Igår red jag genreps träning för tränare inför årets ( och min och hästens) första start i dressyr.
Vi värmde upp med 4 bommar liggande i en liten fyrkant, ena hörnet på varje bom låg på en sockerbit så hästen fick lyfta på fötterna. Vi red både rakt över båda bommarna, vi red ett hörn ( in över en bom, vända hästen, ut över bommen bredvid) och volt utanför bommarna samt volt inne i bommarna. Detta för att hitta hästens alla ben, så ytterbenen tog längre steg än inner. Sen fick vi trava längs spåret, gärna innanför, med 2 st 15 metersvolter per långsida, för att sen gå tillbaka och skritta bommarna några gånger och sen trav igen.
Galoppen så jobbade vi liknande, 4 fattningar per varv, sen börja med voltarbete i galopp, en 15 metersvolt per långsida och snett igenom innan avsaktning. Vi tränar för att starta LB:1, lagtävlan Div III.
Avslutade med att rida igenom travarbetet och galopparbetet från programmet, samt några uppridning/halt var.
Mycket nöjd med passet, hästen var mjuk och fin från början, liksidig och ganska framme för skänkeln.
Ska prova ett par (vassa) sporrar istället för dom ponnysporrarna jag har nu, jag kommer inte riktigt åt honom med dom. Han lyssnar fint för skänkeln, men är inte jättesnabb på en lätt, snabb hjälp, så då testar jag samma längd på sporren, men skippar kulan.