Fel yrke!Nä, de är rätt påklädda Speciellt den ene, han är en äkta sörlänning som tyckte det var kallt i -4
Kan ha fått honom att tro att det finns bjärvar också Han är livrädd för vilda djur
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fel yrke!Nä, de är rätt påklädda Speciellt den ene, han är en äkta sörlänning som tyckte det var kallt i -4
Kan ha fått honom att tro att det finns bjärvar också Han är livrädd för vilda djur
Grattis!Sambon friade
TackGrattis!
Alltså, jag hoppas att du har varit hos gyn med det här och att det inte är så att du tar förgivet att ingen hjälp finns att få? Har du inte varit hos gyn så sök genast! Inte på ungdomsmottagningen utan hos gyn!Det här kanske är lite för privat egentligen, men mens ska ju inte vara ett tabu längre säger folk och jag är så jäkla glad att jag inte vet var jag ska ta vägen!
Det är nästan på dagen 10 år sedan jag fick mens - och äntligen har jag hittat ett skydd som fungerar för mig - Förlossningsbindan!
Det stod nämligen tidigt klart att jag hade såväl endometrios som PCOS, och mensen har alltid varit ett helvete för mig. Även om jag snittar 7 perioder per år, är innebär varje period 1 månad av smärta (såväl mensvärk som allmän ledvärk, extra svår migrän och feber), 3 veckor mer/mindre svår PMS och 8-13 dagars störtblödande med tillhörande inte sällan svårt näsblod, blåmärken och sår som kommer av sig själv etc. Kort och gott, kroppen stänger i princip ner totalt i 2-4 veckor, 5-9 perioder/år. På grund av att mamma har haft hormonellt utlöst bröstcancer, att farmor och faster haft multipla blodproppar båda två, samt att jag själv har migrän med stundtals aura, får jag öht inte använda någon form av varken hormonella P-medel eller andra hormonella läkemedel mot endo/PCOS, det är totalt tvärnej på den punkten. Det har gjort att jag fått försöka lära mig att leva med den här skiten. Humöret, tröttheten/febern, blåmärken och såren är som det är. Värken har jag i viss mån lärt mig leva med, och i viss mån kunnat tygla med Alvedon. Även de spontana 2-4 h "ostoppbara" näsblodsattackerna har jag fått kontroll på tack vare stora mängder blodstillande vadd. Även om det inte är trevligt, känns dessa punkter ändå relativt "okej", jag har lärt mig tygla och leva med det efter alla dessa år.
Det är blödningarna som återstått. Inga skydd har fungerat under de 5-8 värsta dagarna - förrän nu. Bara ett skydd åt gången (maxitampong eller nattbinda) har inte funkat, det har jag blött igenom på max 2 h. Menskopp gör så ont att ta ut och behöver dessutom tömmas typ var 3e h för att fungera. Det jag använt hittills, som ändå får sägas funkat okej, är kombinationen av maxitampong och nattbinda. Det har hållit tätt i 2-3 h under de värre dagarna (nätterna har jag skitit i, bara byta lakan), och varit en väldigt välfungerande helhetslösning under de dagarna jag blött lite mindre. Men det har känts krångligt, dyrt och inte miljövänligt. Jag har hela tiden velat hitta _ett_ skydd som fungerat. Så läste jag på nätet om något som rekommenderade sk. "förlossningsbindor". Tyckte det lät lovande, och bestämde mig för att köpa ett paket. Och alltså, efter 10 års menshelvete har jag fått mitt liv tillbaka! Jag har äntligen hittat _ett_ mensskydd som håller tätt i så mycket som 3-4 h, även under de värsta dagarna.
Alltså, jag hoppas att du har varit hos gyn med det här och att det inte är så att du tar förgivet att ingen hjälp finns att få? Har du inte varit hos gyn så sök genast! Inte på ungdomsmottagningen utan hos gyn!
Självklart kan och ska du till gyn även om du är under 25 vid sådana här problem. Ungdomsmottagning kom till för de under 25 ska slippa vänta sålänge på framförallt preventivmedel och för att de ska kunna söka hjälp för diverse enkelt diagnostiserade och behandlade sexuellt överförbara sjukdomar och diverse andra problem utan kostnad. Tidigare, innan ungdomsmottagningen fanns var det till skolsköterskan eller till mödravårdcentralen man fick vända sig men varken skolsköterska, mödravårdscentralen eller ungdomsmottagningen är några gynekologer som kan göra utredningar av den kaliber du behöver. Jag gissar att inga ultraljuds eller andra undersökningar har gjorts? Har det inte det kan ingen säga att du ens har de diagnoserna och inte heller om det här är något du behöver stå ut med. På måndag tycker jag att du ska ringa gyn så att du får en ordentlig utredning.Har varit på UMO, och de sa att pga. de angivna riskfaktorerna inte finns någon läkemedelsmässig hjälp jag kan få (om jag inte med 110% säkerhet vill ha både bröstcancer och blodproppar, kanske inom bara några år, dvs.). Och åtminstone om man tittar på såväl Fass som Janusinfo så är jag väl benägen att hålla med. Har tittat på såväl enbart gestagena metoder, som läkemedel vid endo/PCO och uppfyller man alla dessa riskfaktorer, ska man inte ta hormonpreparat helt enkelt.
Gyn är väl ändå inte för folk under 25? Och vad rent konkret skulle de kunna göra/säga, som UMO inte redan sagt? Men å andra sidan, nu när jag faktiskt hittat ett mensskydd som fungerar ensamt, är det ändå uthärdligt. Visst, om jag hade haft 7-10 dagars mens (hur lång tid har ens "normala människor" förresten?), sluppit febern, ledvärken och allt annat blödande, samt bara haft PMS och mensvärk i 1-2 veckor, hade det väl varit trevligt, men som det är nu när jag inte behöver blöda ner alla kläder heller, så kan jag faktiskt hanka mig fram under den här månaden, med åtminstone en pyttegnutta livskvalité i behåll. Visst, jag mår pyton, men det är ändå såpass att jag ändå klarar att gå i skolan (särskilt när vi sällan har föreläsningar/seminarium mer än 2-3 h/dag) och att sköta H.H utan att kollapsa totalt, dvs. jag är inte sängliggande i 2-4 veckor iaf. Så jag kanske inte ska klaga allt för mycket även om det är påfrestande.
Självklart kan och ska du till gyn även om du är under 25 vid sådana här problem. Ungdomsmottagning kom till för de under 25 ska slippa vänta sålänge på framförallt preventivmedel och för att de ska kunna söka hjälp för diverse enkelt diagnostiserade och behandlade sexuellt överförbara sjukdomar och diverse andra problem utan kostnad. Tidigare, innan ungdomsmottagningen fanns var det till skolsköterskan eller till mödravårdcentralen man fick vända sig men varken skolsköterska, mödravårdscentralen eller ungdomsmottagningen är några gynekologer som kan göra utredningar av den kaliber du behöver. Jag gissar att inga ultraljuds eller andra undersökningar har gjorts? Har det inte det kan ingen säga att du ens har de diagnoserna och inte heller om det här är något du behöver stå ut med. På måndag tycker jag att du ska ringa gyn så att du får en ordentlig utredning.
Att det står något på fass eller janusinfo eller att dina symptom liknar vissa sjukdomar innebär inte att det är tillförlitligt i just ditt fall. Det måste ju en gynekolog utreda och göra en bedömning av. Jag vet personligen flera som trots nära släktingars hälsostatus ändå har fått preventivmedel och de som trots nära släktingars hälsostatus har fått läkemedel deras släktingar inte skulle rekommenderas ta. Ditt specifika fall måste ju utredas och gynekologen gör sedan en bedömning utifrån det.
Ja jag tycker absolut att du ska ringa gyn det första du gör på måndag. Väntetiderna är långa nog ändå så varför vänta?Mycket intressant! Får nog höra av mig till gyn ändå kanske!
Nej, det var inte sjukdomarna jag slog på Fass/Janus, utan läkemedlen. Problemet är ju dock att jag har migrän med aura ibland, så det är ju inte bara släktingars sjukdomar utan även mina egna. Och just det där med p-medel, även lågdoserade gestagena, har jag hört flertalet gånger med flera år emellan...
Nej, jag är inte närmare undersökt, men såväl jag som den jag träffade på UMO menade att mina symptom var så tydliga att man ändå kunde säga att det inte bara fanns en "viss risk" att det var endo/PCOS, utan att risken var "mycket, mycket överhängande" (som hon uttryckte sig) att det var det.
Dagens bästa var att fleecetröjan jag beställde på rea var om möjligt bättre än väntat. Hämtade den idag och ÅH så skön den är Nu känner jag mig säker på att kunna hålla mig varm hela vintern (och många vintrar till för den delen).
Bergans park city jacket! Köpte den när det var 40% rea på xxl i samband med black friday.Men vad heter den då?!
/mvh hon som överkonsumerar fleecetröjor