Fille

Trådstartare
Moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel, blev osäker på vart jag skulle lägga den!

Är det någon som har en Dacia (av någon modell) och även drar hästtransport med bilen? Hur funkar Dacian som dragbil? Vi funderar ev på en Logan Stepaway (tror jag dom heter). Har för stunden ingen häst men vill köpa inom några år och då behöver jag kunna dra med bilen. Har BE om det är relevant för svaren :)

Har en Duster och vanligt B-körkort, och ett äldre Umesläp A35. Funkar perfekt. Inga finesser på bilen men bra att dra med tycker jag. Och billig!

Har en kompis som har en duster och hon är nöjd. Har ett umesläp och jag är rätt säker på att hon inte har be..

Jag vill inte verka negativ men jag skulle avråda dig att köpa en sådan bil.
Dacia har dåliga betyg gällande krocktester och är ingen säker bil. Den är billigare än många andra SUV:ar men vill gärna slå ett slag för säkerheten.

Instämmer, kollegan hade en Dacia som hyrbil och inredningen gick söder bara man tittade på den... så jag vill inte veta hur krocksäkerheten var!

Dacia har dåliga betyg gällande krocktester och är ingen säker bil. Den är billigare än många andra SUV:ar men vill gärna slå ett slag för säkerheten.

Hmm min sambo har läst en hel del om Dacia men han har inte nämt nåt om dåliga krocktester. Han jämför allt med volvo som vi har idag och är helt inne på Dacia, men ska be honom läsa lite till :)

Jag har en -16 Dacia Duster. Drar 1500 med b-kort (enligt försäljare så gör det ingen skillnad med BE då den aldrig får dra mer än 1500 kr ändå). Förhörde mig noggrant innan jag köpte och de nyare modellerna idag är inte alls jämförbara med tidigare modeller. Enligt den som besiktiga min bil i december talade vi just om detta, han tyckte att man inte skulle vara "rädd" för att köpa en Dacia Duster, men givetvis är det inte jämförbart kvantitetsmässigt med tex en Volvo. Jag har en 4-hjulsdriven som jag är väldigt nöjd med, drar bra och ligger bra på vägen. Lite högre ljudnivå i bilen vid höga hastigheter men inget anmärkningsvärt. Inredning något "plastig", men ser mkt trevligare ut bara på de modeller som är något år nyare. Värt att ha i åtanke att det mesta är tillval på Dacia, dvs det man förväntar sig i "basutförandande" ingår oftast inte. Hade VW innan som förstås är helt annan kvalitet, men jag är förvånansvärt nöjd med min Duster och fyller mkt väl sitt syfte som dragbil och vardagsbil. Jag är så pass nöjd att jag kan tänka mig byta mot en nyare som några år :)

En snabb googling ger dåligt krockbetyg och undermålig säkerhet samt avrådan från att köpa Dacia, men de testerna jag hittade är minst fyra år gamla och något har de väl gjort sedan dess.
Jag kände på en ny för fem år sen och blev inte imponerad, men som sagt kan det hända en hel del på fyra-fem år. Ni känner ingen bilmekaniker som ni kan fråga?

(Helt OT men mobilens stavningsprogram vill ändra Dacia till dagis... :rofl:)

En snabb googling ger dåligt krockbetyg och undermålig säkerhet samt avrådan från att köpa Dacia, men de testerna jag hittade är minst fyra år gamla och något har de väl gjort sedan dess.
Jag kände på en ny för fem år sen och blev inte imponerad, men som sagt kan det hända en hel del på fyra-fem år. Ni känner ingen bilmekaniker som ni kan fråga?

(Helt OT men mobilens stavningsprogram vill ändra Dacia till dagis... :rofl:)

Min sambo är mekaniker ;) både hans bror och far har varsin ny dacia och är väldigt nöjda. Min sambo upplever att för priset och vad man får är det tex inte värt att köpa en ny volvo, men det är ju såklart viktigt med säkerheten också!

Min sambo är mekaniker ;) både hans bror och far har varsin ny dacia och är väldigt nöjda. Min sambo upplever att för priset och vad man får är det tex inte värt att köpa en ny volvo, men det är ju såklart viktigt med säkerheten också!

Jag hade hellre köpt en begagnad (välskött) bil av något märke som Volvo, VW, Audi, BMW eller liknande än en ny Dacia. Jag har som sagt kraschat rejält en gång och är glad att jag satt i en rejäl bil då.

Sedär :D Volvo är väl inte vad det har varit heller (pris kontra vad du får) men det är garanterat en säker bil ;)

Jag hade hellre köpt en begagnad (välskött) bil av något märke som Volvo, VW, Audi, BMW eller liknande än en ny Dacia. Jag har som sagt kraschat rejält en gång och är glad att jag satt i en rejäl bil då.

Min syrra blev påkörd bakifrån i 80 knyck av en F250 som skickade henne av vägen när hon bromsade för vilt. Hon klarade sig helskinnad men hennes 945 var intryckt till baksätena. Det fanns liksom inget bagageutrymme kvar. Glad över att hon satt i en sån bil.

Vi har en välskött v70 men de är för trånga och denna är för låg... Nåt sportorginalchassi...
jag är sugen på en Superb, skoda är väl det? Dock aldrig provkört men man få plats i alla fall!

Jag har tittat på modellen Duster, och det är de äldre modellerna som har haft dåligt skydd för de åkande i bilen. Det har bättrats på.

Där Duster fortfarande är dåligt, är i skydd för andra, alltså om man kör på "någon".

De andra Dacia modellerna har jag inte kollat säkerheten på.

Våra skäl för att eventuellt köpa en Dacia Duster vore att ha en fyrhjulsdriven bil med hög markfrigång till ett bra pris, som ändå är relativt komfortabel. Har provkört en Duster i terrängbana häromåret, och där var den riktigt bra, bättre än del andra (och betydligt dyrare) SUV:ar.
Så skulle vi köpa en Dacia Duster, så skulle den få ta med oss ut på våra dåliga skogsvägar, med röjsåg och/eller motorsåg i bagageluckan, och alltså fungera som arbetsbil, som också kan köras på vägen.

Jag är långt ifrån säker på att de andra Dacia modellerna har de mervärden som Dustern har (fyrhjulsdrift och hög markfrigång), för att det inte istället skulle vara lämpligt att köpa en begagnad bil av något mer känt märke, där bilarna är kända för att hålla.

Dacia Logan är inte rimligt att dra ett hästsläp med!
https://www.dacia.se/logan-mcv/specifikationer/

Den har max släpvagnsvikt på 1110 Kg!
Det är väldigt lite, och skulle möjligen räcka till ett enkelaxlat släp och en mindre ponny, inte till en häst i varje fall.

Typisk tjänstevikt hästsläp med boggie ca 750-800 kg, 1100 (max släpvagnsvikt)-750 (tomvikt släp) = 360 kg.

360 kg skulle då bli max vikt på hästen i släpet. Alltså räcka till en B-ponny...

Vi har en välskött v70 men de är för trånga och denna är för låg... Nåt sportorginalchassi...
jag är sugen på en Superb, skoda är väl det? Dock aldrig provkört men man få plats i alla fall!

Vi har en Octavia -16 och är nöjda med den. Får dessutom dra 1500 :up: något lite "plastigare" än vår V70 -06 och inte lika komfortabel och har lite mer vägljud men ändå en helt ok bil för pengarna. Octavian är mindre än V70n men Superben tror jag är större än Volvon.

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 870
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 857
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden, moderator får gärna flytta om den har hamnat fel. Lyssnade på Söndagsinterjun...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 546
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve