Nej, du är inte välfungerande. Du fungerar jättedåligt. Fler har sagt gett exempel, men jag tänkte ge dig ett litet manus som du kan använda när du ringer om du vill. För nu behöver du ringa, karamellen. Nu behöver du ta tag i detta. Inte imorgon. Känns det lite lättare så skriver du på 1177 och låter någon ringa upp istället. Då kan du ta den här texten och klistra in den i dialogrutan.
”Hej, jag heter karamellen och jag behöver hjälp att sluta dricka, för jag är alkoholist. Alkoholen ställer till enorma problem för mig och det blir värre och värre.
Jag har precis försökt bli nykter på egen hand men föll tillbaka och nu dricker jag varje dag sedan någon vecka tillbaka. Idag började jag dricka vid åtta.
Tidigare har jag känt att jag tar någon annans plats om jag söker hjälp på typ behandlingshem, att någon annan behöver hjälpen mer, men det är nog inte så längre. Nu behöver jag hjälpen mest, för jag grejar inte detta på egen hand.
Jag tänker på alkohol hela tiden, nästan all vaken tid går åt till att tänka på alkohol på något sätt. Att jag vill dricka, att jag inte vill dricka, när jag ska dricka, hur jag ska dricka så att det inte märks, vad som är okej mängder att dricka, att jag borde bli nykter, att alkoholen förstör mitt liv.
Jag har sökt hjälp innan men det kändes som att jag inte blev tagen på allvar. Nu måste jag ha hjälp för…
• Jag smusslar och smyger med drickandet.
• Jag gömmer flaskor med alkohol.
• Jag känner inte igen mig själv när jag blir full, jag blir någon annan. Samtidigt känner jag inte igen mig själv när jag är nykter heller. Jag vet inte vem jag är utan alkoholen längre.
• Jag blir våldsam är jag dricker. Ibland tycker jag att min partner borde dö.
• Jag har kört rattfull, även om det var ett tag sedan nu.
• Jag har nyligen stulit alkohol.
• När jag blir nykter igen känner jag fruktansvärd skam, som är svår att hantera på något annat sätt än att dricka igen.
• När jag är nykter pendlar jag hela tiden mellan eufori och djupaste mörker. Jag vill dö varje dag. Jag har börjat fundera på att avsluta mitt liv.
• Människor som känner till hur jag mår är jätteoroliga, både för drickandet och för mitt mående. De tjatar om att jag måste ha hjälp men allt känns så svårt.
Jag behöver hjälp nu, idag. Vad ska jag göra?”
Det kommer suga att vara så ärlig. Som när man måste klä av sig inför gynekologen. Man blir naken och utsatt och det är lätt att glömma att de man pratar med är proffs som sett allt redan, de tycker inte det är konstigt eller ovanligt, de vet hur vägen framåt borde se ut.