Dags att träna antiskotträdsla!

LIA

Trådstartare
Kom att tänka på det, när jag läste i en tråd om en som är ilsk på övningsskyttar.

Alla ni som har skotträdda hundar och alla ni som har "nya" hundar! Tränar ni skott och raketer nu?
Tänk på, att snart är det jul och nyår igen, med fyrverkerier och smällar och oljud! Då kommer som ett brev på posten trådarna igen, om alla skotträdda hundar och alla oförstående människor.
NU(!) har ni tid att grunda ett skottfast beteende hos er hund, alternativt minska rädslan hos den skotträdda.

Hur ser ni på detta? Hur jobbar ni för att minska era hundars skotträdsla? Hur gör ni för att hunden ska dela fyrverkeriglädjen med er?
Eller föredrar ni att droga hunden eller flytta ut i skogen till nyår?

LIA

Sv: Dags att träna antiskotträdsla!

Jag tänker droga i år. Min gamla tik har blivit skotträdd på äldre dagar.

Jag håller med dig, jag brukar bli så irreterad framemot nyår när folk börjar beklaga sig över hur dåligt deras hundar mår "i år igen".
Varför försöker man inte göra något åt det då?

Kanske för att man inte har kunskap inom ämnet?????

Det sägs bara ATT man ska göra det. Inte HUR...

Tänkvärt... Jag har bekanta som är förstagångs-hundägare och hur ska de veta???

Våran valp ( nu 12 veckor ) har redan blviit "utsatt" för ett antal pistolskott och även älgstudsare ...

Hon blir uppmärksam och tittar sig lite omkring, men mer än så är det inte..

Bra att denna tråd startades, nu blev jag påmind om att köpa en såndan cdskiva med just raket/smällar-ljud..

Tänkte köra den lite varje dag under en längre tid ..

Så visst, jag vill INTE ha en nyårsrädd hund så jag försöker förebygga och göra något åt det..

Jag har aldrig haft en skott rädd hund. Förra året så var alla hundar med ute när fyverkrierna smälldes av. Nådon hoppade i lufen och försökte fånga:rofl: (de satt med nät emellan där vi stog.)
En tykte det var skit tråkigt och gick in o la sig. :p
Vi får se hur familjens nytillskott reagerar.:D

Men hur ska man veta något alls som förstagångs hundägare?

Jo man läser och frågar, är nyfiken, hör med andra som är mer kunniga etc ...

Det är ju så man lär sig det mesta inom hundägarskapet, varför skulle det vara annorlunda med just detta?

Bra att denna tråd startades, nu blev jag påmind om att köpa en såndan cdskiva med just raket/smällar-ljud..

Åh, finns det sånt?? Vart kan man köpa det då?

För övrigt,
Jag har också funderat över detta, på våran BK så har dom skottlossning på onsdags kvällarna i ca 10-15 min. Tänkte gå dit nån gång när tillfälle ges.

Annars så har vi redan nu börjat utsätta valpis för plötsliga höga ljug både hemma och ute. Tar det som finns till hands, typ ballonger :idea:

Vill köpare smällare, med finner inga nu när det inte är säsong för det, typisk.:cool:

För att det är något som man lätt missar. Det står mycket i litteratur, men än har jag inte läst någon som säger att man ska börja träna skott/raketer i juni.

Själv är jag ju helt inkompetent på den delen eftersom att mina hundar är jakttränade som små. Dvs. jag har aldrig ägnat en tanke åt det.

Jo absolut, jag förstår din tanke...

Men jag tycker ändå att det är ett ansvar man har, men som du skriver har man aldrig haft hund kanske man inte tänker på att träna "skott" i juni/juli..

Tankeknas..

Det brukar finnas på välsorterade hund/djuraffärer, annars tror jag att det går att beställa från nätet...

Här ute skjuter dom allt som oftast, med resultat att valpis inte lyfter på ena ögonbrynet ens :bow:. Kan ju bli annat med smällare och så, men tror inte att det kommer bli några problem.

Jag har aldrig haft en skotträdd hund.
Genom åren har det blivit ett antal hundar. Någon av dem har på sin höjd varit skottberörd, vilket inte är det samma som skotträdsla.

Har genom åren presenterat dem för ljudet som sådant genom att ta med mig de unga hundarna till en skjutbana. Parkerar ett par kilometer ifrån. Tar en vanlig promenad mot skjutbanan....
Konstaterar att hunden inte reagerar på skotten .... klart!!

Mer än så gör jag inte för att vänja dem...
Ingen mer träning i förebyggande syfte heller.

Jag har turen att ha en skottfast hund, och tur är väl det för brukshundsklubben ligger precis bredvid en skjutbana! Jag tycker det är bra för man får gratis träning på skott. Men hade man haft en skotträdd hund så hade man nog svurit några ramsor åt den där skjutbanan ... :devil:

Nej jag minns inte, men det finns säkert en uppsjö av olika inspelningar..

Ska inhandla nästa gång jag är i Gefle, vet en jätte bra butik som säljer :)

För dom som kikar på Buke, finns det beskrivet! Jag har själv berättat ett tiotal gånger hur jag brukar bära mig åt, och så har även andra gjort.
Precis som Calazirya säger, är det upp till var och en att söka den information man behöver ha.

Allmänt.
Undrar just hur effektiv en sån där "ljudskiva" är? Det brukar inte vara lätt att återge de ljud som smällare och skott ger. Lite köpa genväg?
Det enda som egentligen behövs, är en själv, smällare, och tid! Vi innehar en gammal startpistol som är suverän att ta till. Vet inte om dom kan köpas idag utan licens eller andra restriktioner.

LIA

Startpistoler är inga problem att köpa, nackdelen är att det är svårt att justera volymen.
Har inte testat ljudskivan själv men känner de som gjort det o den verkar ok.
Varför skulle en ljudskiva vara mer genväg än en startpistol?
PL

Jag är lite tveksam till skivorna, dels kan de ju inte återge skenet som blir av en raket, och sen blir det väl som "vibrationer" när en riktig raket skjuts upp, pga av ljudet...

Fast jag kan vara ute och cykla...:)

Liknande trådar

Hästhantering Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle lägga det under, moderator får gärna flytta om det passar bättre under en annan rubrik...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 060
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 046
Senast: Rouise
·
Hundhälsa Vår (min mammas) hund är skotträdd, och min mor tycker att det blir värre och värre varje nyår. Vad gör man? När hon var yngre...
2
Svar
36
· Visningar
7 195
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Jag får sån ångest över allt hundfolk som är aktiva och skriver allt på Facebook om sina prestationer med sina hundar. Jag är...
2
Svar
23
· Visningar
2 751
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar