Sv: Dabbagam?
Tintomara skrev:
Oj! Tack för ett långt och bra svar!
Så..hur stort terrarium bör man ha till de "små" krabaterna då? Har förstått att de inte bör släppas ut då temperaturskillnaden inte är bra... och då känns det ju som att de bör ha ett bra utrymme i terrariet iaf. Men de verkar trivas med terrarieliv? Känns ju rätt långt ifrån ett liv i en vidsträckt öken på nåt vis.
Hur är de i temperamentet förresten? Har sett att man ska rengöra terrariet rätt ofta, vad säger de om det? Blir de lätt aggressiva för att man inkräktar på deras revir, eller är de OK med det?
När du har åkt bort, hur har du gjort med dem då?
Har tittat på bilder, och de är ju grymt vackra enligt mig...
bra frågor=)
ja man bör ha ett ganska rejjält terrarium till dom. kläm gärna till med en botten yta på 200*70 om du kan.
ja dom ska helst inte lämna terrariet då man , som yenkarna kallar det, "bake ém"..man har altså massor av värme till dom.
solplatsen/platserna bör ligga på ca 60grader. tänk då på att kolla upp ALLA brandrisker innan du drar igång lampan.
dom ska dock ha en svalare del i terrariet också. ner till ca 25 grader.
grottorna är ng det svåraste att fixa till dom. i det fria lever dom som sagt i grottor och där ska det hållas lite fuktigt.
det kan vara lite klurigt.
ute i naturen håller dom sig till sitt revir, där dom vet exakt var närmsta gömhåla är att springa ner i. så dom behöver inte massor av kvadratmeter men ett rejällt terrarium till sin storlek om du förstår vad jag menar.
dabbagamer har jag aldrig stött på någon agressiv. rädda kan dom vara och springa och gömma sig. men dom lugnar sig oftast med tiden och vänjer sig vid dig. tom kommer fram och slickar på dig (dom smakar på det mästa på det viset) den enda agressiviteten jag sätt på dabagamer är sinsimellan. det råder lite av hiraki liksom.
rengöra terrariet ofta..tja..jag brukar plocka bajs och överbliven mat. ijfs blir det mkt bajs, men då vänjer dom sig vid dig.
dom har ett MKT kraftfullt bett. dom kan tom bita av ett Opoppat poppcorn på mitten. men jag har aldrig varit med om,eller hört från någon annan, att dom bitit i försvar.
har jag bara åkt iväg en dag eller 2 så klarar dom sig utmärkt.
men om jag ska iväg en längre tid så är det massor av folk som gärna ställer upp att ta hand om dom. för ala tycker dom är jätte söt