Då fick man uppleva det oxå...

kicki71

Trådstartare
Igår kväll fick min häst en allergisk reaktion av sitt penicillin. En hemskt otrevlig upplevelse!!!!
Som tur var klarade hon sig och var "tillbaka" efter 20 min. Sitter nu och väntar på att veterinären ska ha igång sin telefon så jag får upplysa honom om att jag inte tänker fortsätta medicinera detta å vad det finns för alternativ.
Är det någon som har vågat fortsätta medicinera trots att något sådant har hänt.
Vad säger expertisen om detta? Har många funderingar som jag ska ta med veterinären, men ifall någon här kan berätta?
Jag lär nog inte få veta allt jag vill av veterinären, då upptar jag all telefontid....:angel:

Sv: Då fick man uppleva det oxå...

Igår kväll fick min häst en allergisk reaktion av sitt penicillin. En hemskt otrevlig upplevelse!!!!
Som tur var klarade hon sig och var "tillbaka" efter 20 min. Sitter nu och väntar på att veterinären ska ha igång sin telefon så jag får upplysa honom om att jag inte tänker fortsätta medicinera detta å vad det finns för alternativ.
Är det någon som har vågat fortsätta medicinera trots att något sådant har hänt.
Vad säger expertisen om detta? Har många funderingar som jag ska ta med veterinären, men ifall någon här kan berätta?
Jag lär nog inte få veta allt jag vill av veterinären, då upptar jag all telefontid....:angel:

Är absolut ingen expert på ämnet dock har det hänt mig för några år sedan när vi fick spruta en häst med penicilin. detta gjorde jag själv och det var bland det värsta jag nånsin ´vart med om. istället för att spruta så gav medicinen i maten, det var något annat preparat men hästen blev frisk till slut. dock gav det inte samma verkan som att spruta

känner andra som har hästar som fått chocken men jag själv klarar inte av att göra det igen
dock var min nuvarande häst sjuk i vintras och fick sprutas. dock gjorde stallägaren detta och det gick bra varje gång

lycka till och hoppas att du och vet kommer överens om hur ni ska göra:)

Nu har jag pratat med veterinär och jag fick absolut inte fortsätta behandlingen. Istället skrev hon ut Hipotrim i pasta som jag ger i munnen. Jag kommer nog aldrig mer att ge penicillin intramuskulärt då man aldrig vet när/om denna reaktion kommer. Jag får ont i magen bara jag tänker på om hon inte hade klartat sig.....Näpp, det finns ju alternativa mediciner!

Hur behandlar man en häst med pencillinchock.
Mörk, stilla, tyst, instängd i boxen, inte gå i närheten, har jag rätt då?

En häst som får en penicillinchock är inte kontaktbar och man ska absolut inte gå in till den i boxen! Den kan skada dig då den inte vet vad den gör. Släcka ljuset och ha det tyst i stallet ett tag kan ju vara en bra idé. Om det hjälper vet jag inte men det skadar ju inte iallafall. En häst som får chock är inte kul att se och det värsta är att man inte kan göra så mycket mer än att vänta och hoppas på att stackaren överlever...

Fick hästen en allergisk reaktion eller chockade hon?

Misstänker att hon chockade då hon blev helt hysterisk och okontktabar och självdestruktiv. När hon blev någotsånär normal bara stod hon å tok skakade.

när en av våra chockade för några år sedan så sa en veterinär på hbg. att man kan häva det om man har kortison hemma och sprutar direkt. i övrigt spelar det inte så stor roll vad man gör då hästen ändå inte är kontaktbar. vi har bla. haft en med kraftig reaktion (kom inget blod vare sig när kanylen satt, sprutan "drog tillbaks", eller togs ut. delar dessutom alltid upp mängden vätska till 2 sprutor med 2 nya nålar och sticker på båda sidorna för att minska trycket)

har varit ute för några p.c under årens lopp, en del allvarligare (slänger sig hejdlöst, rammlar, rullar sig, svettas överallt, full av nässelutslag över hela kroppen och ögonen rullar) andra har bara svettats något eller fått lite nässelutslag. (fast inte ens dom kraftigaste chockerna har lett till döden, utan gått över på allt från 20 min. till några timmar.

enligt dom vet. jag talat med så är det igentligen inte pencillinet som ger chocken utan det är om ett blodkärl penetreras eller råka brista av "trycket" och pencillinet går ut i blodet så blir det en reaktion (har för mig att det va den vätska som blandas i pencillinet för att upptagningen ska ske under längre tid.) riktig pencillinchock, där hästen är allergisk är tydligen hemskt ovanlig och dödlig.

viktigt är att aldrig stå i gången och spruta utan vara i box samt stå så att man kommer ut fort vid ev. reaktion och stänger dörren fort. har alltid grimma att hålla i, binder aldrig fast.

glömde - ja, vid ett tillfälle har vi fortsatt spruta. ordinerat av vet. därimot bytte veterinären pencillinet till en annan sort.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har bara varit med om en häst som fick penicillinchock men då berodde det på att dom klantat sig och sprutat in i blodet så det var ju inga konstigheter med det sen... får dom allergisk reaktion så ska dom nog aldrig mer ha penicillin, sån allergi går nog sällan över och dumt att testa...

Skönt att det gick bra!!!

Symtomen skiljer sig inte så vitt jag vet men hästen kan antingen vara allergisk mot penicillinet som sådant eller så reagerar de på prokainet, vissa hästar har svårt att bryta ner det och mängden prokain i blodet blir så hög att hästen drabbas av förgiftning (prokainbundet penicillin ger intramuskulärt och prokainet gör så att det tas upp långasammare och verkningstiden blir längre)

Jag har bara varit med om en häst som fick penicillinchock men då berodde det på att dom klantat sig och sprutat in i blodet så det var ju inga konstigheter med det sen

det där med att klanta sig är lite kasst utryckt. den som sprutat måånga gånger under måånga år råkar oftast förr eller senare ut för det. risken för chock finns alltid då du inte vet om ett litet pyttekärl brister då du pressar in vätskan, hur sakta du än trycker in så blir det "tryck".

första gången jag va med om chock så blev jag oxå chockad :crazy: när jag skulle spruta nästa gång så ville jag verkligen inte göra det, veterinären sa då att ska man ha häst så är det bara att bita ihop och spruta när det gäller vissa åkommer. inte alltid tex. hippotrim är lämpligt/ger önskad effekt (iofs. så fanns det inte ens när jag va som mest häst aktiv) även veterinärer råkar ut för det ibland ;)

kan inte på fullaste allvar tro att någon ändå sprutar om det kommer blod i kanylen :eek:

efter vad jag förstått vid samtal med vet. så är chock sällan dödligt medans en allergisk reaktion är det. allergisk är hästen då mot pencillin medans chocken beror på prokainet (hade glömt namnet på det)

Senast ändrad av en moderator:

Tyvärr var det så att dom klantade sig... "kom det blod i kanylen innan ni sprutade" "ja, men vi trodde inte att det gjorde så mycket och jag ville ju bara att det skulle vara över för tycker inte om att spruta. Du har ju sprutat i blodet utan att det blev så här" (ja, när vi skulle sedera...) Be om hjälp är inte att tänka på??

Men självklart kan det hända ändå!

:eek::eek: jag trodde nog i min enfald att alla som får sprutor och pencillin utskrivet fick info. av sin vet. hur man gör och när man absolut inte ska spruta in utan sticka om, samt vad som kan hända :crazy:

misförstod ditt inlägg en aning :angel:;)

Ja det trodde jag med! och jag som alltid har stuckit mycket själv tänker inte alltid på att förklara vad jag gör, varför och vilka medel som används... (när jag har sederat har det självklart varit med en veterinär vid sidan men det är ju alltid kul att få sticka själv:))

Kan säga att jag är noggrannare nu med att förklara så att folk inte bara kan tänka "men hon gör ju så..." Jag fick dessutom en jäkla avhyvling efter den gången för att jag inte hade sagt vad som kunde hända (precis som att det var mitt ansvar) och för att jag inte kom hem när dom ringde till mig och var hysteriska för att hästen var konstig... att jag var på fest och tämligen onykter spelade tydligen ingen roll*suck*

Förlåt att jag inte riktigt håller mig till ämnet...

vad har hänt med kakan när hon måste ha pencellin :confused:

Man bör först och främst alltid spruta hästen i boxen och vara berädd på att snabbt komma ut därifrån och få igen boxdörren om den drabbas av chock!!

Därefter släck ner,va tyst, håll dig borta och avvakta. Det finns absolut inget mer man kan göra i den situationen än avvakta och sedan ta reda på vilka skador hästen har åsamkat sig.

Innan man överhuvudtaget sprutar en häst så ska man ha fått utbildning på det. Hur många har fått det??:angel:

Knapplån.

Chocka kan de ju göra när som helst - om det kommer ut i blodet och så t. ex. Men en allergisk chock, borde inte den komma första gången de får penicillin? Eller kan det bara komma helt plötsligt även fast hästen blivit sprutad med samma preparat tidigare?

Har ju läst om hästar som dött knall och fall när de blivit sprutade och det kanske var sista sprutan på medicinkuren. Var det troligtvis allergisk chock då eller "vanlig chock" (hur man nu ska uttrycka sig)?

allergi fungerar så att kroppen måste först bli "utatt" för det ämne som individen utvecklar allergi mot. ofta visar sig allergi mot pencillin efter någon/några dagars användning.

tex. är du allergisk mot bistick så är "första sticket" du utsätts för ofarligt, efter det har kroppen utvecklat anti kroppar (kroppen säger att "detta är farlig) 2-a sticket ger då en allergisk reaktion och kan vara dödligt.

Knapplån.

Chocka kan de ju göra när som helst - om det kommer ut i blodet och så t. ex.

Detta är oxå den mest vanliga orsaken till att hästen chockar,, träff för nära eller i ett tjärl, träff i en nerv,träff rakt in i en muskel,kylskåpskall penicillin, för snabb injecering. Väldigt sällan chockar hästar om man har utbildning på hur man ska spruta dom (för utom då allergisk chock som är mkt svår att förutse)

Att spruta en häst är inte som att kasta pil och hoppas på att man träffar rätt. Enligt lagen så får inte vem som helst injecera djur. Går det åt helvete så kan faktiskt försäkringsbolaget vägra ersättning om den som utfört denna injecering inte har befogenhet att utföra det.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 300
Senast: EmmaW
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 698
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka