Dagen efter verkning..

Sv: Dagen efter verkning..

Du tjatar inte. Jag har redan bestämt att tillkalla vet för säkerhets skull. Har också ställt in henne i en mjuk box, vatten, fint hö, och tagit bort saltstenen, detta tills vetten kommer ut och tittar på henne.

Kunde din häst aldrig mer gå på bete!??

Jag fick råd om att lägga jodopax omslag på båda fram i 3 dagar, sen kommer hon på Tisdag och skor henne på alla 4 hovar, för hon kan vara extra känslig att gå barfota + bli riden barfota. Sedan se om hon blir bättre.

Kyra hade puls i alla hovar och något varm..

Vad tycker ni kunniga om detta?

Du löser inte problemen genom att sko hästen. Risken finns att det blir värre.

Har hästen puls och varma hovar kan det vara ett laminitisanfall (förstadie till fång). Det sämsta du kan göra i det läget är att sko hästen! Med skor bär hästen i princip all last på hovväggen vilket ger hög mekanisk spänning i lamellranden. Är lamellranden inflammerad och svag riskerar du att hästen får både hovbensrotation och hovbenssänkning.

Vad gjorde “den utbildade hovslagaren” åt strålarna? Skar hon bort angripet material och gav dig instruktioner hur du skulle behandla och sköta strålarna?

Du löser inte problemen genom att sko hästen. Risken finns att det blir värre.

Har hästen puls och varma hovar kan det vara ett laminitisanfall (förstadie till fång). Det sämsta du kan göra i det läget är att sko hästen! Med skor bär hästen i princip all last på hovväggen vilket ger hög mekanisk spänning i lamellranden. Är lamellranden inflammerad och svag riskerar du att hästen får både hovbensrotation och hovbenssänkning.

Vad gjorde “den utbildade hovslagaren” åt strålarna? Skar hon bort angripet material och gav dig instruktioner hur du skulle behandla och sköta strålarna?

Jag frågade vad hon tyckte om strålarna och hon sa bara att de var små o att de brukar vara de på varmblod! (???)

Har varit i kontakt med vetten men han kunde inte komma så han skrev ut ett pulver som jag ska ge. Så ska han komma nästa vecka i slutet på kuren för att se om hon blivit bättre. Han pratde så himla fort att jag knappt hann med, men jag tror han sa att jag skulle gå på promenader med henne -kan det stämma tro???

Nämde bara till vetten att jag TROR hon har fått fång och att hon har ont i framhovarna mest och att hovis var här och kände med tång att hon var mjuk. Då ville han att jag skulle börja med detta pulver direkt.

Hon får stå i boxen idag och börja stå i sjukhage utan gräs imorgon och äta bara hö.

Alltså blir det inga skor!!
Känns bra att hon ska få medicin och sen hålla tummarna!!!

Senast ändrad:

Mina varmblod har inte mindre stråle än några andra stora hästar.

Tänkte bara säga att jag tycker du är duktig som kämpar på med din häst, brukar titta in på tråden då och då, och du kmpar på och donar med din pålle!

Mina varmblod har inte mindre stråle än några andra stora hästar.

Tänkte bara säga att jag tycker du är duktig som kämpar på med din häst, brukar titta in på tråden då och då, och du kmpar på och donar med din pålle!

Tyckte också detta med strålen lät konstigt..

Åh Tack! :) Vad glad jag blev :D :bow:
Hon är inte helt min ännu, det är min foderhäst som jag ev ska få köpa. Hon o jag vi är ett team så jag hoppas verkligen att jag får köpa henne och att detta med hovarna går över!

Senast ändrad:

Vad är det för pulver? Fenylbutazon, Finadyne, Metacam? OM din häst har fång, och veterinären du ringde också trodde detta, så bör du hålla hästen på boxvila (mjukt, tjockt underlag) så länge den äter medicin. Promenader ska du inte ta med hästen om det är fång den har!

Vad är det för pulver? Fenylbutazon, Finadyne, Metacam? OM din häst har fång, och veterinären du ringde också trodde detta, så bör du hålla hästen på boxvila (mjukt, tjockt underlag) så länge den äter medicin. Promenader ska du inte ta med hästen om det är fång den har!

Det är Finadyne pulver. Jag frågade veterinären om hon skulle stå i boxen men han sa att hon skulle stå i en sjukhage utan gräs och det gör hon nu.

Har varit i kontakt med vetten men han kunde inte komma så han skrev ut ett pulver som jag ska ge. Så ska han komma nästa vecka i slutet på kuren för att se om hon blivit bättre. Han pratde så himla fort att jag knappt hann med, men jag tror han sa att jag skulle gå på promenader med henne -kan det stämma tro???

Nämde bara till vetten att jag TROR hon har fått fång och att hon har ont i framhovarna mest och att hovis var här och kände med tång att hon var mjuk. Då ville han att jag skulle börja med detta pulver direkt.

Hon får stå i boxen idag och börja stå i sjukhage utan gräs imorgon och äta bara hö.

Alltså blir det inga skor!!
Känns bra att hon ska få medicin och sen hålla tummarna!!!

Seriös Vet???? NOT t.o.m riskerar sin legetimation som uatan att ens sett hästen skriver ut recepbelagt preparat.. Ja ja

nu sticker jag ut hakan men är det fång på denna häst utifrån dom bilderna som har visats så ska jag omedelbart sluta med mitt yrkesutövande.

Renskars strålarna från all röta och hur djupa va sprickorna i mittstrålfåran?

Seriös Vet???? NOT t.o.m riskerar sin legetimation som uatan att ens sett hästen skriver ut recepbelagt preparat.. Ja ja

nu sticker jag ut hakan men är det fång på denna häst utifrån dom bilderna som har visats så ska jag omedelbart sluta med mitt yrkesutövande.

Renskars strålarna från all röta och hur djupa va sprickorna i mittstrålfåran?

Hovslagaren tycker inte att hon har strålröta och hon är ju inte direkt Ny i branchen..

Vad bra att du tagit kontakt med veterinär. Lite konstigt bara att han inte ville komma ut. Man läser ibland här på Buke att veterinärer inte kommer ut, det är synd. Här där jag bor har vi kanonbra distriktare. De kommer alltid om det är någon häst som inte mår bra.

Vi får hoppas att det visar sig att din häst inte har fång, att den bara var felverkad. Men jag tycker att du gör helt rätt i att ta det säkra före det osäkra i det här läget. Dvs agera som om det är en fångkänning.

På frågan om vår häst aldrig kunde beta mer: nej, det kunde han inte. Han kunde inte ens äta hösilage efter fången. Han hade inte fått någon rotation, men det tog ändå tid innan han kunde ridas och arbeta igen.Tyvärr visade det sig ett par år senare att han hade pålagringar, så vi fick ta bort honom därför.

Lycka till med hästen! Uppdatera gärna hur det går.

Norrland

Veterinären är just nu i Tyskland, därför kunde han inte komma hit :D
Han ska komma vid slutet av behandlingen nästa vecka.

Beklagar ang din häst.. :(

Veterinären är just nu i Tyskland, därför kunde han inte komma hit :D
Han ska komma vid slutet av behandlingen nästa vecka.

Beklagar ang din häst.. :(
Oseriös veterinär!!!:eek:
Hur f*n kan man ställa diagnos och skriva ut recept på telefon utan se hästen i verkligheten?:confused:
Aja baja!!!:mad:
Hade din veterinär varit kunnig och seriös så hade h*n hänvisat till en annan kollega om vet nu var bortrest,så rätt diagnos ställs och rätt behandling sätts in.
Man gissar inte över telefon ,spec inte om hästägaren själv är så osäker och orolig.
Jag blir ruskigt förbannad på denna veterinärs omdöme.Skäms!:mad:

KL

min pålla blir också alltid öm efter verkning, spelar ingen roll hur mycket eller lite man tar. sen är hon generellt öm i hovarna och går inte på grus om hon inte absolut måste.

Men det kan väl inte vara "normalt" och bra för hästen:crazy:? Låter som den behöver skor, tycker jag!

KL

min pålla blir också alltid öm efter verkning, spelar ingen roll hur mycket eller lite man tar. sen är hon generellt öm i hovarna och går inte på grus om hon inte absolut måste.
Det där är verkligen inte normalt!:eek:
Vad gör du för att hjälpa din häst må bättre?
Fruktansvärt grymt att acceptera detta som något normalt..:confused:

Hon är ömfotad fram, om det är höger eller vänster kan jag inte se :(

Bild002.jpg

Bild001.jpg

Provade o red henne idag. Hon går på gruset nu men hon snubblar!!

Just det, de hände en otäck sak när jag kratsade hennes högra fot, hennes andra framben bara vek sig och hon föll till backen med framdelen!! :eek: :confused:

Vad ska jag göra??
Dessa strålar är inte friska,har din hovslagare renskurit strålarna nu?
Det finns olika grader i helvetet och jag anser dessa strålar vara angripna av röta rejält,de behöver renskäras och behandlas.
Sen om sulan dessutom är tunn oxå kan den visa fångliknande symtom fastän den inte alls har fång!
En sjuk stråle som är angripen av röta gör skitont!
Tråkigt att du inte får vettig hjälp..:crazy:

Dessa strålar är inte friska,har din hovslagare renskurit strålarna nu?
Det finns olika grader i helvetet och jag anser dessa strålar vara angripna av röta rejält,de behöver renskäras och behandlas.
Sen om sulan dessutom är tunn oxå kan den visa fångliknande symtom fastän den inte alls har fång!
En sjuk stråle som är angripen av röta gör skitont!
Tråkigt att du inte får vettig hjälp..:crazy:

Jag håller med dig att de inte ser friska ut.. Ska kontakta en annan utbildad hovis så får vi se vad h*n säger! :cool:

Kan du inte lägga upp en bild på hur en stråle SKA se ut :bow:

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 364
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
857
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka