Dacia duster

Nej Dacia är inget jag skulle köpa, som tidigare nämnts så är det Renault. Dom är inte direkt kända för sin kvalité.

Tja, den har ju drivlina ifrån Nissan
Om man funderar över säkerhet tycker jag alltid att det är intressant att gå in på Folksams hemsida och jämföra bilmodeller, där kan man ju se och jämföra modeller i samma storlek och stor mot liten osv. Sen använda sitt förnuft och fundera på vad man ska ha den till. Tack vare Youtube kan man ju även se en del av krocktesterna som EuroNCAP utför och utifrån det teoretisera om hur möte med vilt, rundslagning eller liknande skulle sluta i.

Vi (läs jag) har tittat på den just för att den hade fyrhjulsdrift, hög markfrigång och billig i inköp, syftet hade varit att den skulle gå som andra eller tredje bil (max 1000mil/år och kanske snarare 500). Ut på åkern m.m.
Vi kanske inte hade valt den som pendlarbil direkt men allt är ju relativt. Tror inte att man måste gå upp på 500-1000k nivån, som någon skrev, bara för att få "allt" nödvändigt (eller behöva poängtera något). Rausing körde ju en Niva om jag förstått det rätt och säkert nöjd med det.

Har bara kört den utan släp och tyckt att den var ok för prislappen, men man måste växla ofta, den känns klen och lite trög redan utan släp. Inte helt olik första gen BMW X3 (där säkerhet och kvalitén däremot är högre och kanske i o m det ett bättre begagnat-alternativ om körkort m.m. tillåter)
Däremot är den charmig i sitt enkla och bruksiga utförande och jag har faktiskt mött några ekipage på vägarna med just hästtransport bakom. Har alltid varit nyfiken men tyvärr inte träffat på någon på tävlingsplats eller tankställe än som jag kunnat fråga.

Mvh Thomas

Jag pratade med några från österlen när jag var på en träning och dom var jättenöjda. Dom hade dragit släp vintertid med den också. Men det är ju olika vad man har för referenser. Jag hoppas ju som sagt på att det kommer en större motor som alternativ, är lite tveksam till dom 110 hästarna. (Har 140 i min skoda, och tydligen nån form av turbo fick jag veta för nån vecka sen när en slang som hade med den att göra börjat läcka).

Som med allt annat är ju allting relativt, en arbetskamrat till mig är helförtjust i toyota men själv skulle jag aldrig vilja ha en för den uppfyller inte mina krav om komfort :)
För att återgå till Dacian har jag inte mycket erfarenhet av den mer än att det verkar vara en hyfsad bil i 2-3 år sen är börjar andrahandsvärdet hamna under hälften av nypris (obs! generellt sett). Kände och klämde (bokstavligt talat!) på en för tre år sen när min pappa var intresserad men vi kom aldrig så långt som till provkörningen. När vi inspekterade fogarna var de bara silikonade och inte svetsade.

Som med allt annat är ju allting relativt, en arbetskamrat till mig är helförtjust i toyota men själv skulle jag aldrig vilja ha en för den uppfyller inte mina krav om komfort :)
För att återgå till Dacian har jag inte mycket erfarenhet av den mer än att det verkar vara en hyfsad bil i 2-3 år sen är börjar andrahandsvärdet hamna under hälften av nypris (obs! generellt sett). Kände och klämde (bokstavligt talat!) på en för tre år sen när min pappa var intresserad men vi kom aldrig så långt som till provkörningen. När vi inspekterade fogarna var de bara silikonade och inte svetsade.

Det är ju 2015 nu :D Så 3-4 år är de innan andrahandsvärdet är hälften ungefär beroende på hur långt de gått :) Snacka om virrig...

Jag har dragit hästtransport med min Duster och den funkar utmärkt med 1 häst.

Dacia Duster har ett bra rostskydd och fick 4 av 5 av Vi bilägare.

Dusters kaross är tillverkad helt och hållet i stålplåt. Motorhuv, baklucka och dörrar är behandlade inuti och är väl tätade genom limning, även på de känsligaste platser, det vill säga hörnen. Baktill finns ingen innerskärm. Men skärmkonstruktionen är bra, utan smutssamlande hylla och är väl behandlad.

Undertill är Duster ovanligt väl rostskyddad ända ut till bakvagnen, vilket få bilar är. Balkar och hålrum är behandlade, men just på testbilen aningen slarvigt.

Bränsletank och påfyllningsrör är av plastmaterial. Stänklappar saknas dock och dörrbalken är skarvad (bilden). Skärmbreddaren bak skyddar plåten men lär bli blästrad av vägsmuts.

När det gäller dragvikt får den dra 1500kg på B och E kort. Trots att dieseln har 110hk så är den mycket bra att dra med då ettan fungerar som en lågväxel, dvs på 1000 varv går den i 5,79km/h. Så om man inte drar eller är ute och kör i terrängen startar man på 2:an.

I januari 2014 kom Duster fas 2 vilket hade förbättringar på ljudnivå samt säkerhet. Om man jämför med Duster fas 1 så har fas 2 samma ljudnivå vid körning i 120km/h som fas 1 vid 90km/h så det är stor skillnad.

När det gäller andrahandsvärdet så hade aftonbladet en artikel där det visade sig att Duster diesel 4x4 tappade 25133kr om året om man jämför med skoda yeti som tappade 40167kr så det är snarare så att Dacia klarar sig bättre än andra bilar. Pengar som man istället kan lägga på sin häst :)

Tittar man på Dacias facebook (Dacia Sverige) så ser man att det är en Dacia ägare som har kört 30000mil sedan 2009 och bilen rullar ännu så kvaliten verkar det inte vara något fel på. Flera andra ägare skriver hur långt de har kört och är supernöjda. Bilarna är ju enkla så det är inte mycket som kan gå fel.

Det bästa är nog att åka och provköra själv för att få en egen uppfattning om Dacia Duster.

Det är ett gammalt rykte. Jag har själv en Renault och både bilprovningen och killarna på Volvo (som servar min bil) säger att det är bra bilar.
....Medans min sambo och övriga bilmekar säger att dom inte är något att ha. Allt beror på vem du frågar och vilka bilar dom har fått in.

Själv gillar jag inte alls Renault, jag kör märket regelbundet som lånebil. Men det är en smaksak, och jag är därför inte insatt i hur kvalitén är i modern tid.

....Medans min sambo och övriga bilmekar säger att dom inte är något att ha. Allt beror på vem du frågar och vilka bilar dom har fått in.
Såklart. Men det är ändå så att franska bilar har oförtjänt dåligt rykte, överlag.
De nyare tror jag absolut är jämförbara med andra bilar i samma klass.

Jag har en 07a. Dels har modellen högsta betyg i krocktester, de som gjordes då. Min har nu snart rullat 20 000 mil, med regelbunden service, och jag har fått göra 2 mindre grejer utöver service. Nån sladd som slitits sönder och en givare. Tidigare ägare som körde upp till 10 000 mil bytte spindelled och kamrem.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 658
Senast: morgaine
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 073
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka