Dags att träna antiskotträdsla!

Sv: Dags att träna antiskotträdsla!

Det är väl vanligt att det är själva smällarna hundarna reagerar på? Om jag förstått det rätt.
En orsak till att jag är tveksam till skivorna är, att inga vanliga anläggningar förmår att återge "smälljudet" rätt. Den distinkta "snärten" kommer inte till sin rätt + att ljudet blir lite färgat.

LIA

Jag är lite tveksam till skivorna, dels kan de ju inte återge skenet som blir av en raket, och sen blir det väl som "vibrationer" när en riktig raket skjuts upp, pga av ljudet...

Har man en riktigt fet stereo med feta högtalare och massa bas så kan man nog få det låta nästintill verkligt:devil::p

ja, kanske det! :) Jag har några kompisar som haft sånna skivor, hundarna har inte lyft ett ögonlock, inprincip legat bredvid högtalaren och sovit, men sen när det blivit nyår så har de blivit livrädda.

Fast det kanske är olika från hund till hund

Senast ändrad:

Jag satte igång en ljudfil med skott på högsta volym igår, bara för att pejla läget inför MH; valpis brydde sig inte det minsta.

Så jag är lugn. Han sov sig igenom tolvslaget förra året.

Det enda som egentligen behövs, är en själv, smällare, och tid! Vi innehar en gammal startpistol som är suverän att ta till. Vet inte om dom kan köpas idag utan licens eller andra restriktioner.

LIA

Startpistol kräver licens. De kan köpas i olika affärer. Finns både 6 och 9 mm. kaliber. Apportkastare smäller på samma sätt och de kan förunderligt nog köpas utan licens trots att de skjuter iväg en "projektil", vilket inte startpistoler gör.

Men det var inte det som jag svarade på. Jag svarade på varför det fanns folk som var så dumma i huvudet att de inte tänkt på det innan. Och jag anser att det finns kategorier av folk som helt enkelt inte vet om det med sin första hund.

Är inte 6 mm ollonpistoler fortvarande licensfria det var de i vilket fall när vi köpte för ett antal år sen.
PL

Men hur ska man veta något alls som förstagångs hundägare?

Jo man läser och frågar, är nyfiken, hör med andra som är mer kunniga etc ...

Det är ju så man lär sig det mesta inom hundägarskapet, varför skulle det vara annorlunda med just detta?

0123456789

Nej jag vet att det inte ger helt rätt ljud, men att vänja valpen med alla sorts ljud kan ju omöjligt vara fel?

Vi smäller i skåpluckor, skramlar extra när vi diskar och smäller lite i kastruller när vi lagar mat...

Ska försöka pricka in någon skjutövning också, men jag hittar fortfarande uselt i Göteborg..

Det är inte första gångs valpägarna jag vänder mig främst mot, utan de som har hundar som genomlever ett helsike gång på gång på tex nyår.
Har man inte förebyggt det och sen märker att hunen blir väldigt påverkad så borde ju varje normalbegåvad hundägare ställa sig frågan "hur gör jag det lättare för hunden?" iställer för att ignorera problemet till nästa nyårsaftonskväll.

Nej, det är absolut inte fel att träna valpen eller den vuxna hunden vid ljud! :)

Jag menade bara på att jag var skeptisk till att det ger rätt "raket" ljud+ vibrationer och ljus som inte går att få på skiva.

Senast ändrad:

Nej det är givet att man inte får samma resultat, men jag har få möjligheter att forts träna henne för skott på annat vis..

*Kl*
Positivt med alla svar om hundar som inte är skotträdda.
Jag förutsätter förresten, att skotträdsla och rädsla för smällare, raketer etc går hand i hand?

Men hur är det med er som har hund som var rädd för smällarna i påskas eller senaste nyår? Hur gör ni för att påverka hunden till lägre känslighet för ljuden?
Bara 3 månader kvar nu!

LIA

Har du ingen brukshundsklubb där du kan få hjälp? Vår brukar ha ett par dagar med skotträning per år, men det är mer upplagt med tanke på tävlingar.

Om man tänker efter, vore det inte en perfekt grej för bruksklubbarna att ta på sig? Att regelbundet ha "träning" på skottfasthet? För alla hundar, oavsett ålder och typ. Dit man kan komma för att få hjälp med sin nyinköpta valp eller familjejycken som kryper under köksbordet när nyår närmar sig.

Förslaget överlämnas med varm hand. Kan kanske också ge ett litet tillskott till klubbkassan? :)

LIA

Fast det är en enorm skillnad att vänja en valp vid skott, och att försöka få bort rädslan på en hund som redan är panikslagen för allt som liknar skott-ljud.....

Nuvarande hunden bryr sig inte ett dugg, uppvuxen på landet nära skjutbana och jakt, han är van.

Men min förra hund blev efter en olycklig händelse extremt skotträdd, och det blev värre och värre ju mer hon utsattes för ljud. Sista åren var hon så panikslagen att vi fick börja droga några dagar innan nyår, det var helt fruktansvärt. Hur tänker du att man ska vänja en hund som är helt panisk, och för varje gång den hör skott/fyrverkeri så förstärks rädslan???

Mycket,mycket sakta.

Leta reda på en skyttebana. Gå på så lång avstånd att hunden är lite orolig men inte rädd. Sätt dig ner och läs en bok och ge hunden ett gott köttben att ligga och tugga på. Nästa gång börjar ni där ni var senast och efter en stund flyttar ni er något närmare. Fortsätt på samma sätt.

Fast det är en enorm skillnad att vänja en valp vid skott, och att försöka få bort rädslan på en hund som redan är panikslagen för allt som liknar skott-ljud.....
Visst är det så, ingen säger väl något annat?
:idea: Om alla hundägare gjorde sina hundar till "smällälskare" redan när dessa är valpar, vore problemet borta om 10 år! :)

Hur tänker du att man ska vänja en hund som är helt panisk, och för varje gång den hör skott/fyrverkeri så förstärks rädslan???
För det första, kanske man inte kan "rädda" alla hundar.
För det andra, så är hundar individer och därför bör problemen tas på sätt som passar resp hund.
Hur jag tänker och gör har jag gett exempel på i tidigare trådar. Det finns olika sätt och idéer, hundar är som sagt individer.

Det viktiga, och bakgrunden till att jag startade tråden, är att man gör något! För oavsett vad vi tycker om det, så kommer nyår och påsk varje år.

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle lägga det under, moderator får gärna flytta om det passar bättre under en annan rubrik...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 060
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 046
Senast: Rouise
·
Hundhälsa Vår (min mammas) hund är skotträdd, och min mor tycker att det blir värre och värre varje nyår. Vad gör man? När hon var yngre...
2
Svar
36
· Visningar
7 195
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Jag får sån ångest över allt hundfolk som är aktiva och skriver allt på Facebook om sina prestationer med sina hundar. Jag är...
2
Svar
23
· Visningar
2 751
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA