Dacia duster

Konstruktionsmässigt har jag inte läst om så mkt ändringar. Bättre isolering för att få ner ljudnivån i kupén e väl det som nämnts, i övrigt är den mest faceliftad, och esp är standard på alla modeller. Det är dom saker jag har i huvudet. Men det lär ju ske fler förändringar, det gör d ju alltid.


Det finns ju bilmärken som faktiskt bättrat sig och typ gjort om sina bilar. Kia är en sån, dom med årsmodell tidigare än 2011 är helt annorlunda än dom efter. Dacia kanske är en sån också?
 
Ökar kvaliten ökar priset. Jag hade hellre köpt begagnad kvalite än nytt skräp.
Småbilar kör man knappast där vilt springer eller lantligt där underlaget kanske är sämre. Körsätt gör mycket men skyddar inte mot andra eller vilt.
 
Ökar kvaliten ökar priset. Jag hade hellre köpt begagnad kvalite än nytt skräp.
Småbilar kör man knappast där vilt springer eller lantligt där underlaget kanske är sämre. Körsätt gör mycket men skyddar inte mot andra eller vilt.

Hur menar du, att alla som kör småbil enbart kör i stan....? Och dåligt underlag, det är det mig veterligt överallt när det är snöoväder, det hindrar inte folk fr att ge sig ut i sina 2wd småbilar. Min pappa körde fast m sin BMW på vår gata i stan, han bor mitt ute i skogen och där är det bättre plogat. Grannen kom knappt ut med sin BMW 530....

Det är också så att ju mer gadgets och designkostnader ju högre pris, för att inte tala om att man betalar för märket.
 
Småbilar kostar ju mindre pga mindre delar i strl, ofta är småbilar inte lika utrustade etc, så småbilar som är "billiga" är ofta inte så bra utrustade med extrasaker, mindre delar etc som gör att priset blir lägre, nödvändigtvis inte kvalitén. Men en så pass stor bil som duster, och är billigt, är det av en orsak. Oftast får man vad man betalar för. Iaf när det gäller "svenssonbilar".
 
Det är väl med bilar som med allt annat, t ex hästtransporter. Man får vad man betalar för.

Själv hade jag aldrig kört häst i en Värmlandsvagn, ändå säljs det många VV varje år. Jag kör många mil, i alla väder och väglag. Jag vill ha en schysst förarmiljö, bra funktioner och hygglig säkerhet. Det är vad jag tittar på när jag köper bil.

Det gäller helt enkelt att hitta vad man själv prioriterar. Jag personligen köper hellre begagnad kvalité än nyare budget. Summan blir ofta densamma i slutänden, när bilägandet tagit slut. Andrahandsvärdet på den billigare bilen är ofta väldigt lågt medan den dyrare kvalitétsbilen i alla fall inbringar några slantar om man väljer att sälja innan allt är slut.
 
Fast en 2wd är ju ingen småbil automatiskt ? En 530 är definitivt inte en småbil ;-) och det är inte enbart märket man betalar för. Audi o BMW är otroligt jäkla skillnad i kvalité mot Dacia, Renault, alla andra franska märken, etc etc. Dacia betalar man så lite för pga billig bil att tillverka = dåliga delar som inte håller måttet. Med en ny eller skapligt ny bil märker man säkert ingen jätteskillnad, men vid första eller ev andra besiktningen och bilen kanske gått 5000 mil, ja, då märker man stoor skillnad på vilka som går igenom o inte. Även finns det ju en anledning av att majoriteten riktigt gamla bilar man ser ute o kör (iaf där jag bor) är dyrare kvalitetsbilar :).

Hur menar du, att alla som kör småbil enbart kör i stan....? Och dåligt underlag, det är det mig veterligt överallt när det är snöoväder, det hindrar inte folk fr att ge sig ut i sina 2wd småbilar. Min pappa körde fast m sin BMW på vår gata i stan, han bor mitt ute i skogen och där är det bättre plogat. Grannen kom knappt ut med sin BMW 530....

Det är också så att ju mer gadgets och designkostnader ju högre pris, för att inte tala om att man betalar för märket.
 
Du ser att jag sätter punkt och sen påbörjar en ny mening va? Om jag skriver 2wd småbilar så syftar jag på just det, tvåhjulsdrivna småbilar. Såna kör det runt massvis även när det är dåligt väglag. Det finns 4wd småbilar också. Sen finns det BMW som är småbilar och de som är storbilar och bara för att det är en storbil så dom tar sig inte nödvändigtvis så långt på en villagata i stan som inte plogas. Men du verkade vara av åsikten att folk bara kör i dåligt väglag och på vägar där det förekomme vilt med ändamålsenliga bilar och det är ju inte det jag ser när jag lämnar min gårdsplan.

Sen är det iofs inte nödvändigtvis så att saker är dyrare bara för att de är större.



Fast en 2wd är ju ingen småbil automatiskt ? En 530 är definitivt inte en småbil ;-) och det är inte enbart märket man betalar för. Audi o BMW är otroligt jäkla skillnad i kvalité mot Dacia, Renault, alla andra franska märken, etc etc. Dacia betalar man så lite för pga billig bil att tillverka = dåliga delar som inte håller måttet. Med en ny eller skapligt ny bil märker man säkert ingen jätteskillnad, men vid första eller ev andra besiktningen och bilen kanske gått 5000 mil, ja, då märker man stoor skillnad på vilka som går igenom o inte. Även finns det ju en anledning av att majoriteten riktigt gamla bilar man ser ute o kör (iaf där jag bor) är dyrare kvalitetsbilar :).
 
Och jag kommer aldrig att lägga dubbla priset för att köra en stor Volvo. Eller 150000 för att köra en nyare Volvo som ändå gått typ 20000 mil. Men jag kör bara 2500 mil om året.



Det är väl med bilar som med allt annat, t ex hästtransporter. Man får vad man betalar för.

Själv hade jag aldrig kört häst i en Värmlandsvagn, ändå säljs det många VV varje år. Jag kör många mil, i alla väder och väglag. Jag vill ha en schysst förarmiljö, bra funktioner och hygglig säkerhet. Det är vad jag tittar på när jag köper bil.

Det gäller helt enkelt att hitta vad man själv prioriterar. Jag personligen köper hellre begagnad kvalité än nyare budget. Summan blir ofta densamma i slutänden, när bilägandet tagit slut. Andrahandsvärdet på den billigare bilen är ofta väldigt lågt medan den dyrare kvalitétsbilen i alla fall inbringar några slantar om man väljer att sälja innan allt är slut.
 
Du ser att jag sätter punkt och sen påbörjar en ny mening va? Om jag skriver 2wd småbilar så syftar jag på just det, tvåhjulsdrivna småbilar. Såna kör det runt massvis även när det är dåligt väglag. Det finns 4wd småbilar också. Sen finns det BMW som är småbilar och de som är storbilar och bara för att det är en storbil så dom tar sig inte nödvändigtvis så långt på en villagata i stan som inte plogas. Men du verkade vara av åsikten att folk bara kör i dåligt väglag och på vägar där det förekomme vilt med ändamålsenliga bilar och det är ju inte det jag ser när jag lämnar min gårdsplan.

Sen är det iofs inte nödvändigtvis så att saker är dyrare bara för att de är större.

Såg att det var pomteveccio som skrev om.småbilar och vilt etc, ny bad.
 
Jag förstår inte varför du blir så upprörd av allas kommentarer?
Du bad om åsikter om huruvida en Dacia är ett bra köp eller inte och folk säger att det är en dålig bil men du vägrar acceptera det.
Känns lite som att du skapade tråden trots att du redan har bestämt dig för att köpa en sådan. En Dacia är kanske en jättebra bil för t.ex en skogsägare som behöver en stark 4x4 slit & släng bil för att ta sig runt sina ägor men personligen hade jag (som alla andra redan har sagt) aldrig prioriterat bort säkerheten om jag ska röra mig ute på vägarna och dessutom köra en sån dyrbar last som häst.
 
Jag förstår inte varför du blir så upprörd av allas kommentarer?
Du bad om åsikter om huruvida en Dacia är ett bra köp eller inte och folk säger att det är en dålig bil men du vägrar acceptera det.
Känns lite som att du skapade tråden trots att du redan har bestämt dig för att köpa en sådan. En Dacia är kanske en jättebra bil för t.ex en skogsägare som behöver en stark 4x4 slit & släng bil för att ta sig runt sina ägor men personligen hade jag (som alla andra redan har sagt) aldrig prioriterat bort säkerheten om jag ska röra mig ute på vägarna och dessutom köra en sån dyrbar last som häst.

Det är intressant att det bara verkar vara bilar i 300 0000kr-klassen som duger att vistas på vägarna med. Ska man prata krocksäkerhet så går de flesta mindre bilar fetbort, för att inte tala om dem som har 10 år på nacken. Jag tycker att det är bra att det kommer lite enklare uppstickare som kan konkurrera med de etablerade märkena. Skoda var ett sånt märke, det är dock knappast nån budgetvariant längre, speciellt inte om man ska ha nåt med 4wd.
Det är mkt snack i recensioner om att duster ser ut att ha hämtat designen fr 90-talet etc. Sånt är för mig helt irrelevant och visar bara på vilken sjuk designfixerad värld vi lever i. En rejäl bruksbil som är någorlunda bekväm att ta sig från a till b med och inte kostar 2 årslöner det är vad som behövs på marknaden och denna har uppenbarligen hittat sin målgrupp. Sen kan man ju hoppas att de utvecklar vissa saker men behåller enkelheten. Finns säkert många med mig som inte behöver automatiska vindrutetorkare, eldrivna stolar, senaste designen på chassit, fullständigt ljudlös åkmiljö etc etc.
 
Om man läser recensioner av just Duster så är tydligen rostskyddet väldigt bra. Men inga bilar mår väl dåligt av en extra omgång.

Det säger maken som ser många olika bilar på arbetet att det är en del rost på Dacia men vi har mycket salt i luften. Hade köpt en Dacia direkt om den hade haft automat.
 
Jag förstår inte varför du blir så upprörd av allas kommentarer?
Du bad om åsikter om huruvida en Dacia är ett bra köp eller inte och folk säger att det är en dålig bil men du vägrar acceptera det.
Känns lite som att du skapade tråden trots att du redan har bestämt dig för att köpa en sådan. En Dacia är kanske en jättebra bil för t.ex en skogsägare som behöver en stark 4x4 slit & släng bil för att ta sig runt sina ägor men personligen hade jag (som alla andra redan har sagt) aldrig prioriterat bort säkerheten om jag ska röra mig ute på vägarna och dessutom köra en sån dyrbar last som häst.

Nu är det ju så att det inte är jag som "strider" för Dacians vara eller icke vara. Min fråga var hur den var att dra med inget annat. Sen är det alltid bra att höra allas åsikter om bilen bra eller dåliga.
 
Nej Dacia är inget jag skulle köpa, som tidigare nämnts så är det Renault. Dom är inte direkt kända för sin kvalité.
 
Jag skiter fullkomligen i märke eller design osv. Men för alla är 5 stjärnor minimum, de är långt över det.
Så att dacia endast har 3 är skrämmande! jag tänker på vad en långvarig sjukskrivning kostar och hade hellre lånat mer än suttit hemma skadad.

småbilar är inte gjorda för att pendla långa sträckor eller använda där det finns massa vilt. De jag känner som bor lantligt har större bilar. Så nej jag tycker inte alternativet är en småbil.
 
Om man funderar över säkerhet tycker jag alltid att det är intressant att gå in på Folksams hemsida och jämföra bilmodeller, där kan man ju se och jämföra modeller i samma storlek och stor mot liten osv. Sen använda sitt förnuft och fundera på vad man ska ha den till. Tack vare Youtube kan man ju även se en del av krocktesterna som EuroNCAP utför och utifrån det teoretisera om hur möte med vilt, rundslagning eller liknande skulle sluta i.

Vi (läs jag) har tittat på den just för att den hade fyrhjulsdrift, hög markfrigång och billig i inköp, syftet hade varit att den skulle gå som andra eller tredje bil (max 1000mil/år och kanske snarare 500). Ut på åkern m.m.
Vi kanske inte hade valt den som pendlarbil direkt men allt är ju relativt. Tror inte att man måste gå upp på 500-1000k nivån, som någon skrev, bara för att få "allt" nödvändigt (eller behöva poängtera något). Rausing körde ju en Niva om jag förstått det rätt och säkert nöjd med det.

Har bara kört den utan släp och tyckt att den var ok för prislappen, men man måste växla ofta, den känns klen och lite trög redan utan släp. Inte helt olik första gen BMW X3 (där säkerhet och kvalitén däremot är högre och kanske i o m det ett bättre begagnat-alternativ om körkort m.m. tillåter)
Däremot är den charmig i sitt enkla och bruksiga utförande och jag har faktiskt mött några ekipage på vägarna med just hästtransport bakom. Har alltid varit nyfiken men tyvärr inte träffat på någon på tävlingsplats eller tankställe än som jag kunnat fråga.

Mvh Thomas
 
Det är intressant att det bara verkar vara bilar i 300 0000kr-klassen som duger att vistas på vägarna med.

Nja inte riktigt. Det är väl snarare så att dom flesta hellre köper en 3 år gammal, säker kvalitetsbil för 160 tusen än att köpa en helt ny Dacia för samma pengar.
 
Nu är det ju så att det inte är jag som "strider" för Dacians vara eller icke vara. Min fråga var hur den var att dra med inget annat. Sen är det alltid bra att höra allas åsikter om bilen bra eller dåliga.

Som sagt, jag råkade blanda ihop dig och HannaZ och fick för mig att hon var TS. Mitt inlägg var inte riktat mot dig.
 

Liknande trådar

  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 658
Senast: morgaine
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 073
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp