Nej Dacia är inget jag skulle köpa, som tidigare nämnts så är det Renault. Dom är inte direkt kända för sin kvalité.
Tja, den har ju drivlina ifrån Nissan
Om man funderar över säkerhet tycker jag alltid att det är intressant att gå in på Folksams hemsida och jämföra bilmodeller, där kan man ju se och jämföra modeller i samma storlek och stor mot liten osv. Sen använda sitt förnuft och fundera på vad man ska ha den till. Tack vare Youtube kan man ju även se en del av krocktesterna som EuroNCAP utför och utifrån det teoretisera om hur möte med vilt, rundslagning eller liknande skulle sluta i.
Vi (läs jag) har tittat på den just för att den hade fyrhjulsdrift, hög markfrigång och billig i inköp, syftet hade varit att den skulle gå som andra eller tredje bil (max 1000mil/år och kanske snarare 500). Ut på åkern m.m.
Vi kanske inte hade valt den som pendlarbil direkt men allt är ju relativt. Tror inte att man måste gå upp på 500-1000k nivån, som någon skrev, bara för att få "allt" nödvändigt (eller behöva poängtera något). Rausing körde ju en Niva om jag förstått det rätt och säkert nöjd med det.
Har bara kört den utan släp och tyckt att den var ok för prislappen, men man måste växla ofta, den känns klen och lite trög redan utan släp. Inte helt olik första gen BMW X3 (där säkerhet och kvalitén däremot är högre och kanske i o m det ett bättre begagnat-alternativ om körkort m.m. tillåter)
Däremot är den charmig i sitt enkla och bruksiga utförande och jag har faktiskt mött några ekipage på vägarna med just hästtransport bakom. Har alltid varit nyfiken men tyvärr inte träffat på någon på tävlingsplats eller tankställe än som jag kunnat fråga.
Mvh Thomas
Jag pratade med några från österlen när jag var på en träning och dom var jättenöjda. Dom hade dragit släp vintertid med den också. Men det är ju olika vad man har för referenser. Jag hoppas ju som sagt på att det kommer en större motor som alternativ, är lite tveksam till dom 110 hästarna. (Har 140 i min skoda, och tydligen nån form av turbo fick jag veta för nån vecka sen när en slang som hade med den att göra börjat läcka).