Status
Stängd för vidare inlägg.
Tydligen någon som tar bort mina inlägg. Känns ju så där.
Så jag tappar lusten helt att skriva något. Ta bort hela forumet få eller skriv någon förklaring tycker jag.

Du sitter och dricker kl 8 på morgonen, mår skit och vill dö. Det är allvarligt!

Ring akademiskas växel 018-6110000 och be att få tala med akutmottagningen för vuxenpsykiatrin.

Beroendekliniken är öppen, det är bara det att de inte har telefontid idag. Ring akutpsyk!

När min vän som jag skrivit om tidigare togs för rattfylla mådde hem fruktansvärt dåligt av andra orsaker. Hen kom då till Psykiatrins hus - sent på kvällen. Det var inte så kul men första steget från att ha levt i missbruk och utsatthet till det liv hen har idag - ett nyktert, på alla sätt bättre liv.

Vägarna är öppna, men släpp prestigen och var ärlig! Mot dig själv och andra.

Ingen kan hjälpa dig om du inte är ärlig. Berätta att du dricker ofta, du har kört full, du ville döda din partner, du vill själv periodvis dö, du slåss, du gömmer flaskor, du stjäl alkohol.
Och det kallar du att du är välfungerande?
Ring nu! ”Fånghästen” har du misshandlat länge nu.

Du sitter och dricker kl 8 på morgonen, mår skit och vill dö. Det är allvarligt!

Ring akademiskas växel 018-6110000 och be att få tala med akutmottagningen för vuxenpsykiatrin.

Beroendekliniken är öppen, det är bara det att de inte har telefontid idag. Ring akutpsyk!

När min vän som jag skrivit om tidigare togs för rattfylla mådde hem fruktansvärt dåligt av andra orsaker. Hen kom då till Psykiatrins hus - sent på kvällen. Det var inte så kul men första steget från att ha levt i missbruk och utsatthet till det liv hen har idag - ett nyktert, på alla sätt bättre liv.

Här har du konkreta tips om kanaler som är öppna idag 👍

Det är inte svagt att söka hjälp, det är modigt. För väldigt många av oss tar skammen istället över och man gör allt för att upprätta fasaden. Man slätar över, så farligt är det inte. Jag har inte större problem än att jag kan lösa dem på egen hand. Jag som har så välordnat liv borde kunna ordna upp det här med. Osv.

Och när man inte klarar av det, så intalar man sig att det är för att man inte velat tillräckligt. För om jag bara hade försökt tillräckligt så skulle jag klarat det, för jag borde ju klarat det. Och då har man utöver skammen över grundproblemet också byggt på med skammen över att misslyckas med att hantera problemet. Från en enkelsidig skam, till en dubbel skam.

Ju mer du syltar in dig i smussel, lögner, försök att dölja, misslyckanden som du klandrar dig själv för, desto mer bygger du upp ett helt garnnystan av skam. Att dricka under dessa premisser kommer inte att vara lika romantiserat och njutningsfullt som förr.

Man kan inte backa tillbaka i livet, det enda man kan göra är att se framåt och påverka det som kommer längre fram. När nu alkoholen är så intrasslat i smussel, misstro och skam, är det inte dags att lämna det bakom dig och se framåt istället?

Förlåt dig själv för det som har hänt, och välj modet att greppa de halmstån som kan leda framåt. De som svarar i andra änden kommer garanterat att ha mött en massa olika människor i olika livssituationer, du kommer inte vara konstig. Det kommer vara en helt vanlig dag på jobbet för dem.

Och fixar du inte att ringa själv, så be din sambo göra det och skjutsa in dig. Att dricka kl 8 en måndag morgon är defintivt parkbänksnivå, nästan värre, parkbanksgänget brukar kunna hålla sig till kl 10 när systemt öppnar. Gör någonting nu, innan du förlorar din gård och hamnar på den där parkbänken!!!!!!!!!!

Jag är helt enkelt för välfungerande och passar inte in nånstans
Nej, du är inte välfungerande. Du fungerar jättedåligt. Fler har sagt gett exempel, men jag tänkte ge dig ett litet manus som du kan använda när du ringer om du vill. För nu behöver du ringa, karamellen. Nu behöver du ta tag i detta. Inte imorgon. Känns det lite lättare så skriver du på 1177 och låter någon ringa upp istället. Då kan du ta den här texten och klistra in den i dialogrutan.

”Hej, jag heter karamellen och jag behöver hjälp att sluta dricka, för jag är alkoholist. Alkoholen ställer till enorma problem för mig och det blir värre och värre.

Jag har precis försökt bli nykter på egen hand men föll tillbaka och nu dricker jag varje dag sedan någon vecka tillbaka. Idag började jag dricka vid åtta.

Tidigare har jag känt att jag tar någon annans plats om jag söker hjälp på typ behandlingshem, att någon annan behöver hjälpen mer, men det är nog inte så längre. Nu behöver jag hjälpen mest, för jag grejar inte detta på egen hand.

Jag tänker på alkohol hela tiden, nästan all vaken tid går åt till att tänka på alkohol på något sätt. Att jag vill dricka, att jag inte vill dricka, när jag ska dricka, hur jag ska dricka så att det inte märks, vad som är okej mängder att dricka, att jag borde bli nykter, att alkoholen förstör mitt liv.

Jag har sökt hjälp innan men det kändes som att jag inte blev tagen på allvar. Nu måste jag ha hjälp för…

• Jag smusslar och smyger med drickandet.
• Jag gömmer flaskor med alkohol.
• Jag känner inte igen mig själv när jag blir full, jag blir någon annan. Samtidigt känner jag inte igen mig själv när jag är nykter heller. Jag vet inte vem jag är utan alkoholen längre.
• Jag blir våldsam är jag dricker. Ibland tycker jag att min partner borde dö.
• Jag har kört rattfull, även om det var ett tag sedan nu.
• Jag har nyligen stulit alkohol.
• När jag blir nykter igen känner jag fruktansvärd skam, som är svår att hantera på något annat sätt än att dricka igen.
• När jag är nykter pendlar jag hela tiden mellan eufori och djupaste mörker. Jag vill dö varje dag. Jag har börjat fundera på att avsluta mitt liv.
• Människor som känner till hur jag mår är jätteoroliga, både för drickandet och för mitt mående. De tjatar om att jag måste ha hjälp men allt känns så svårt.

Jag behöver hjälp nu, idag. Vad ska jag göra?”

Det kommer suga att vara så ärlig. Som när man måste klä av sig inför gynekologen. Man blir naken och utsatt och det är lätt att glömma att de man pratar med är proffs som sett allt redan, de tycker inte det är konstigt eller ovanligt, de vet hur vägen framåt borde se ut.

Jag är helt enkelt för välfungerande och passar inte in nånstans
Det kanske är därför du ska ringa nu, när du inte har fasaden uppe. Visa monstret precis som det ser ut för vården. "Det här är jag när jag inte är mitt välordnade jag som bara pratar om mina problem", så här ser de faktiskt ut.

Ring vårdcentralen eller din kontakt på rehab eller vem som helst på rehab eller socialen eller jag vet inte vart som helst där du kan tänkas få hjälp och visa dom hur det faktiskt ser ut när du mår dåligt och inte klarar av att hålla uppe den där fasaden.

Massor av kramar till dig Karamellen <3.
Kämpa, det finns något bortanför det här.

Nej, du är inte välfungerande. Du fungerar jättedåligt. Fler har sagt gett exempel, men jag tänkte ge dig ett litet manus som du kan använda när du ringer om du vill. För nu behöver du ringa, karamellen. Nu behöver du ta tag i detta. Inte imorgon. Känns det lite lättare så skriver du på 1177 och låter någon ringa upp istället. Då kan du ta den här texten och klistra in den i dialogrutan.

”Hej, jag heter karamellen och jag behöver hjälp att sluta dricka, för jag är alkoholist. Alkoholen ställer till enorma problem för mig och det blir värre och värre.

Jag har precis försökt bli nykter på egen hand men föll tillbaka och nu dricker jag varje dag sedan någon vecka tillbaka. Idag började jag dricka vid åtta.

Tidigare har jag känt att jag tar någon annans plats om jag söker hjälp på typ behandlingshem, att någon annan behöver hjälpen mer, men det är nog inte så längre. Nu behöver jag hjälpen mest, för jag grejar inte detta på egen hand.

Jag tänker på alkohol hela tiden, nästan all vaken tid går åt till att tänka på alkohol på något sätt. Att jag vill dricka, att jag inte vill dricka, när jag ska dricka, hur jag ska dricka så att det inte märks, vad som är okej mängder att dricka, att jag borde bli nykter, att alkoholen förstör mitt liv.

Jag har sökt hjälp innan men det kändes som att jag inte blev tagen på allvar. Nu måste jag ha hjälp för…

• Jag känner inte igen mig själv när jag blir full, jag blir någon annan. Samtidigt känner jag inte igen mig själv när jag är nykter heller. Jag vet inte vem jag är utan alkoholen längre.
• När jag blir nykter igen känner jag fruktansvärd skam, som är svår att hantera på något annat sätt än att dricka igen.
• När jag är nykter pendlar jag hela tiden mellan eufori och djupaste mörker. Jag vill dö varje dag. Jag har börjat fundera på att avsluta mitt liv.
• Människor som känner till hur jag mår är jätteoroliga, både för drickandet och för mitt mående. De tjatar om att jag måste ha hjälp men allt känns så svårt.

Det kommer suga att vara så ärlig. Som när man måste klä av sig inför gynekologen. Man blir naken och utsatt och det är lätt att glömma att de man pratar med är proffs som sett allt redan, de tycker inte det är konstigt eller ovanligt, de vet hur vägen framåt borde se ut.

Superbra skrivet!!

Så himla bra skrivet! Kan bara hoppas att @karamelldrottningen kopierar detta nu med en gång och skickar till instans som kan hjälpa henne vidare!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
1 991
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 043
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 684
Senast: Rosett
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 082
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar