Jag vill inte verka negativ men jag skulle avråda dig att köpa en sådan bil.
Dacia har dåliga betyg gällande krocktester och är ingen säker bil. Den är billigare än många andra SUV:ar men vill gärna slå ett slag för säkerheten.
Jag har tittat på modellen Duster, och det är de äldre modellerna som har haft dåligt skydd för de åkande i bilen. Det har bättrats på.
Där Duster fortfarande är dåligt, är i skydd för andra, alltså om man kör på "någon".
De andra Dacia modellerna har jag inte kollat säkerheten på.
Våra skäl för att eventuellt köpa en Dacia Duster vore att ha en
fyrhjulsdriven bil med
hög markfrigång till ett bra pris, som ändå är relativt komfortabel. Har provkört en Duster i terrängbana häromåret, och där var den riktigt bra, bättre än del andra (och betydligt dyrare) SUV:ar.
Så skulle vi köpa en Dacia Duster, så skulle den få ta med oss ut på våra dåliga skogsvägar, med röjsåg och/eller motorsåg i bagageluckan, och alltså fungera som arbetsbil, som också kan köras på vägen.
Jag är långt ifrån säker på att de andra Dacia modellerna har de mervärden som Dustern har (fyrhjulsdrift och hög markfrigång), för att det inte istället skulle vara lämpligt att köpa en begagnad bil av något mer känt märke, där bilarna är kända för att hålla.
Dacia Logan är inte rimligt att dra ett hästsläp med!
https://www.dacia.se/logan-mcv/specifikationer/
Den har max släpvagnsvikt på 1110 Kg!
Det är väldigt lite, och skulle möjligen räcka till ett enkelaxlat släp och en mindre ponny, inte till en häst i varje fall.
Typisk tjänstevikt hästsläp med boggie ca 750-800 kg, 1100 (max släpvagnsvikt)-750 (tomvikt släp) = 360 kg.
360 kg skulle då bli max vikt på hästen i släpet. Alltså räcka till en B-ponny...