Dagisplats....

Sv: Dagisplats....

Exakt ;)

Lämna över problemet om hur barnen ska kunna transporteras till kommunen, så är det troligt att de faktiskt kommer på att du behöver ha en plats som funkar med allmänna kommunikationer.

Jag tror man utgår från att alla kör bil liksom.

Det gör de här också eftersom de säger att INGEN kan ha längre än en halvtimmas resväg i kommunen.

De har väl inte tänkt sig in i din situation.

Jamen silverkedjan, det enda jag får veta är att jag antingen kan ta platsen eller tacka nej och fixa barnpassning på annat håll:crazy: Det var ungefär så det lät när jag försökte förklara att jag inte kunde ha mina barn på dagis mellan kl 13 och 16 för 2 år sedan. Mamma jobbar mellan 12:30 och 17 och jag började då kl 16 på mitt jobb. Det var enda svaret jag fick av kommunen.

de kommer inte fixa nåt utan säger väl att jag då borde flytta.....

Men det blir ju betydligt bättre om jag får dagis i centrum elelr till och med ett som ligger en halvmil härifrån dit en buss faktiskt går ( fast då får jag gå 3 km till bussen:angel:)
 
Sv: Dagisplats....

Du frågar på fel sätt eller fel person.

Det är ingen skyldighet att ha körkort. Det är en skyldighet för kommunen att erbjuda dagisplats.

Fråga iskallt om kommunen hämtar barnen eller om de kan erbjuda ett dagis du kan ta dig till.

Förstår inte personen du pratar med frågan och kan ge dig ett alternativ som funkar som bevis på det, ber du iskallt att få tala med vederbörandes chef.

Och upprepar frågan. Och går vidare uppåt om du inte får svar.

Tills du kommer till någon som både förstår och har tillräcklig makt.
 
Sv: Dagisplats....

Du frågar på fel sätt eller fel person.

Det är ingen skyldighet att ha körkort. Det är en skyldighet för kommunen att erbjuda dagisplats.

Fråga iskallt om kommunen hämtar barnen eller om de kan erbjuda ett dagis du kan ta dig till.

Förstår inte personen du pratar med frågan och kan ge dig ett alternativ som funkar som bevis på det, ber du iskallt att få tala med vederbörandes chef.

Och upprepar frågan. Och går vidare uppåt om du inte får svar.

Tills du kommer till någon som både förstår och har tillräcklig makt.

Jag har stora svårigheter att ringa så det är möjligt elelr rent av troligt att jag helt enkelt bara blir överkörd av personerna.......

Jag kan lika bra skita i allt, för det finns bara EN lösning enligt folk där och det är att flytta in till centrum.......

Jag är inte kapabel till att ringa runt en massa och låta som om jag är en bestämd person. De erbjuder ju ett dagis och enligt dem är det mina problem om jag inte kan ta den platsen. Det är dessutom ett dagis de fick starta upp eftersom det finns många barn i kö......

Jag ska ringa den personen som har hand om det i morgon, givetvis när jag ringde så sa de i växlen att hon hade telefon tid mellan halv 9 och 12.... och jag fick nästan telefonen i örat så bråttom som hon hade att avsluta samtalet:(
 
Sv: Dagisplats....

Be någon annan att ringa åt dig! Om du väljer en tjej, så kan ju alltid den personen ringa som dig, så att säga.

Så gör jag ibland, när det är jobbiga samtal som jag känner att jag inte klarar av.
Min mamma har ringt säkert hundratals samtal åt mig genom åren!
 
Sv: Dagisplats....

Jag ringde själv i dag. :D

Tyvärr var det vad jag väntade mig, svaret jag fick. Hon där hade ingen aaaning om hur vi skulle lösa det problemet..... Det är fullt överallt och hon trodde inte någon ville flytta på sig för mina barn heller.

hon skulle i alla fall prata med rektorerna om det på måndag så jag skulle ringa nästa vecka.

Duktiga dem som är bra på problemlösning... *ironisk*

Vad har förändrats på två år? Jo, empatin, nu förstod hon mitt problem, till skillnad mot tidigare. Men nån lösning kan jag se mig i himlen om.

Silverkedjan, ringer du dem nästa vecka?:angel:
 
Sv: Dagisplats....

Nu har jag pratat med nån på kommunen som har hand om dagis. Och jag får inget annat dagis, ingen dagmamma och ingen skjuts.

Jag får inte dagmamma/dagis kvällstid när jag jobbar heller. Det är fler i kommunen som inte får det sa hon.

Jag hörde ryktesvägen att det i en grannkommun finns kvällsdagis, tror jag ska prata med dem om jag kan få plats där kanske. Inte för att jag tror kommunen går med på det, men fråga kan man väl alltid.

Vad ska jag göra nu då?

Till dagis ska jag i alla fall ringa på måndag och prata om inskolningen. Hoppas de inte har en massa veckor.
 
Sv: Dagisplats....

Det är din kommun som beslutar om du kan få plats i grannkommunen, det är nämligen den kommun du bor i som håller i pengarna.

Inskolningen tar på de flesta ställen två veckor. Jag har dock jobbat med snabbinskolning på tre dagar, men det är inte så vanligt.
 
Sv: Dagisplats....

Oj har missat ditt inlägg!

Ja det är kommunen som håller i pengarna och bestämmer, därför funkar inget....

Nåja i dag ringde jag mitt dagis och pratade om inskolningen, vi tänkte försöka på 5 dagar och så ser vi hur det går och så fick jag liten vägbeskrivning.

En timme efter ringde hon som har hand om det på kommunen och sa att i centrum ungefär fanns nu ett dagis med tre platser så jag fick det dagiset istället. Jag fick inte någon info om stället, men hon ska skicka hem en bekräftelse och så ska jag därefter kontakta dagiset för inskolning. När jag nu kollade upp på internet såg jag att öppetiderna är till kl 17!:eek: Tisdagar och torsdagar slutar jag i Malmö kl 16 och tåget till Höör går kl 16:52, tror jag det ..... det tar runt 40- 45 minuter med tåg, hur ska jag lösa det NUU då? Torsdagar ska jag jobba och mamma hämta barnen på dagis men hon slutar kl 17! :eek: Men det är betydligt lättare för mig att hämta barnen i centrum jämfört med att gå en massa extra km!
Är så trött på problem så jag HOPPAS de i alla fall kan ha öppet till 18 eller nåt:S
 
Sv: Dagisplats....

Kommunala förskolor brukar ha som regel att man har öppet till 18.30 om det finns behov av det...(Iaf där jag har jobbat).
 
Sv: Dagisplats....

Förskolorna måste enligt lag ha öppet mellan 6.30-18.30 om behov finns vilket det gör i ditt fall så det behöver du inte oroa dig för. Vi måste dessutom kunna sträcka oss 30 minuter extra åt vardera håll som jag förstod det då vi nu ska öppna 6.15 vissa dagar i veckan.

Det blir bra!
 
Sv: Dagisplats....

Förskolorna måste enligt lag ha öppet mellan 6.30-18.30 om behov finns vilket det gör i ditt fall så det behöver du inte oroa dig för. Vi måste dessutom kunna sträcka oss 30 minuter extra åt vardera håll som jag förstod det då vi nu ska öppna 6.15 vissa dagar i veckan.

Det blir bra!

Men det finns ju andra dagis som har öppet till 18:30, tex det jag fick först, kan de tvinga mig att byta tillbaka?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 252
Senast: Madalitso
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 894
Senast: Freazer
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 052
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 307
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp