Dagisplats....

Sv: Dagisplats....

Köar du inte för ett annat dagis?

Ofta brukar kommunen erbjuda den första lediga platsen för att klara garantitiden. Men om du säger att du hellre väntar längre för "rätt" dagis behåller du ofta din köplats. Alternativt kan du ta platsen och fortsätta köa till det önskade.

Men precis som Bangsi säger så döm inte dagiset på förhand. Vi bor i en sunkig trång 60-talstrea i en trist småstad för att den ligger nära ett SUPERBRA dagis som bara är en trist brun barack från utsidan. Men barnen är nästan aldrig inne :D


Sedan undrar jag.... Finns det inget sätt att få körkortsstudier mer officiella så de ger rätt till barnomsorg?

Jag tycker att det är så AVGÖRANDE för din situation att det skulle gå att ordna. Dagis är billig "socialhjälp" för kommunerna.
 
Sv: Dagisplats....

Säg det till Kungsbacka kommun. Min tilltänkta vikarie när jag går på mammaledighet har minst sagt problem. De har stått i kö för dagisplats i december (där får man ställa sig 6 mån innan så de har snart stått i kö 6 mån) och i januari blir det panik då jag tänkt sluta jobba (hade tänkt ta dagar med barn nr 1 då). MEN jag jobbar nog kvar ett tag till för de får ingen dagisplats. Enligt Kba kommun så kan de räkna med dagisplats TILL HÖSTEN! KATASTROF!!!! I mars får jag barn nr 2 så då bör min vikarie kunna börja jobba. Hon vill, vi vill ha henne, allt skulle vara perfekt men de tycks inte få dagisplats...

De får helt enkelt hota dem att dra dem inför rätta, kommunen är skyldig att ordna någon slags förskoleplats inom tre månader, det är lagstiftat. Det brukar kunna sätta lite fart på kommunen att man hotar att stämma, eller ringa till Plus eller kvällstidningarna... :devil:
 
Sv: Dagisplats....

Är inte lagen så att kommunen är skyldig att hitta en plats inom 3 mån från det datum man har angivit att man vill ha en plats ifrån? Inte från när man ställde sig i kö... Det lärde jag mig när jag bodde inne i sthlm att man var tvungen att säga ett datum tidigare än man behövde det för att få en plats i vettig tid...
 
Sv: Dagisplats....

hemska tanke om nåt av barnen blir sjukt eller det händer en olycka och man snabbt måste in för vård.

Jag vet ju inte hur det är där du bor men i Skåne har vi både sjukresor och ambulans. Alla har rätt till sjukresa till sjukvård medans det behövs intyg av läkaren för att då får åka hem med sjukresa igen (alternativt har som jag rätt till färdtjänst).
Sjukresa får man oftast bil till inom max 1-1½ timma från det man ringer dagtid. Kvällstid och nattetid kan jag tänka mig väntettiden kan bli lite längre beroende på vad dom billar som är ute befinner sig men är inte säker då jag aldrig behövt utnyttja detta.
 
Sv: Dagisplats....

Jag vet ju inte hur det är där du bor men i Skåne har vi både sjukresor och ambulans. .

Det finns nog ambulans att tillgå här också :smirk:.

Vidhåller ändå att det är bra med eget körkort och bil då man bor på landet.....men det var kanske inte det tråden skulle handla om.
 
Sv: Dagisplats....

Bra att ha givetvis men nu var ju dina fårhagor att Enya inte skulle kunna söka akut vård till sina barn pga det.
Att jag formulerar det som jag gjorde är ju främst att jag faktiskt inte vet om ni har sjukresor då hos er. Har man inte det kanske man inte är medveten om att det finns. Om jag då upplyser om att denna möjligheten finns så Enyas barn faktiskt kan få vård i tid så behöver du ju inte oroa dig för det.

Jag kan också tycka att hon behöver ta körkort och helt ärligt så har hon varit på väg att göra så men pga väldigt stora elräkningar (jag har sett dom och dom var inte roliga :crazy: ) har hon helt enkelt inte haft råd innan.
Sedan är det väl ingen som blir gladare än jag (möjligen hennes mamma då förstår :angel: :D) om hon tar körkort för det innebär att hon kan komma hit och hälsa på oftare :bump:

Förresten är hon på väg just nu men det är hennes mamma som kör ;)
 
Sv: Dagisplats....

Köar du inte för ett annat dagis?

Ofta brukar kommunen erbjuda den första lediga platsen för att klara garantitiden. Men om du säger att du hellre väntar längre för "rätt" dagis behåller du ofta din köplats. Alternativt kan du ta platsen och fortsätta köa till det önskade.

Men precis som Bangsi säger så döm inte dagiset på förhand. Vi bor i en sunkig trång 60-talstrea i en trist småstad för att den ligger nära ett SUPERBRA dagis som bara är en trist brun barack från utsidan. Men barnen är nästan aldrig inne :D


Sedan undrar jag.... Finns det inget sätt att få körkortsstudier mer officiella så de ger rätt till barnomsorg?

Jag tycker att det är så AVGÖRANDE för din situation att det skulle gå att ordna. Dagis är billig "socialhjälp" för kommunerna.

Tyvärr så finns det säkert ingen möjlighet att ordna något sånt. Min kommun är uråldrig och inte speciellt hjälpsam. Jag trivs verkligen inte i kommunen som sådan.

Dömer dagiset på förhand gör jag egentligen bara halvt då jag ju har varit där tidigare. Dock så ska jag såklart prata med dem ( har bara dragit mig för att ringa....) och hälsa på. Får jag bara dagis mellan 13 och 16 varje dag får de ge platserna till någon annan för att jag ska kunna ha mina barn där de tiderna så krävs just nu att jag har körkort och eftersom jag itne har kan jag inte komma dit då.
 
Sv: Dagisplats....

Det finns nog ambulans att tillgå här också :smirk:.

Vidhåller ändå att det är bra med eget körkort och bil då man bor på landet.....men det var kanske inte det tråden skulle handla om.

Bra att ha ja. Det är väl en sak tycker jag. Men jag blir uppriktigt trött på det här tjatet om min brist på körkort. Mina barn kommer att få lika snabb vård som någon annan. Dessutom litar jag på ambulanserna som finns i Skåne, och det som inte kräver ambulanstransport tror jag nog mamma kan köra oss till sjukhus. Hon kan nämnligen ta sig till mig på endast 7 minuter......;) Skulle väl tro att vi helt enkelt kan ta oss till Lunds lasarett på 30 minuter eller mindre allt som allt, är det snabbt nog?

Just nu finns det i alla fall fördelar som väger tyngre än en flytt till lägenhet i centrum i nån stad. Och det är vårt mående, mår jag bra så mår barnen bra. Det är möjligt att flytt kommer ske ändå, men då ska det vara mitt val och inte alla andras.

Och förresten alla ensamstående mammor och pappor som bor på landet och har hästar... vad händer ifall den föräldern skadar sig och behöver sjukvård?

Jag har i alla fall inga hästar:p
 
Sv: Dagisplats....

Tyvärr så finns det säkert ingen möjlighet att ordna något sånt. Min kommun är uråldrig och inte speciellt hjälpsam. .

Då lyfter du frågan en nivå till.
Eller går via socialkontoret.

Och tar hjälp av en "torped" med talets gåva, eller media :angel:
 
Sv: Dagisplats....

Bra att ha ja. Det är väl en sak tycker jag. Men jag blir uppriktigt trött på det här tjatet om min brist på körkort. Mina barn kommer att få lika snabb vård som någon annan. Dessutom litar jag på ambulanserna som finns i Skåne, och det som inte kräver ambulanstransport tror jag nog mamma kan köra oss till sjukhus. Hon kan nämnligen ta sig till mig på endast 7 minuter......;) Skulle väl tro att vi helt enkelt kan ta oss till Lunds lasarett på 30 minuter eller mindre allt som allt, är det snabbt nog?

Jag har ingen aning om det är snabbt nog....min kommentar om sjukvård var bara ett exempel på när det är bra att ha egen bil & körkort, har själv kört öronsjuka barn till vårdcentral en hel del, och suttit där och köat.

Ditt ursprungliga problem var ju hur skjutsa barnen till dagis, och då skulle det ju ha varit bra med körkort....men man tjatar tydligen om man påpekar detta????
Jag vill inte tjata på någon så jag slutar mina inlägg i denna tråden här.
 
Sv: Dagisplats....

Jag har ingen aning om det är snabbt nog....min kommentar om sjukvård var bara ett exempel på när det är bra att ha egen bil & körkort, har själv kört öronsjuka barn till vårdcentral en hel del, och suttit där och köat.

Ditt ursprungliga problem var ju hur skjutsa barnen till dagis, och då skulle det ju ha varit bra med körkort....men man tjatar tydligen om man påpekar detta????
Jag vill inte tjata på någon så jag slutar mina inlägg i denna tråden här.

Mitt ursprungsproblem var ju egentligen inte det utan att dagiset är så stenåldriga och att de inte ville ändra tiderna sist. De flesta dagis jag träffat på har kunnat samarbeta på den biten, alltså haft barnen där på tider som är ok för föräldrarna. Ok tider för mig är 9- 12 om de nu ska vara där endast 3 timmar.

Jag anser itne att öronsjuka barn är akut, även om jag vet hur ont det gör.....av egen erfarenhet då jag hade en del problem som liten och återkommande problem som vuxen fram tills jag blev gravid första gången.Jag ringer min vårdcentral och får tid att komma in på, brukar inte vara några problem alls utan man kommer in snabbt. Fortfarande där så kan mamma ta sig hit på 7 minuter om det vill sig illa och om vi då ska till vårdcentralen så skulle vi kunna vara där inom en kvart.

Bra att ha är ju en sak, jag skulle aldrig flytta ut hit utan att någon i familjen har körkort, men vi planerade itne att bli en vuxen mindre. Hade jag fått bestämma hade han levt i dag men den biten bestämde inte jag över alls.

Ja tjatar upplever jag det som för jag har fått det påpekat förut om hur fel det är av mig att bo här utan körkort, som om det är en av föräldrasynderna jag nu begår. Jag vet inte om det var du som påpekade det då, ber om ursäkt om du tar illa vid dig av min kommentar, men jag känner mig bara lite trött på det här om att körkort är lösningen på allt. I detta fallet har det mindre med körkort att göra och mer med att göra hur opedagoggiskt det är på det dagiset, tiderna, sättet de tar bort barnen från andra osv.
 
Sv: Dagisplats....

SKRIK högt!

De stora barnen har ju rätt till 3-timmars allmän förskola, det betyder pedagogisk versamhet. Jag har aldrig hört en kommun som valt att lägga dessa timmar på em...:eek: De flesta förskolor har ju huvuddelen av verksamheten på fm eftersom det är då det är flest barn och personal.

Om du räknas som arbetslös gäller andra regler. I min kommun går 3-timmars barnen 8.30 till 11.30. och barn till arbetslösa föräldrar 9 -14

Jag hoppas du får hjälp med detta. Peppkramar :banana:
 
Sv: Dagisplats....

På vårat dagis kan man själv bestämma när och hur tretimmars barnen ska gå. Jag har en bit att köra till dagiset så jag har alltid haft dem 5 tim /tre dagar i veckan istället. Lilltösen som går på dagis nu hon är där 2 ggr / 7 tim i veckan.
Givetvis går de tillsammans med de andra barnen, inte undanskuffade i eget utrymme. Låter ju som om de skulle ha smittsam sjukdom så de inte kan vara med de andra.
 
Sv: Dagisplats....

Men jag skulle personligen ändå inte bosätta mig på landet utan eget körkort....hemska tanke om nåt av barnen blir sjukt eller det händer en olycka och man snabbt måste in för vård.

Nä jag klarar mig inte en dag utan min bil :D! Nu beror det ju på HUR avsides man bor också, här hos oss går endast skolbussen....:smirk:

Ojdå, jag har bott på en precis lika avsides plats dig då, det gick också bara skolbussar och inte fanken hade jag något eget körkort då.

Jag flyttade inte till stan och då tog jag körkort!!!

Skärp dig nu, Enya KAN köra bil om hon måste göra det, Enya KAN lyfta en telefonlur och ringa någon med körkort om det skulle behövas och JA hon vill ha körkort och har planer på att ta det men som alla vet så växer inte pengar på träd.

Har du mera galla på lager?
 
Sv: Dagisplats....

Får jag skrika rakt ut?

Jag vill det, jag behöver snart göra det!

Den 31 oktober ställde jag mina tre barn i kö till dagis. I dag fick jag veta att från den 21 januari 2008 har de plats. Det låter ju bra.
Förutom det att det är samma dagis som de gått på, elelr skulel gå på för nåt år sedan. Då var de ett dagis som de öppnat i en scoutgård, där var två gungor på utsidan, inget staket runt stället och på insidan fick tre timamrsbarnen hysas in i två mörka och omoderna rum och så hade de lagt en bilmatta på golvet och satt ett bord och några stolar och några backar med leksaker. En plansch hängde på ena dörren.

Jag gillade inte stället och det var då fullständigt omöjligt för mig att hysa in mina barn där mellan kl 13 och 16, för då började jag arbeta kl 16. Tretimmarsbarnen hölls separerade från de andra avdelningarna.....

Jag har ingen aning om hur det blir med att jag skulle läsa någon kurs på distans, kommer jag inte in så blir mina barn tretimmarsbarn. Och något som är minst lika dumt är att alla tre barn ( 5,5, 4 och då 1 år) hyses in på SAMMA avdelning.:eek:

Kommer de att gå på det ruttna stället så struntar jag i dagis.....:eek:

*suck* Inte en vända till om detta, tog ju det här med personal och chefer, vem det nu är som har hand om dagis, pratade med den personen där om just dagis i scoutgården, deras tider och mina arbetstider....

Dessutom har jag inget körkort så mamma kör, men hon har eget jobb ju. Hon jobbar på morgonen och har ett avbrott på några timmar mitt på dagen och börjar igen kl 12:30 och slutar kl 17. Tiderna 9-12 hade funkat perfekt för mig att ha barnen på för då kan mamma köra utan att det påverkar hennes jobb. 13-16 är fullständigt omöjligt, speciellt om det ligger i scoutgården för då får jag gå 2km till buss och åka 20 minuter till en "stad", ta tåget (12 minuter) därifrån till staden dagiset ligger i och därefter gå några km utanför staden för att komma till dagis. det GÖR jag bara inte....

Nån politiker i min kommun sa vid nåt val för ett tag sedan " Det finns inget behov av förskola på kvällar och helger". Räknas inte JAG som boende inom kommunen helt plötsligt?? Och jag tror knappast att jag är den enda i hela kommunen som har behov av kvällar och helger för passning av barn.

Nåväl, jag är bara lite irriterad just nu. Men ska ringa telefonnumret i morgon eller åka dit och helt enkelt höra mig för ang. vart dagiset ligger och hur det funkar där. Jag kanske har fått allt om bakfoten:idea:
*hoppas jag missförstått!!*

Och har jag inte det är de3t bara att stryka sig ur kön och börja om från början.

Ville bara skriva av mig lite så jag inte är så ilsk i telefon i morgon om jag mot förmodan vågar ringa.:p
Finns det inte kommunala dagmammor i dina trakter då?
 
Sv: Dagisplats....

Nu vet jag vart dagiset ligger. Det verkar vara fina lokaler och fin natur och dagiset har fått beröm förstod jag det som. Det är samma dagis som jag hade förut men i helt andra finare och bättre lokaler MEN det ligger flera km från stationen i Höör.

1. Gå 2km till buss som tar oss till Eslöv/ Hörby
2 Tåg till Höör 12 minuter/ buss till Höör 25 minuter
3. Gå flera km för att komma till dagiset

Sedan ska jag tillbaka till stationen och ta tåget till Malmö.

Mina barn, 4 år och 5,5 och en 1 åring i vagn kan väl INTE gå 1 mil om dagen?? ( att gå 2 km för dem tar runt 45 minuter....)

Nu sitter jag här och försöker samla mod att ringa, men det är så svårt. Jag måste ju prata med personen som gett mig det här dagiset och helt enkelt säga att jag sökte dagis i CENTRUM och att jag inte kan lämna där jag fått plats. Jag HATAR kommunen jag tillhör för samarbetsvilliga har de aldrig varit. Vad ska jag säga??


Åke: jo det finns 4 kommunala dagmammor ca 4 km från mitt hem, men det verkar som om de har fullt med barn redan.


Och ett tillägg till körkortsdebatten. Jag ska vara så fräck att jag helt enkelt bokar tid för uppskrivning så fort det finns tid och sedan råpluggar och försöker skriva upp. Att köra är det lätta i detta fallet. Tack vare en snäll bukefalist så får jag en bok och datorprogram om körkort med posten i morgon eller när det kan tänkas komma :D
 
Sv: Dagisplats....

Exakt ;)

Lämna över problemet om hur barnen ska kunna transporteras till kommunen, så är det troligt att de faktiskt kommer på att du behöver ha en plats som funkar med allmänna kommunikationer.

Jag tror man utgår från att alla kör bil liksom.

Det gör de här också eftersom de säger att INGEN kan ha längre än en halvtimmas resväg i kommunen.

De har väl inte tänkt sig in i din situation.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 252
Senast: Madalitso
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 894
Senast: Freazer
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 052
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 307
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp