Dacke-unghästklass/ridprogram mm

Cleese

Trådstartare
Visst var det väl tal om att det skulle vara ett speciellt ridprogram i ridprovet på årets unghästbedömning på Dacke? Letade på Växjös web, men hittade inget. Likadant med kvalifikationskrav för häst + ryttare?

Sv: Dacke-unghästklass/ridprogram mm

Skrev samma fråga under YR-SM, men ifall någon missade det så undrar jag vilka som är anmälda till unghästklassen :)

Hoppas att det är många som ska vara med :banana:

Jag och Skywalker kommer och det ska bli väldigt spännande, speciellt att göra ridprovet :angel:
Tycker fortfarande att det bästa hade varit att rida runt en "islandshäst-ovalbana" i alla gångarterna för att visa om hästen har något "distanssteg". Skywalker och jag hade älskat att susa runt där...
Funderade på vilken strategi man skulle ha under ridprovet för att visa bästa distansegenskaperna, men jag är jättenöjd med att jag vågar vara med och om vi klarar av det utan alltför stora missöden. Kalle och jag satte ribban förra året:rofl:

Ni som var där förra året...
Kan ni inte berätta lite om hur det går till?
Skulle vara roligt att veta mer än vad som står på deras hemsida.
http://www.vaxjodistansryttare.org/Unghastavdelningen_16_juni_2007.asp
Det låter spännande, men försök gärna få oss som inte varit där förut att känna:
"Jösses, det här vill jag inte missa! Det måste jag bara se!"
... om ni förstår hur jag menar?
/Anne

Du har in groomstol med dig och en korg med fika. Solen skiner och du har ett program med en beskrivning av alla hästarna och kan på fredagen välja mellan att se tre olika "stationer" samtidigt på en jättestor ridbana:
* vanlig distansveterinärbesiktning
* exteriörbedömning med Gitte S. som var ungefär som på en arabutställning. Först fick man skritta fram och tillbaka, sen trava och sist ställa upp hästen.
*ridprov där man fick rida hur man ville men hästen skulle visas upp i alla gångarterna.

Under lördagen var själva tävlingen, och det som var extra förutom en vanlig distanstävling var att det var en extra veterinärbesiktning 2timmar efteråt.

I år kommer det att vara mycket mer arrangemang runt omkring med två auktioner! Hoppas några tar chansen att auktionera ut hästar.

Jag hoppas att det också blir mer speakerinformation.
Skulle vara roligt om unghästklassen fick börja med att alla hästarna leddes runt på en volt medan speakern berättade om hästarna, stammen, uppfödare osv.
Mera resultatvisning under bedömningen vore också roligt för publiken.

Intressant att se unghästar från början och hur de utvecklas. Jag tror och hoppas att det här är början på en medveten, seriös distansavelssatsning i Sverige och då måste givetvis "alla" som är intresserade vara med och forma den :)

Jag gav ett förslag att vi har en gemensam träff i cafeterian och pratar distansavel under fredagen - jag vet inte hur det blir med det.
Ta en kopp kaffe och prata om det bästa som finns - hästar :banana:
Hur ska en bra distanshäst vara? Tankar om de hästar som visades på bedömningen. Har vi några framträdande linjer i Sverige i dag? Hur tänker uppfödarna? Vad vill ryttarna ha? Hur ser det ut utomlands?

Lite info ang. Unghäst bedömmningen !
Vi har samma upplägg på bedöminigen som förra året med Johanne Hvid, Gitte Storgaard, Emma & Yvonne på plats. Rid program läggs ut på Växjö Distansryttares hemsida i veckan.
I år har vi en speaker på plats som pressenterar hästarna mm. Vi kommer även att ha lite mingel för deltagarna efteråt.
hoppas vi ses :banana: :banana: :banana:

Tyvärr verkar det som saluhästvisningen blir inställd :(

O nej vad synd! Jag som hade tänkt att aka dit med stora planboken och hitta min nya stjärna. :(

Huu, avslöjade min totala brist på dressyrkunskap när jag inte ens visste vad "vänd rätt upp" var i dressyrprogrammet.... :o
Tror ni man kan få ha som i squaredance med en utropare som talar om för en vart man ska rida :rofl::rofl:
Jag tyckte det var ett jätteknepigt program för en unghäst med distansryttare på ryggen, eller är det bara jag som gjort piiiiinsamt få timmar på dressyrbanan :angel:

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 535
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 209
Senast: JennyLz
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hård nacke