Dagen efter verkning..

Sv: Dagen efter verkning..

Den bilden säger inte så mycket. Ta en bild underifrån som visar hovvägg, stråle och sula.

Du kan trycka lite med tummarna på sulan i tån och se om den verkar tunn.

Vet du om hovslagaren skar bort sula med hovkniven? Gjorde hon det kan sulan vara så tunn att hästen t.o.m. reagerar för hovkrats. Det kan naturligtvis också vara en hovböld. Är hon ömfotad på en eller båda framhovarna?

Jag tar en sådan bild imorgon då. Jag tycker att hon är ömfotad på båda fram. Ska ta ut henne imorgon på grusvägen så ser jag bättre hur hon beter sig..
För som sakt dagen efter ville hon bara gå på gräs inte på grusvägen..

Hon är ömfotad fram, om det är höger eller vänster kan jag inte se :(

Bild002.jpg

Bild001.jpg

Provade o red henne idag. Hon går på gruset nu men hon snubblar!!

Just det, de hände en otäck sak när jag kratsade hennes högra fot, hennes andra framben bara vek sig och hon föll till backen med framdelen!! :eek: :confused:

Vad ska jag göra??

Om hon inte brukar snubbla skulle jag tolka att hon har problem, kan även vara kotor osv.
Vore det min häst och hon gick obehindrat i hagen och jag inte misstänker fång eller dyligt så skulle jag låte henne gå 4-5 dagar bara i hagen och inte hålla på med henne så mycket alls. Jag skulle dock prova att lyfta benen för att känna på senorna ordentligt om hon ömmar där och känna igenom bog och frambens muskler. Går hon obehindrat och jag vore väldigt ridsugen skulle jag rida bara på sådant underlag som hon inte ömmar.

Går hon inte obehindrat skulle jag inte rida alls. Höra efter med hovslagaren när han kan komma för att slå på skor och kolla om hon slutar ömma och snubbla. Gör hon det bra- annars skulle jag gå vidare med problematiken

Jag förmodar att den övre bilden är av vänster framhov. Det ser ut som att strålen är angripen av röta (förmodligen även HF). En stråle som är angripen av svamp eller bakterier kan göra hästen ömfotad. Inte konstigt att hon reagerar för hovkratsen i så fall. Tryck lite försiktigt på den angripna strålen och se om hon reagerar.

Pröva och behandla strålen med något svamp- och bakteriedödande medel.

Det ser också ut som att hästen har separationer vid lamellranden på båda ytterväggarna (om den övre bilden är VF och den undre HF). Vad är hennes foderstat? Går hon på kraftigt bete utan att ridas och utan en balanserad foderstat får man ofta problem med hovkvaliteten. Hovformen ser heller inte optimal ut.

Du löser inte problemet genom att sko hästen. Du maskerar bara problemet som kan förvärras.

Trakterna är för höga. Hästen går på tån i princip. belastningspunkten under hoven ligger för långt fram. Håll Kort tå framifrån och lägre trakter. Strålen ser ut att ha röta, behandla den så är hon kanske inte så öm sedan.
Det finns en liten grop i sulan som kan ha varit en lite böld tidigare.
Dåligt verkad hov!
Verka oftare så det slipper bli sådan omställning för hästen med vinklar form mm.

Jag förmodar att den övre bilden är av vänster framhov. Det ser ut som att strålen är angripen av röta (förmodligen även HF). En stråle som är angripen av svamp eller bakterier kan göra hästen ömfotad. Inte konstigt att hon reagerar för hovkratsen i så fall. Tryck lite försiktigt på den angripna strålen och se om hon reagerar.

Det ser också ut som att hästen har separationer vid lamellranden på båda ytterväggarna (om den övre bilden är VF och den undre HF). Vad är hennes foderstat? Går hon på kraftigt bete utan att ridas och utan en balanserad foderstat får man ofta problem med hovkvaliteten. Hovformen ser heller inte optimal ut.

Du löser inte problemet genom att sko hästen. Du maskerar bara problemet som kan förvärras.

Den övre bilden är VF o nedre HF.
Hon och en annan häst går på bete på ca 1hektar. Rids inte så ofta just nu.
Ger dem vanligt hö ibland, inge annat. På vintern får hon betfor och kornkross + mineraler.

Ska jag ta o kontakta en RIKTIG hovis?? Eller ska jag försöka o göra något själv först??

Hon har haft en hovböld + strålröta i våras på HF.

Trakterna är för höga. Hästen går på tån i princip. belastningspunkten under hoven ligger för långt fram. Håll Kort tå framifrån och lägre trakter. Strålen ser ut att ha röta, behandla den så är hon kanske inte så öm sedan.
Det finns en liten grop i sulan som kan ha varit en lite böld tidigare.
Dåligt verkad hov!
Verka oftare så det slipper bli sådan omställning för hästen med vinklar form mm.

Ja hon sätter lixom ner tån först!
Ska inte kontakta den hovisen mer!!

Den övre bilden är VF o nedre HF.
Hon och en annan häst går på bete på ca 1hektar. Rids inte så ofta just nu.
Ger dem vanligt hö ibland, inge annat. På vintern får hon betfor och kornkross + mineraler.

Ska jag ta o kontakta en RIKTIG hovis?? Eller ska jag försöka o göra något själv först??

Hon har haft en hovböld + strålröta i våras på HF.

Självklart ska du ta kontakt med en utbildad hovslagare!! Absolut inte pula själv.

Tillägg; om hon är så öm som du säger kanske även en veterinär skulle vara på sin plats.

Senast ändrad:

Självklart ska du ta kontakt med en utbildad hovslagare!! Absolut inte pula själv.

Tillägg; om hon är så öm som du säger kanske även en veterinär skulle vara på sin plats.

Har redan kontaktat en utbildad hovis.

Jag tänkte mest på om det fanns något jag kunde göra själv tex bakteriedödande medel, men det känns som om det gått såpass långt att jag vill att hovis kommer.

Brukar ha en annan hovis (sv*rt bet) o han är jättebra fast inte utbildad. Den som jag hade sist var INGE bra. Men nu när det är problem så vill jag ha en utbildad hovis.

Hon är ju verkad i förra lördagen, hur tycker Du att själva verkningen ser ut?

Klart att hästen kan bli hovöm av att bli verkad för hårt. Den kan bli rejält öm, nästintill blockhalt.
Det är svårt att bedöma utifrån dina bilder hur hoven bra eller dåligt hoven är verkad. Spelar ju in hur den såg ut före osv. Dock tycker jag att den ser hög ut i trakterna, men det kan bero på vinkeln kortet är tagit i också.

Däremot tänkte jag på fång. Ni har väl kollat så att hästen inte har varma hovar och förstärkt digitalpuls? Med tanke på att den betar...

På din beskrivning låter det som om hästen har rejält ont i sina fötter, troligen runt om. Att den stöp när du höll upp ena framhoven beror säkerligen på att den har ont i andra hoven. Likaså att den inte vill lyfta sina hovar alls när du ska kratsa. En dubbelsidig, eller runtom, hälta är svårare att se och bedöma än när bara ett ben gör ont.

Men jag skulle absolut kolla upp så att den inte fått en fångkänning. Personligen skulle jag nog ta ut en vet bara för att få en bedömning av läget. Vad som är felet. Fång kan ge diffusa symptom, inte säkert att symptombilden följer läroboken.

Norrland

Trakterna är för höga. Hästen går på tån i princip. belastningspunkten under hoven ligger för långt fram. Håll Kort tå framifrån och lägre trakter.

Har samma uppfattning. Trakterna ser höga ut även om det är svårt att säga säkert eftersom en bild inte är tredimensionell.

Ja hon sätter lixom ner tån först!
Ska inte kontakta den hovisen mer!!

Du skrev tidigare följande:

“Den vanliga hovslagarn har verkat lite för långt en gång och då blödde det lite. Men han är superbra.

Denna gång var det en annan.”

Varför byta hovslagare när du tidigare har haft en “superbra” hovslagaren och hästen har fungerat utmärkt barfota?

Däremot tänkte jag på fång. Ni har väl kollat så att hästen inte har varma hovar och förstärkt digitalpuls? Med tanke på att den betar...

Håller med om detta också. Hästen ser ut att ha separationer på utsida hovvägg. Kan antingen bero på för mycket socker och stärkelse i fodret (laminitis) och/eller mineralbrist. Blötlägg hovarna och rensa ut de yttre hovväggarna med en spik el.dyl. och se om hästen har hålväggar. Ta gärna en ny bild med rena hovar.

Hon är lite varm på hovarna!! Kan det vara fång känning då alltså! Ska jag stänga av betet???

Hon är lite varm på hovarna!! Kan det vara fång känning då alltså! Ska jag stänga av betet???

Har hästen hålväggar så beror det på olämplig foderstat förra hösten/sommaren. Men hon kan ha samma problem i år igen. Vad är det för ras? Är hon överviktig?

Varma hovar och puls är varningstecken. Om jag var som du skulle jag ta henne från betet några dagar och se om hon blir bättre.

ta ut en veterinär NU som kan avgöra om hästen har fång, är halt, har en hovböld, osv osv och även säga vad som är fel med verkningen.

sen tar du givetvis ut utbildade hovslagare i fortsättningen!!!

Fast att hon är lite varm om hovarna kanske bara beror på vädret? Fast visserligen vetj ag inte vad du har för väder, men vi har jättevarmt, så skulle jag känna på mina hästars hovar så är de säkert också lite varma, och de har absolut inga fångkänningar.

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 364
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 741
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
857
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka