Minerva

Trådstartare
Hur funkar det som?
Om man vill bli det, måste man gå nån utbildning då eller hur funkar det? Tycker ju om barn o så...
Men man lär kanske inte tjäna så mkt på dt?.. beroende på hur många barn man tar hand om?
Nån som vet?
 
Sv: DagMamma

Man kan inte ha pälsdjur, eller det är icke önskvärt ....

Kanske är någon som har mer info...
 
Sv: DagMamma

Gå på AF & kolla, de borde ju veta, även om de verkar totalt inkompetenta för det mesta:smirk:

De jag vet som varit dagmammor har först jobbat på dagis, men det är inte säkert man kan vara det i alla kommuner, vissa kommuner vill spara pengar & anser att barnen kan gå på vanligt dagis istället.

När man jobbar med barn ska man däremot vara ostraffad.
Nej man tjänar inte mkt på det så vill du ha en bra inkomst rekommenderar jag dig att plugga till civilingenjör eller liknande.
 
Sv: DagMamma

Man kan inte ha pälsdjur, eller det är icke önskvärt ....

Kanske är någon som har mer info...

"Våran" dagmamma har hund. De hade även ett par katter förut men fick ta bort dem av olika anledningar, dock inte pga att hon var dagmamma.

Även de andra dagmammorna i området pälsdjur.
 
Sv: DagMamma

Vi har ställt vår 2-åring i kö för barnomsorg i januari men troligen kommer vi ej att behöva det. Mitt spontana förstahandsval var damamma, mycket tack vare färre barn på ett ställe. Men, ursäkta trådskaparen, när jag läser sådana här trådar så blir jag mycket tveksam om vi borde ha tagit dagis i första hand. Jag önskar att även dagbarnvådare har en pedagogisk utbildning och styrdokument de kan, är insatta i och ämnar följa. Inte bara en idé man får. Å andra sidan så frågar ju trådskaparen och är inte inställd på att bara starta så samtidigt känner jag mycket hopp om att det kan bli bra i detta fallet. Vad jag är rädd för är att få en oerfaren dagmamma som bara vill vara hemma längre med eget/egna barn och ser det som en utväg. Mycket bättre att styras av intresse och utbildning (som jag tolkar att trådskaparen gör, dvs är intresserad). Men glöm att tjäna pengar på att arbeta inom barnomsorg och utbildning.
 
Sv: DagMamma

Ska du vara privat dagmamma eller dagmamma inom kommunen ?

Privata dagmammor startar enskild firma. Hittade detta:

Steg 1 Kontakta din kommun och be att få papper på vad som krävs för att starta eget som privat dagmamma.

Steg 2 Det enklaste är att sedan registrera en enskild firma och ansöka om F-skatt. Kostnad 1.000 kr för ansökan om namn hos Bolagsverket.



Verksamhetsberättelse

När du fått en bekräftelse på att din enskilda firma har fått namnet godkänt och att F-skatten är klar, så är nästa steg att skriva samman en verksamhetsberättelse och skicka in till kommunen. I verksamhetsberättelsen så berättar du om dig själv och hur du tänkt bedriva verksamheten, aktiviteter, mat osv. Du får alla uppgifter från kommunen vad de vill veta.

Se till att du har en egen kö av barn, så att du kan berätta hur många barn du har tänkt dig i ett första läge.

Kommunen gör sedan ett hembesök, så att du får presentera dig själv och din verksamhet närmare.

Du måste också kontakta polisen och be om ett utdrag ur Polisregistret. Utdraget skickar du in till kommunen.
 
Sv: DagMamma

svarar alla ...
ska kolla med af.. han ioförsig en vän vars mamma är dagmamma, kan höra med henne oxå.
Nu har jag inte planerat att bli dagmamma på stört! utan är intresserad av det, gillar ju som sagt barn o tänkte att det är kanske ett bra jobb. ska självklart gå utbildning om det så blir.
Ville bara ha lite mer kött på bena :p
 
Sv: DagMamma

Från och med imorgon blir jag dagmamma.Förståss på åland men det borde inte skilja så mycket.
Jag är utbildad närvårdare med inrikting barn och unga.
JAg har ett barn på 2½ år.
Jag kommer att vara kommunal dag mamma i 6 månader till att börja med. Antingen fortsätter jag eller så startar de upp en småbarns avdelning i kommunen då kanske jag ska vara med och starta den.
Jag tycker om att jobba med barn, aktivt vårdande.samtidigt får jag vara hemma med sonen ett tag till, fundera på vad jag vill göra när jag blir stor.SAmtidigt få en ny erfarenhet.
JAg ser fram emot det.Visst får man lite sämre lön men för mig iallafall så går det inte lika mycket bensin åt ex.

Om du börjar, lycka till!
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 163
Övr. Barn Lägger tråden här för jag vet att många fortfarande behöver ha med sig ombyte och blöjor till barnen. Jag söker en väska helst på hjul...
Svar
10
· Visningar
786
Senast: turbofling
·
Småbarn Hur lärde du dig att simma? Fick du någon simundervisning i skolan, eller genom kommunen, privat? Hur har du gjort med dina barn, lärt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 620
Senast: Lingon
·
Samhälle Samhället måste förvalta den tillgång som begåvade barn utgör. Det är ju de barnen som skall bli morgondagens forskare och experter. Som...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
4 579
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp