Sv: Dags att erkänna 2 *mat*
1. Har du lätt för att koncentrera dig?
Oftast, ja. Men att sitta i tre timmar och lyssna på någon som pratar med en fruktansvärt monoton stämma.. Nja, då erkänner jag att koncentrationen sviktar.
2. Blir du lätt frustrerad?
Bara när jag är hungrig och blodsockret hoppar runt nere vid fotknölarna. Då blir jag sur på det mesta, men så fort jag fått i mig något att äta blir jag normal igen.
3. Säger du ofta nej (ger bortförklaringar) till att umgås med bekanta?
Inte ofta alls, men det har ju hänt. Bortförklaringar är väl inte så vanligt, men säger att jag inte känner för det gör jag. Varför hyckla? Vill jag inte till krogen en onsdag så går jag inte till krogen.
4. Säger du ofta nej (ger bortförklaringar) till att pröva nya saker?
Om de nya sakerna är äta mask, så ja
Annars tror jag mej vara rätt öppen och provar gärna olika och nya saker. Mitt senaste projekt är att börja med akademisk ridning, med min feta lilla korsningsponny som används till western, bruksridning, -körning, skogsmullning, vilseridning, NH-lek, trickträning och helt vanlig hobbykörning.
5. Är det jobbigt när något bryter dina dagliga vanor?
Om jag inte får frukost på morgonen blir hela dagen förstörd. Middag går att flytta runt, men frukost och frisk luft på morgonen (frisk luft och häst många timmar om dagen) är viktigt. Får jag inte det blir jag trött och får huvudvärk. Annars vet jag inte vad jag skulle ha för vanor att bryta.. Sitter mycket vid datorn och pluggar, men det får någon gärna bryta bara jag får gjort det som ska göras.
6. Tror du dina matvanor inverkar på dina svar ovan positivt eller negativt?
Jadu, så länge jag får frukost brukar jag klara mig rätt länge. Får jag i mig för mycket socker blir jag sur. Jag tror jag hade varit lite piggare om jag sovit mer, men maten tror jag är på lagom basis för mig. Hade varit skönt om jag hann äta mitt på dagen, brukar bli lite morötter att knapra på mellan skolan och stallet (eller tvärtom ibland). Det funkar, men middag är ju alltid gott.
7. När äter du frukost och vad äter du till frukost?
Det brukar bli frukost mellan 7-10 beroende på när jag ska vara iväg och hur länge jag satt uppe kvällen innan. Runt halv åtta har jag ätit varje dag den här veckan. Förut åt jag mycket musli med havregryn i, men det blev så dyrt i längden (åt ett paket i veckan) så nu har jag börjat med havregrynsgröt ett par dagar i veckan. Det är ju riktigt gott med kanel och mjölk! Till det blir det minst en macka (ofta fralla eller två rostade brödskivor) med smör, ett glas äppelcidervinäger och lite b-vitamin och järntabletter. När jag hade pallat äpplen åt jag ett äpple också, men nu är jag så trött på äpplen!