Sv: Dacke-unghästklass/ridprogram mm
Du har in groomstol med dig och en korg med fika. Solen skiner och du har ett program med en beskrivning av alla hästarna och kan på fredagen välja mellan att se tre olika "stationer" samtidigt på en jättestor ridbana:
* vanlig distansveterinärbesiktning
* exteriörbedömning med Gitte S. som var ungefär som på en arabutställning. Först fick man skritta fram och tillbaka, sen trava och sist ställa upp hästen.
*ridprov där man fick rida hur man ville men hästen skulle visas upp i alla gångarterna.
Under lördagen var själva tävlingen, och det som var extra förutom en vanlig distanstävling var att det var en extra veterinärbesiktning 2timmar efteråt.
I år kommer det att vara mycket mer arrangemang runt omkring med två auktioner! Hoppas några tar chansen att auktionera ut hästar.
Jag hoppas att det också blir mer speakerinformation.
Skulle vara roligt om unghästklassen fick börja med att alla hästarna leddes runt på en volt medan speakern berättade om hästarna, stammen, uppfödare osv.
Mera resultatvisning under bedömningen vore också roligt för publiken.
Intressant att se unghästar från början och hur de utvecklas. Jag tror och hoppas att det här är början på en medveten, seriös distansavelssatsning i Sverige och då måste givetvis "alla" som är intresserade vara med och forma den
Jag gav ett förslag att vi har en gemensam träff i cafeterian och pratar distansavel under fredagen - jag vet inte hur det blir med det.
Ta en kopp kaffe och prata om det bästa som finns - hästar
Hur ska en bra distanshäst vara? Tankar om de hästar som visades på bedömningen. Har vi några framträdande linjer i Sverige i dag? Hur tänker uppfödarna? Vad vill ryttarna ha? Hur ser det ut utomlands?