T

Tintomara

Hejsan,
har börjat fundera på om jag nån gång i framtiden (när jag är färdig med min utbildning och har pengar och sånt...) skulle skaffa mig en ödla. Tycker att de är helt otroligt fascinerande djur. Har spanat runt lite och fastnat för dabbagamerna (delvis för att de tycks vara vegetarianer, skulle ha svårt att ge tex möss som mat). Finns det någon här som har en dabbagam och som vill berätta lite mer om sitt djur?

Sv: Dabbagam?

jodå. visst finns vi som har dabbisar=)
jag har haft dabbagamer nu i .hmm..6-7år. (fasen vad tiden går)
har väll fått vad man kan kalla lite erfarenhet av dessa små godbitar.
min stolthet av dom är min äldsta hane som föddes i sveriges första (officiellt) fångenskaps födda kull. jag fick peka på vilket ägg jag ville ha. det var kul=)

lite info om de små godbitarna.
dom jag har haft ett tag nu är "uromastyx acanthinurus" på latin.
kommer från marocko och blir ca 30cm långa med svans.
dom är som sagt veggisar och käkar bla. groddar,majs,ärtor,broccoli och solrosfrön.(för att nämna nått snabbt)
man får inte glömma att ge dom extra tillskott av kalk. jag har oftast haft mitt utspritt i terrariet med sanden så de får leta reda på det själva (snäckskal)
UV-ljuse är ett måste till de här krabaterna. ökenlevande, men det visste du säkert.
det går att ha dom en och en. men dom har ett mkt aktivare liv och är mkt roligare att ha om man har flera. dp komer deras "språk" fram också.
vatten skål är inget jag använder till mina dabbisar. dom får blöt mat ist. dom har inget behov av rent vatten annars. vissa vågar inte prova utan och erbjuder dom en skål med vatten.
deras svans är deras vapen. dom springer ner i en håla eller en spricka och blåser upp sig så dom sitter fast och vifftar hotfullt med deras taggiga svans.
svansen funkar även som en puckel på kamelen. den är deras vätske reserv som inebär fett.

en annan finnes dom har för att klara av sina torra miljöer är att dom kan fnysa ut salt när dom behöver det. det kan man se som små vita ringar runt deras näshålor.
dom fär många olika härliga o starka färger när dom har blivit könsmogna och är ofta väldigt mörka när dom är kalla. så solen ska värma dom lite snabbare.

dessa ödlor kan bli upp till 20 år gamla.

nått mer du vill fråga så bara fråga på=)

mvh/emil

Oj! Tack för ett långt och bra svar!
Så..hur stort terrarium bör man ha till de "små" krabaterna då? Har förstått att de inte bör släppas ut då temperaturskillnaden inte är bra... och då känns det ju som att de bör ha ett bra utrymme i terrariet iaf. Men de verkar trivas med terrarieliv? Känns ju rätt långt ifrån ett liv i en vidsträckt öken på nåt vis.
Hur är de i temperamentet förresten? Har sett att man ska rengöra terrariet rätt ofta, vad säger de om det? Blir de lätt aggressiva för att man inkräktar på deras revir, eller är de OK med det?
När du har åkt bort, hur har du gjort med dem då?

Har tittat på bilder, och de är ju grymt vackra enligt mig...

Tintomara skrev:
Oj! Tack för ett långt och bra svar!
Så..hur stort terrarium bör man ha till de "små" krabaterna då? Har förstått att de inte bör släppas ut då temperaturskillnaden inte är bra... och då känns det ju som att de bör ha ett bra utrymme i terrariet iaf. Men de verkar trivas med terrarieliv? Känns ju rätt långt ifrån ett liv i en vidsträckt öken på nåt vis.
Hur är de i temperamentet förresten? Har sett att man ska rengöra terrariet rätt ofta, vad säger de om det? Blir de lätt aggressiva för att man inkräktar på deras revir, eller är de OK med det?
När du har åkt bort, hur har du gjort med dem då?

Har tittat på bilder, och de är ju grymt vackra enligt mig...

bra frågor=)
ja man bör ha ett ganska rejjält terrarium till dom. kläm gärna till med en botten yta på 200*70 om du kan.
ja dom ska helst inte lämna terrariet då man , som yenkarna kallar det, "bake ém"..man har altså massor av värme till dom.
solplatsen/platserna bör ligga på ca 60grader. tänk då på att kolla upp ALLA brandrisker innan du drar igång lampan.
dom ska dock ha en svalare del i terrariet också. ner till ca 25 grader.
grottorna är ng det svåraste att fixa till dom. i det fria lever dom som sagt i grottor och där ska det hållas lite fuktigt.
det kan vara lite klurigt.

ute i naturen håller dom sig till sitt revir, där dom vet exakt var närmsta gömhåla är att springa ner i. så dom behöver inte massor av kvadratmeter men ett rejällt terrarium till sin storlek om du förstår vad jag menar.

dabbagamer har jag aldrig stött på någon agressiv. rädda kan dom vara och springa och gömma sig. men dom lugnar sig oftast med tiden och vänjer sig vid dig. tom kommer fram och slickar på dig (dom smakar på det mästa på det viset) den enda agressiviteten jag sätt på dabagamer är sinsimellan. det råder lite av hiraki liksom.

rengöra terrariet ofta..tja..jag brukar plocka bajs och överbliven mat. ijfs blir det mkt bajs, men då vänjer dom sig vid dig.

dom har ett MKT kraftfullt bett. dom kan tom bita av ett Opoppat poppcorn på mitten. men jag har aldrig varit med om,eller hört från någon annan, att dom bitit i försvar.

har jag bara åkt iväg en dag eller 2 så klarar dom sig utmärkt.
men om jag ska iväg en längre tid så är det massor av folk som gärna ställer upp att ta hand om dom. för ala tycker dom är jätte söt:)

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svar igen!

Oh, nu blir jag sugen. Men med en sån terrariestorlek vill jag vänta tills jag har mer rum själv och råd att verkligen göra det bra. Men den som väntar på något gott... :)

Hur är det med dem förresten, om man skaffar dabbagam, bör man skaffa två eller klarar de sig bra på egen hand?

Vill du veta mer om skäggagamer också är det bara höra av dig till mig.. De äter visserligen lite animalisk föda också, i form av syrsor, mjölmask, gräshoppor mm. Men de äter upp till 90% sallad i vuxen ålder.

Väldigt sociala ödlor som klarar sig bra ensamma (kan tom i vissa fall vara problem att ha dem tillsammans).

Som sagt är du intresserad även av skäggagamer hör av dig till mig så kan du få länkar och veta mer om mina erfarenheter.

000_0869.JPG

MVH Catrine

Jo, alltså, de är ju otroligt vackra de med, men det är ju kosten. Vet inte om jag skulle greja att ge levande djur till ett annat levande djur... Men vackra är de verkligen.

äh, syrsor är så äckliga att jag inte har nåt problem med det.. Men visst var det obehagligt i början men man vänjer sig kvickt. Sen finns det konserverade gräshoppor och sånt också;). Fast det kanske man inte ska ge jämt, levande behövs nog ibland..

skäggagamer har jag även haft.
kan rekomandera att välja dabbagamer mellan dessa två arter.

skäggagamen äter som sagt animaliskt. och det är inte bara det att syrsor kan betraktas som äkliga. dom låter oftast väldigt mkt. sen är det stor risk att en o annan rymmer. och dom äter i stortsätt på ALLT. tycker även att skäggagamen är en rolig ödla med dabbagamen är strået vassare och har mer färger.

även skäggagamen behöver mkt värme och borde även dom hållas inne i sina terrarium och inte utanför på det kalla golvet.

om man bör ha en eller flera dabbagamer har jag redan varat på:p

mvh/emil

hehe,jag har haft tur under mina två år hittills...Ingen har lyckats rymma. Och visst kan de låta men jag försöker sortera u tde som är störst och spelar mest när jag ska mata..

Men det är säkert lättare med en dabbagam om man har svårt för den levande födan..

Senast ändrad:

Jo, du skrev ju att de går att ha en och en, men är roligare att ha två... men är de "flockdjur" till grunden, så att man för deras egen skull bör ha 2? Jämför ju med t.ex. undulater, där man "kan" ha en ensam, men fågeln trivs bättre med en kompis om man själv inte kan vara med den en hel del. En agam ska man ju nu inte ta ut och pyssla med, så man kan ju då inte "vara med den" på det viset... Vill bara göra det som är mest rätt mot djuret, liksom. :)

jo. dom lever i flock i naturen.
jag upplever det som att dom är tryggare i sitt beteende när dom är flera.

Okej, tack.
Känns som att jag fått rejält med bra info av dig, supervänligt. Ser fram emot till att ha möjligheten att införskaffa ödlor nu... :)

bara kul att hjälpa till:bump:

dock behöver du ju inte ha ett sååå stort terrarium till dom i början om du köper småttingar.

mvh/emil

Här kommer lite bilder på Emils dabbisar.

hansrygg.jpg

namnls.jpg

Såhär liten va han när han kom hem! :D

hansofetto.jpg

Pojkarna tillsammans

Jag tycker också om dom, även om det är Emils :bump:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar