Dagis vid sjukskrivning?

Sandra78

Trådstartare
Nu ska ju dottern inte börja på dagis än på länge, men sambon och jag började fundera idag...

Sambon har en anställning på heltid men är halvtidssjukskriven sedan många år tillbaka. De timmar han jobbar sker ofta på obekväm arbetstid.
Hur funkar det när en förälder är sjukskriven på deltid? Förväntas han vara frisk nog att ha ensamt ansvar för barnet eller har vi "rätt" att ha henne på dagis när jag jobbar?

Tex jobbar han till 24 vissa dagar, jag börjar jobba 8 på morgonen. Eftersom han bland annat lider av kronisk trötthet så skulle det vara lämpligt att dottern såna dagar kunde vara på dagis fram till 11-12 så att han får sova.

Sv: Dagis vid sjukskrivning?

Nu ska ju dottern inte börja på dagis än på länge, men sambon och jag började fundera idag...

Sambon har en anställning på heltid men är halvtidssjukskriven sedan många år tillbaka. De timmar han jobbar sker ofta på obekväm arbetstid.
Hur funkar det när en förälder är sjukskriven på deltid? Förväntas han vara frisk nog att ha ensamt ansvar för barnet eller har vi "rätt" att ha henne på dagis när jag jobbar?

Tex jobbar han till 24 vissa dagar, jag börjar jobba 8 på morgonen. Eftersom han bland annat lider av kronisk trötthet så skulle det vara lämpligt att dottern såna dagar kunde vara på dagis fram till 11-12 så att han får sova.

Jag ska inte säga att jag vet och att det är så, men jag tror inte han får ha barnet på dagis om han är hemma utan att ha läkares intyg på att han behöver det?
Det kan vara så att du eller någon annan får ta vård av barn om han inte klarar det.

Lättast är om du ringer dagiset och frågar hur ni ska göra :)

Man har rätt till dagis om man som förälder är sjuk. Så har det varit i de två kommuner jag jobbat i alla fall.

Man har rätt till dagis om man som förälder är sjuk. Så har det varit i de två kommuner jag jobbat i alla fall.

I vår kommun är det inte så. Här har man rätt till 15 timmar/vecka som heltidssjukskriven, men man kan förstås ansöka om utökad vistelsetid.

Där jag jobbar har man rätt att lämna barnen under det som skulle ha varit ordinarie arbetstid om man är sjukskriven.

Där jag har jobbat har man rätt att ha haft barnet på förskola när en förälder varit hemma och sjukskriven.

Det verkar alltså som om det varierar mellan kommuner? Men 15 timmar i veckan har man alltid rätt till då? Oavsett vilka tider han jobbar och trots att han är sjukskriven?
Jag jobbar måndag-fredag 8-14.30 och var fjärde söndag (söndagarna går att anpassa efter sambons schema - jag har världens bästa arbetsgivare!) så med lite pusslande går det säkert att få ihop det på 15 timmar också...

Hos oss är det fasta timmar på de barn som är här 15 timmar (barn till arbetslösa och föräldralediga). Då är det antingen 5 timmar/dag i tre dagar eller 3 timmar/dag i fem dagar. Hos oss är det antingen 8.30-13.30 eller 8.00-11.00. Men det varierar säkert. Men jag är relativt säker på att fk hade haft åsikter om sjukskrivningen om man kunde vara hemma med sina barn, men inte på jobb pga. sjukskrivning. Det borde ju vara så att kommunen måste erbjuda förskoleplats de timmar som föräldern skulle jobbat så att de faktiskt kan vara hemma och sjuka.

Tror att det är så här också, på den förskolan vi skulle vilja ha dottern på, att det är fasta tider. Utan jag tänkte mer att det i så fall finge bli en del pusslande för våran del, i dagsläget jobbar sambon 6-14 en dag i veckan och 16-24 två dagar i veckan. Men både mormor och farmor jobbar oregelbunda tider också, så någon borde ju finnas tillgänglig vid hämtning.

Men än är jäntan bara 7 månader, så det finns ju tid att undersöka saken.

Jag skulle väldigt gärna vilja veta vad ni får för svar. Att ni skulle ha fasta tider att gå efter när han är halvtidssjukskriven låter ju som något hemsnickrat. Lämnar förskolan ett sådant svar så vänd er direkt till BUN. Det är väl självklart att han ska sova när han jobbar skift och vilket barn går hem mitt i lunchen? Jag har haft vår son på förskola mina arbetstider när jag varit heltidssjukskriven. Fast jag hämtade och lämnade lite tidigare.

Är en förälder tillfälligt sjukskriven så är det självklart så att barnet får vara i barnomsorg under de dagarna. (T ex förkylning hos förälder). Men; just när det gäller långtidssjukskrivning tror jag det beror helt på vilken diagnos man har. Förutsättningen måste/borde ju vara att din sambo faktiskt inte klarar av att ha barnet hemma under sina "sjukskrivningstimmar". Att han är arbetsoförmögen i relation till att "ta hand om eget barn". Det skulle ju kunna vara så att han i och för sig klarar av det, men blir för trött/utmattad så att han måste sjukskriva sig mer från sitt arbete- och då är det ju alldeles klart så att han faktiskt inte klarar just arbetsuppgiften "ta hand om eget barn".

Ring er kommun och prata med dem om vad som gäller! Förmodligen måste ni uppvisa någon form av sjukintyg som styrker att han inte klarar av att ta hand om barnet under sin sjukskrivningstid.

För att det officiellt har hetat förskola sedan åtminstonde 1998 (egentligen ännu tidigare) då förskolan fick en egen läroplan. Så det finns inget som heter dagis, det heter förskola.

Tillhör eg inte tråden, men varför har förskolan en egen läroplan när det inte är obligatoriskt att gå i förskolan?

Tillhör eg inte tråden, men varför har förskolan en egen läroplan när det inte är obligatoriskt att gå i förskolan?

Fr o m 6 år är det ju obligatoriskt. Fast då heter det ju förskoleklass, eller "nollan" har jag förstått att en del barn kallar det.

Jag borde kanske inte svara då jag inte med säkerhet VET, men jag antar att det helt enkelt handlar om att få någon slags kvalitetssäkring i förskolan. Det är ju inte obligatoriskt, men för många föräldrar tvunget att ha sitt barn i någon form av barnomsorg och då är förskolan vanligast. Antar att det via föräldrar/samhälle ställts någon slags krav på att det ska vara en verksamhet med viss "kvalitetsgaranti" vad gäller pedagogik, likabehandling osv. Helt enkelt någon slags ram som klargör vad förskolan är till för och hur förskoleverksamhet ska bedrivas för att fungera på ett bra sätt.

Nu har jag frågat på kommunen, och här gäller att man har rätt till förskola under tiden den friska föräldern jobbar. Nu kommer det ju inte att bli aktuellt med så många timmar, men han kan alltså få sova på morgonen efter ett sent pass :bow:

From 1 juli i år är förskola en egen skolform tom.
Här får man ha sina arbetstider om man är hemma

Hos oss får man ha på dagis full tid om man så vill om ena är helt sjukskriven och den andre jobbar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 272
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 062
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024