Dagen efter verkning..

Sv: Dagen efter verkning..

Jag tänkte mest på om det fanns något jag kunde göra själv tex bakteriedödande medel, men det känns som om det gått såpass långt att jag vill att hovis kommer.

Du kan ju spraya strålarna med t.ex. Blue Spray ett par gånger per dag och se om det hjälper.

Har aldrig sett en så dålig stråle på en barfotahäst. Inte ens mina skodda ser ut så.
Trakten ser hög ut o strålen är inte putsad alls.
Låter som fång. Är den öm i båda fram?
Ta ut en Vet. som kan bedöma varifrån hältan kommer.

Det finns mkt inuti hoven som kan ge hälta:crazy:

Trakterna är för höga. Hästen går på tån i princip. belastningspunkten under hoven ligger för långt fram. Håll Kort tå framifrån och lägre trakter. Strålen ser ut att ha röta, behandla den så är hon kanske inte så öm sedan.
Det finns en liten grop i sulan som kan ha varit en lite böld tidigare.
Dåligt verkad hov!
Verka oftare så det slipper bli sådan omställning för hästen med vinklar form mm.

Ursäkta men hur fasen kan du på dom bilderna se hur hög trakten är i förhållande till tåväggen?? Hur kan du ens på dom bilderna så bestämt påstå att belastningspunkten ligger för långt fram?? Om du tittar på vägghornet i tådelen och avståndet mellan strålspetsen till yttre vägghornet i tådelen så är den absolut inte lång i tårna. På en renskuren stråle så ligger hovbens spetsen ca 1 cm framför strålspetsen, i det här fallet kan man "antyda" att avståndet mellan hovbens spetsen och yttre vägghornet i tådelen är ca max 2 cm så glöm att den är lång i tårna!!"

Problemet i detta fall är att hovarna är så misserabelt renskurna från gammalt dött sulhorn och främst strålhorn så man kan med bästämdhet påpeka att detta är inte ett fullgott utfört arbete.

Att den ömmar och snubblar är för mig ingen gåta och det har ingenting med den övriga verkningen eller vinklar att göra. Svaret e skit enkelt. Hästen är jätteöm i sina strålar och vill därför inte balasta hela hoven utan försöker hela tiden avlasta hovens bakre del. Det är väl inget konstigt om den på ömmar på ett hårt underlag eller om den trampar på en sten mitt i den ömmande strålen eller???

Till TS:

Mitt råd är att du snarast tar ut en hovis som vet vad h*n håller på med och rensar ren sulhorn,strålhorn och renskär hörnstöden ner i symetri med sulan och yttre vägghornet i traktdelen.

Jag vill inte sitta här och verka märkvärdig med lägger i en tidigare länk i ämnet fysiologisk verkning, titta på dom bilderna som beskriver hur en sådan verkning ska se ut,, sedan kan du själv avgöra om den verkningen ser mer fullgod ut än den verkning som din häst har fått.

Här e länken: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=841278

Ursäkta men hur fasen kan du på dom bilderna se hur hög trakten är i förhållande till tåväggen?? Hur kan du ens på dom bilderna så bestämt påstå att belastningspunkten ligger för långt fram?? Om du tittar på vägghornet i tådelen och avståndet mellan strålspetsen till yttre vägghornet i tådelen så är den absolut inte lång i tårna. På en renskuren stråle så ligger hovbens spetsen ca 1 cm framför strålspetsen, i det här fallet kan man "antyda" att avståndet mellan hovbens spetsen och yttre vägghornet i tådelen är ca max 2 cm så glöm att den är lång i tårna!!"

http://www.hopeforsoundness.com/natbalance/recogdeformity.html
citerar hemsidan ovan
"As you can see in figure 1, there is definitely more ground surface mass ahead of the widest part of the foot than what is behind the widest part of the foot. In figure 2, the distance ahead of the widest part of the foot and behind the widest part of the foot is approximately the same. As you may have gathered already from the wild horse information, the optimal ratio of ground surface mass from the point of breakover to the widest part of the foot and then from there to the point of full posterior support should be about 1/3 to 2/3's respectively. If we look at a lateral view of the foot in figure 1, we can clearly see that the heels are long and under run, not allowing the back of the frog to make primary contact with the ground on load. (Figure 3)
"

http://www.hopeforsoundness.com/natbalance/recogdeformity.html
citerar hemsidan ovan
"As you can see in figure 1, there is definitely more ground surface mass ahead of the widest part of the foot than what is behind the widest part of the foot. In figure 2, the distance ahead of the widest part of the foot and behind the widest part of the foot is approximately the same. As you may have gathered already from the wild horse information, the optimal ratio of ground surface mass from the point of breakover to the widest part of the foot and then from there to the point of full posterior support should be about 1/3 to 2/3's respectively. If we look at a lateral view of the foot in figure 1, we can clearly see that the heels are long and under run, not allowing the back of the frog to make primary contact with the ground on load. (Figure 3)
"

Skriv gärna med egna ord, egen erfarenhet och på svenska så blir det mkt lättare att förstå DIG.

Jag är mkt väl medveten om dom förhållandena i mått du citerar,, dock ska man ha i minnet att dom måtten hänvisar till en renskuren sula och stråle.

Senast ändrad:

Håller på o försöker få tag på en vett som kan komma, annars blir det ATG.

KL

Lyssna på Coari som kan sin sak.

en fråga: jag tolkar det som att du haft ut amatör verkare till hästen, dvs icke utbildad hovslagare? Hoppas du insett vikten av att ha en kunnig och etablerad hovslagare till din häst. Utan hovar ingen häst - och det är sant i varje liten stavelse.

KL

Lyssna på Coari som kan sin sak.

en fråga: jag tolkar det som att du haft ut amatör verkare till hästen, dvs icke utbildad hovslagare? Hoppas du insett vikten av att ha en kunnig och etablerad hovslagare till din häst. Utan hovar ingen häst - och det är sant i varje liten stavelse.

Min vanliga hovis är bortrest och han är heller inte utbildad. Dock har han hållit på i så många år och på travet så han kan sin sak!

Det var ju skit att jag gick på en nit denna gången men nu vet jag att inte använda honom någe mera!

Såg Kyra trava ute på betet, det gör ju inte en häst som har fång känningar iallafall! :bow: (Hon blev inte jagad)

Nej, kanske inte. Min häst var dock glad och pigg med hovbensrotationer :crazy:. Hon var halt och jag hade vet ute som konstaterade muskelbristning i bogen. Det var dock fång... Nu står hon mestadels inne och förhoppningsvis blir hon till slut bra, men det är väl långt ifrån säkert.

Nej, kanske inte. Min häst var dock glad och pigg med hovbensrotationer :crazy:. Hon var halt och jag hade vet ute som konstaterade muskelbristning i bogen. Det var dock fång... Nu står hon mestadels inne och förhoppningsvis blir hon till slut bra, men det är väl långt ifrån säkert.

Ursch va hemskt, beklagar :(
Hoppas hon blir bra. Vad har du för häst?

Det kommer en utbildad hovis hit idag och ska titta på henne.. Så får vi se om h*n tycker att en veterinär bör tillkallas.

Hovis var här idag (Utbildad) Hon klämde med en sån där hovtång och Kyra var jätte mjuk i hoven där hon klämde på vänster fram. Även mjuk på Höger fram och bakhovarna också(!) fast inte lika mycket som på framhovarna.

Hon sa att det kan vara hovböld men eftersom det inte syntes exakt vart och det var mjukt på ett stort område och på alla hovar, så ville hon inte karva upp hela hoven licksom.

Jag fick råd om att lägga jodopax omslag på båda fram i 3 dagar, sen kommer hon på Tisdag och skor henne på alla 4 hovar, för hon kan vara extra känslig att gå barfota + bli riden barfota. Sedan se om hon blir bättre.

Kyra hade puls i alla hovar och något varm..

Vad tycker ni kunniga om detta?

Din hovis kan mycket väl ha rätt.

Men jag själv skulle inte kunna släppa fångtanken. Framförallt eftersom hästen har förstärkt puls runtom och värme i hovarna. Fång kan ge diffusa symptom. På din beskrivning måste jag säga att jag vidhåller att jag även skulle be en vet köra förbi och kolla hästen, inte bara hovis. OM det är en fångkänning måste hästen få rätt behandling.

Ömmade hästen för visitertången runt om?

Norrland

Det var licksom mjukt mellan strålen och tårna där ömmade hon. Hovisen har varit med om många fång hästar men hon trodde inte att det var det. sen vet man ju aldrig.

Om de har fång är de då mjuka i en del av hoven också??

Vet inte om de blir mjuka vid fång. Ingen aning.

Kan ju vara som hovis tror. Hästen kan ju ha så tunna sulor att den blir rejält öm barfota.

Men... förstärkt puls, varma hovar, ömmar för visitertång framme i tån runtom, ont i hovarna, vill inte lyfta dom, gått ner på knä när du hållit upp andra benet, halt...

Tja, jag vet vad jag skulle tro och göra...

Norrland

Vet inte om de blir mjuka vid fång. Ingen aning.

Kan ju vara som hovis tror. Hästen kan ju ha så tunna sulor att den blir rejält öm barfota.

Men... förstärkt puls, varma hovar, ömmar för visitertång framme i tån runtom, ont i hovarna, vill inte lyfta dom, gått ner på knä när du hållit upp andra benet, halt...

Tja, jag vet vad jag skulle tro och göra...

Norrland

Hon är inte halt dock

Jag ska inte tjata. :) Du ser ju hästen och kan bedöma på ett helt annat sätt än vad vi övriga kan göra över internet.

Men jag tjatar om fång eftersom din hästs symptom stämmer rätt väl med de symptom vår häst fick för några år sedan. Men undantag att han inte hade lika ont i hovarna som din häst verkar ha. Men han fick förstärkt puls och värme i hovarna. Han var inte uppenbart halt. Däremot tog han kortare steg fram, och var lite motvillig att gå igång i trav. Han visade aldrig de klassiska fångsymptomen man läser om, men fångställning m.m. Men likändå så var det fång han hade.

Han kunde aldrig mer beta, inte heller äta hösilage - det fick han direkt reaktion på. Fång är lurigt, ibland svårt att diagnosticera helt säkert även för vet. Men det är en allvarlig sjukdom som man inte ska chansa med.

Sen vill jag bara påpeka att om en häst är så öm i hovarna som din verkar vara så är den halt. Att den helst vill gå på gräs, och inte vägen, visar ju att den har ont.

Norrland

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 364
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
857
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka