D-tävling för nybörjare?

Sv: D-tävling för nybörjare?

Fast på dom tävlingar jag vart med har ju inte beginners vart nåt val då dom inte finns med.. man får snällt hålla sig till open..:crazy:

men jag måste tillägga att det på flera sätt också kan vara positivt att de mer rut. ryttarna också kommer på D-tävlingara. Då får de mer orut. ryttarna någon att se upp till och blir mer taggad att få sin häst bra och komma upp i samma nivå som dom. Men i min klubb och i grannklubbarna så anordnas det ganska många tävlingar som är både D- och C-tävlingar och det tycker jag att funkar jättebra, för då får även de som har gått upp till C-tävlingar vara med på fler tävlingar. :)

Det är iför sig sant, men mina förebilder håller ju inte till på c- nivå utan A och B nivå... men självklart är det kul att se bra ekipage, med lite rutin också..!:)

jovisst så är ju dom på A- och B-tävlingar men de brukar också tävla på lägra nivå, och när man då har en C- och D-tävling så kommer dom ju dit, speciellt när det är här i Norrland... :)

NI kan inte mena att ma som ryttare skall rida på samma nivå med två olika hästar!!! En rutinerad tävlingshäst skall tävlas på hög nivå men en unghäst kan ju inte gå in på högre nivå pga. ryttarens kompetens. Det är ju ekipaget som ä'r intressant. Samma sak gällande klasser.....En Barrelrace häst som går SM kanske inte kan tävla Trail på samma nivå!!
Golden_tinka: Om du fått bättre placeringar än SM ekipage kanske du också bör gå upp en klass ?!?!

Men med det skrotade Beginnerssystemet så var det väl just Ryttaren som blev uppklassad efter 10 tävlingar? Jag kan minnas fel? Det var i drift innan jag tävlade för första gången.

Efter 10 tävlingar borde just Ryttaren vara tillräckligt rutinerad för att klara av att tävla på en lite högre svårighetsgrad även men en ny häst.

Det systemet är ju som sagt skrotat. Det som gäller nu är att bara nybörjare får starta i Beginners, och alla andra (oavsett vilken nivå de ligger på) får starta i Open. :)

Jag håller med om att något kanske måste göras... Poängsystem för EKIPAGE är mitt förslag ;):D :idea:

_Erik_ skrev:
Jag håller med om att något kanske måste göras... Poängsystem för EKIPAGE är mitt förslag ;):D :idea:

Ledsen, men det fungerar inte heller....

Fanns nåt sånt system i min klubb när jag började tävla för 10-11 år sedan.
Ledde bara till att när ett ekipage var uppklassat så bytte ryttarna hästar med varandra, fortsatte harva i beginners och jaga rosetter....

Vilka :devil: !!! Men vill de inte utvecklas med SIN häst då?? Jag tycker att de fölesta borde va så "kloka" att de inte harvar runt i för lätta klasser...:idea: :angel:

Det är inte en fråga OM man följer WRAS regelbok på en D-tävling. WRAS regelbok SKALL följas, dock får avsteg göras beträffande westernutrustning. Detta finns att läsa längst ner på sid 8 i regelboken. Arrangören har viss frihet att sätta regler och begränsningar på vilka som får starta i de olika klasserna. På våra D-tävlingar brukar vi ha några klasser som vi har skrivit att de endast är till för nybörjare vilket innebär att man inte får rida i dom om man har AB-licens. Övriga klasser är öppna för alla och man får därmed acceptera att det kommer ryttare på olika nivåer i de klasserna. Sedan är det ju ett önskemål att AB-ryttare tänker sig för och kanske avstår från att rida D-tävlingar. Själv har jag tävlat upp på SM-nivå med placering och rider därför inte alls D-tävlingar, inte ens med ny häst och om jag skulle göra det så blir det utom tävlan enbart för att träna hästen. I år rider jag en för mig ny häst och kommer att börja med den på en eller ett par C-tävlingar för att känna mig för, sedan blir set A- och B-tävlingar för resten.
FG

Men det är ju konstigt att man ens måste reglera en sån sak? Om man har tävlat några år med framgång så "borde" man ju förstå att man inte ska starta i D-tävling som är för nybörjare.

Rosettjägare....

_Erik_ skrev:
Vilka :devil: !!! Men vill de inte utvecklas med SIN häst då?? Jag tycker att de fölesta borde va så "kloka" att de inte harvar runt i för lätta klasser...:idea: :angel:
Jag har haft mycket kvalificerade ryttare i samma klass som jag har startat i. Folk som har varit och tävlat på hög nivå och som ändå har valt att starta i en D-tävling som rimligtvis borde vara för nybörjare.

Är det möjligen licenskravet som gör att SQHA ryttarna väljer D-tävlingar?

jag hade en häst förut som jag tävlade med i 1½ år, var upp i slutet på C-nivå. Nu har jag en ny häst (haft honom i 2 år) idit in honom har har börjat tävlat, börjar då självklart på D-tävlingar eftersom jag känner att min häst inte klarar av något mer för tillfället... Så man borde ju titta på vad hästen kan och klarar av innan man sägar att man inte får tävla på d-tävlingar bara för att man har varit uppe på C-nivå med sin förra häst....? eller?

real_cowgirl skrev:
jag hade en häst förut som jag tävlade med i 1½ år, var upp i slutet på C-nivå. Nu har jag en ny häst (haft honom i 2 år) idit in honom har har börjat tävlat, börjar då självklart på D-tävlingar eftersom jag känner att min häst inte klarar av något mer för tillfället... Så man borde ju titta på vad hästen kan och klarar av innan man sägar att man inte får tävla på d-tävlingar bara för att man har varit uppe på C-nivå med sin förra häst....? eller?
Men det är ju olika saker. Att tävla med framgång eller att "ha varit uppe på" C-tävling. Jag har tävlat både C- och D under samma säsong med min häst. Hade jag sopat banan på C-tävlingen så hade jag inte valt att starta på D-tävling. Jag avstod t.o.m. från skritt och travklasser trots att det fanns eftersom jag ansåg att det skulle vara för rena nybörjare.

Men det finns ju ryttare som är ute och tävlar mycket och startar i ALLT oavsett nivå. Vinner mycket på alla nivåer och det är fel. Då ska man inte starta i D-tävlingen.

alazzi skrev:
Men det är ju olika saker. Att tävla med framgång eller att "ha varit uppe på" C-tävling. Jag har tävlat både C- och D under samma säsong med min häst. Hade jag sopat banan på C-tävlingen så hade jag inte valt att starta på D-tävling. Jag avstod t.o.m. från skritt och travklasser trots att det fanns eftersom jag ansåg att det skulle vara för rena nybörjare.

Men det finns ju ryttare som är ute och tävlar mycket och startar i ALLT oavsett nivå. Vinner mycket på alla nivåer och det är fel. Då ska man inte starta i D-tävlingen.

men det var ju någon som skrev att om man hade tävlat mycket så ska man inte tävla på d-tävlingar, men det jag ville ha fram var att det beror ju helt och hållet på vilken häst man har och hur mycket den kan när man börjar tävla med den...!
Ett ex. bara: Om det är en person som har en jätteduktig häst som den köpte inriden och tävlingsklar, har tävlat hästen och kommit upp på B-nivå och tävlat där i något år. Av någon anledning så köpen personen en ny häst, oinriden och helt grön, rider in hästen och vill så klart börja tävla lite gran även om inte hästen kan allt ännu, ska då den personen behöva börja på C-tävlingar direkt p.g.a att den personen red en erfaren häst innan?

Jag tycker faktiskt inte att man kan klaga på de som rider D-tävlingar, eftersom att det faktiskt är tillåtet enligt regelboken! De bryter inga regler alls, och då är det ju regelboken man borde klaga på istället tycker jag. På de flesta D-tävlingar finns ju Beginnersklasser, där BARA nybörjare får starta, och där duktigare ryttare inte kan rida. Sedan finns det ofta också Openklasser, där ALLA får starta.

Jag tycker att det är lite fel att klaga på de ryttare som rider D-tävling, ibland finns det inte så mycket alternativ. Om man vill ta ut sin häst på en tävling innan de stora showerna börjar (vilket jag tycker är i princip självklart att man vill), så kanske man inte har så mycket alternativ? Det arrangeras otroligt mycket FLER D-tävlingar, än t.ex. A-B-tävlingar. Så ska det ändras (i regelboken) så får man nog se till att tävlingsutbudet blir mer rättvist och mer jämnt fördelat!

Men du finns väl i Stockholmsområdet och där borde det finnas tillräckligt med tävlingar för alla. När jag tävlade på WRCS fick endast de som inte startat i C-tävling rida i beginnersklasserna så då åkte jag på att tävla mot de riktigt rutinerade ringrävarna som ville ha en tävling innan de "riktiga" rastävlingarna. Inte så kul att som nybörjade behöva rida westernridning mönstret med femtioelva byten på en D-tävling:eek:

Nej, att dom som rider rasshower i vanliga fall går in och rider Beginners, det kan jag inte heller förstå. Beginners är för nybörjare, övriga kan hålla sig till Open...

alazzi skrev:
Inte så kul att som nybörjade behöva rida westernridning mönstret med femtioelva byten på en D-tävling:eek:

Fast valet av mönstret har ju ingenting med deltagarna i klassen att göra? Det blir ju inte svårare att rida för att motståndet är högt? Eller missuppfattade jag dig nu?

alazzi skrev:
Men du finns väl i Stockholmsområdet och där borde det finnas tillräckligt med tävlingar för alla. När jag tävlade på WRCS fick endast de som inte startat i C-tävling rida i beginnersklasserna så då åkte jag på att tävla mot de riktigt rutinerade ringrävarna som ville ha en tävling innan de "riktiga" rastävlingarna. Inte så kul att som nybörjade behöva rida westernridning mönstret med femtioelva byten på en D-tävling:eek:

Det är så om du har blivit placerad på en C-tävling får du inte starta i beg. klasserna, detta gäller då EKIPAGET!!!

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 184
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar