men nyår är något helt annat, smällarna gick bra men dessa tjutande och väsande raketer gillade han inte. Så jag tror inte man kan säga att bara för att en hund är skottfast så klarar den nyår. Det är stor skillnad på ett pistol/gevärsskott och raketer med diverse tillhörande ljusfenomen.

Ett tips till hundägare är att när det smäller så lek med hunden. Jag brukade avleda uppmärksamheten från det läskiga genom att leka med hunden och skojja till det lite. Sen behöver man ju inte gå ut när det är som värst.

Om vi var bortbjudna och hunden inte kunde följa med fick han vara nere i källaren med radion relativt högt på. Vi har ett inrett mys/filmrum utan fönster så där hade han det jättebra.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har faktiskt aldrig någonsin haft en skotträdd hund, eller en hund somreagerar med annat än nyfikenhet/ lek vid nyårssmällandet. Och jag har heller aldrig tränat en hund inför det heller.
Inte ens min väldigt nervöst lagda GD var rädd för ljud.

Förra nyåret var min Amstaffs första. Jag tog ut honom en stund vid tolvslaget för att beundra raketerna, och han tittade litegrann i början, men brydde sig inte nämnvärt senare. Men redan som 3 månaders valp så fick han uppleva hundratals vrålande Harley's, så han är rätt så van vid det mesta. Han blir alltid lika löjligt glad när han hör en motorcykel dåna :D

Min tik är 4 år gammal, och reagerar inte heller vid nyår. Hon kan vara lite nervös ibland, men hittills aldrig vid höga ljud eller liknande.

Detta nyåret kommer dom att vara själva hemma vid tolvslaget, men nu bor vi väldigt långt ute på landet och här hör man knappt ens smällarna.

Jag har, precis som Bebben aldrig haft en skotträdd hund. Mina har tvärt emot visat stort intresse och nyfikenhet och en var till och med raketgalen. (Leka! Leka! LEEEKA!) Finns möjlighet så tränar jag alltid innan högtider som nyår och påsk då folk smäller.

Vad är flooding?

Chocktaktiken, man utsätter personen eller djuret för det den är rädd för, i överdrivna mängder. Till exempel en hund som är rädd för vatten sprutar man ner med en slang, så länge som det behövs för att den ska sluta reagera. Eller en människa som har scenskräck och får ställa sig på scenen i ett fullsatt globen, så länge att den tillslut inte tycker det är läskigt längre.

Ingen vidare bra metod. :)

Jaha gott folk, nu är det mindre än 2 månader kvar!

Tänkte putta upp tråden och se om det finns nya åsikter och förslag på lut. Än finns det ju tid att påverka. Själv ska jag ta med mig unghund och startpistol ut till hästhagen idag och smälla lite.

Som någon påpekade, är smällare och raketer inte samma sak. Därför skjuter vi av ett par små raketer ikväll för att uppdatera djuren på det.

LIA

Min hund var bara 9veckor när han upplevde sin första nyårsafton med smällare. Vi stod på balkongen och när han hörde första smällaren så försvann han som en liten pil och gömde sig under en pall hela kvällen tills han somnade.

Eftersom vi tänkt använda honom som jakthund så blev vi lite oroliga att han inte skulle klara av det, men vi tog ut honom till skyttebanan och lekte med honom samtidigt som de tränade skytte bredvid. Nu förknippar han bara smällare och geversknallar med roliga saker, han har aldrig blivit orolig för förverkerier igen. :)

Men dååå var det läskigt :D
n326600030_2593_2458.jpg

Jag har hittat en brukshundklubb som tränar skott två dagar i veckan :D

Så nu vet ni vart vi kommer vara de närmsta 2 månaderna ;)

tänk på att vara lite försiktig med lekandet om ni tänkt MH-testa er hund. det finns hundar som tränats lite väl intensivt i samband med skott och fått en tvåa p g a det.

som svar på TS första inlägg har jag en skottfast hund och en lätt skottberörd. den skottberörda blir förbannad på de som skjuter (en ganska vanlig reaktion hos henne, när folk inte beter sig som de bör ;)). på vår klubb har de skotträning varannan vecka, hur smart som helst.

tänk på att vara lite försiktig med lekandet om ni tänkt MH-testa er hund. det finns hundar som tränats lite väl intensivt i samband med skott och fått en tvåa p g a det.

Han ligger i sin bilbur nu med bakluckan öppen och är hur cool som helst nuförtiden. Känns konstigt att han har blivit så gammal (3år :eek: ) och lugn mot vad han var förut.

våran äldsta schäfer är 6 år.. han ahr varje åpr vid 12 slaget vare med oss ute. vi ahr även provskjutningar av eje berglund( han som gör all fyrverkeri till Rhapsody in rock) utanför vårat sovrumsfönster varje år.. då får vovsen följa med ut.. förra nyåret var den lilla 4 mån... vid första smällen utan flög han upp å såg panikslagen ut men ingen anna brydde sig juh så jaha bar att somna om då.. nösta smäll öppnade han bara ögonen å ikade jaha ingen brydde sig nu heller...

på nyårsdagen tog vi en promenad i snöyran.. bakom en vägkrök stod en pappa och 2 söner och smällde av de sista småraketerna och smällare.. snacka om att pappan blev orolig när han såg oss ropade snabbt till barnen att ni får absolut itne smälla nått nu nrä hundarna är hjär... :bow::bow: till den pappan inte mångaär så snälla..

sen frågade vi om vi fick passa på att träna lite då så pojkarna vi smälla smällare när hundarna lekte själva i snön.. gick kanon.. eftersom den äldre itne ens reagerar på smällare/skott så nu gör itne den lilla de heller...

grannens hund är däremot livrädd.. den drogas dagarna före och efter nyår/påsk. men där är de dom själva som gjort den rädd. genom att säga ojojoj å lilla gubben å verkligen göra stora grejer av de när han blev rädd som liten..

oj de blev långt..

Puttar upp tråden en gång till. :)
Tiden går och nu har vi bara en månad kvar till jul. Jag hade hoppats på mer respons från dom som tänkt starta eller redan håller på att jobba anti skotträdsla med sina hundar. För det gör ni väl?

Själva har vi haft ett par vändor ut på vallen och skjutit startpistol och dragit iväg överblivna raketer, såna där små. Det har fungerat utmärkt både med unghunden och hästarna. Problemet var närmast att få vara ifred och leka med grejerna. Några meters säkerhetsavstånd vill man ju ha ifall en raket skulle få för sig att krångla.

En granne skulle övningsskjuta några skott, så jag tog med jycken dit. Ingen reaktion annat än att han kollade vad som hände de första skotten. Så jag tror vi allt under kontroll.

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle lägga det under, moderator får gärna flytta om det passar bättre under en annan rubrik...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 060
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 046
Senast: Rouise
·
Hundhälsa Vår (min mammas) hund är skotträdd, och min mor tycker att det blir värre och värre varje nyår. Vad gör man? När hon var yngre...
2
Svar
36
· Visningar
7 195
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Jag får sån ångest över allt hundfolk som är aktiva och skriver allt på Facebook om sina prestationer med sina hundar. Jag är...
2
Svar
23
· Visningar
2 751
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30