D-tävling för nybörjare?

golden_tinka

Trådstartare
Är lite undrande angående det här med tävlingsnivåerna, var idag på min andra tävling (någonsin), tävlade mot ekipage som senast i höstas var med på det öppna SMet. Skall det vara så? :eek: var likadant på min första tävling!

vad gäller kan man hoppa mellan D och C nivå hur man vill? Trodde inte att man kunde hoppa neråt på nivåerna!

Sv: D-tävling för nybörjare?

Tycker det är lite orättvist, de som tävlar i högre klasser har ju större chans att slå ut de som är "nybörjare". Usch, det borde man klaga på. Men till vem?

Ja, du kan hoppa mellan D och C.
Du kan dock inte hoppa mellan A-B och C begginers/D-tävling. Men du får tävla på C tävling i Utb. klasserna om du även tävlar på A och B-tävlingar.
Men Om man skall gå efter regelboken så står det egentligen: D- tävling öppen för alla.. så det borde betyda att alla oavsett nivå är välkomna ! Nu säger jag inte att det bör VARA så utan att det står så...(om jag minns rätt) Sen står det att den främst är för nybörjare eller ngt i den stilen... ( ina duktiga onkurrenter kanske ser sig själva som nybörjare :confused: :eek: )
Ryttarna kan ha fler hästar på lika nivåer vad jag förstår men ekipage tävlar antingen på hög eller lite lägre nivå.

Hoppas jag inte virrade till det och sa fel nu:angel: ...tror det är rätt iaf...;)

Förr tror jag det fanns något poäng system för varje klass. Så att om du fått bra placeringar på några D tävlingar i ex. Trail så var du "tvungen" att gå upp till nästa nivå o.s.v. detta system tycker jag låter mycket bättre. (tävlade inte på denna tiden). Kanske någon annan vet detta bättre och varför man inte fortsatte med detta system...

Senast ändrad av en moderator:

Hej
Om du inte löst licens kan du bara tävla på D-tävling. Löser du C-licens kan du tävla på C och D-tävling. Löser du AB-licens får du tävla i alla varianterna.
Däremot så är det ofta så att om du som mer erfaren ryttare tävlar i C och D-tävling så kan det vara för att skola en ny häst.
Denna fråga är under utredning om man ska gå tillbaka till poängsystem eller inte. Verkar som att hur man än lägger upp det så blir det galet någonstans.....

De som rider på AB-nivå får ju tävla på D-tävlingar, i "open"-klasserna men inte i beginners. Man kan ju egentligen inte klaga på de som startar på de här tävlingarna med sina hästar, för de följer ju faktiskt regelboken! Men däremot kanske man ska ta och fundera över någon förändring, för jag håller med om att det blir lite "orättvist". Problemet är ju också att det arrangeras mycket D-tävlingar men förhållandesvis få A/B/C-tävlingar, så ibland blir det ju så att de duktigare ryttarna rider några d-tävlingar också bara för att det inte finns så mycket andra tävlingar i närheten...

men det är ju så om ett ekipage har placerat sig på en C-tävling får den ju inte starta i beg. klasserna på D-tävling, så om du inte vill möta duktiga och rut. ekipage bör du i så fall starta i beg. klasserna!

real_cowgirl skrev:
men det är ju så om ett ekipage har placerat sig på en C-tävling får den ju inte starta i beg. klasserna på D-tävling, så om du inte vill möta duktiga och rut. ekipage bör du i så fall starta i beg. klasserna!

Men det var ju exakt vad jag skrev!? :confused: "De som rider på AB-nivå får ju tävla på D-tävlingar, i "open"-klasserna men inte i beginners" skrev jag ju, så antingen läste du inte mitt inlägg innan du svarade, eller så svarade du till fel... ;) Det är dessutom inte jag som "inte vill möta duktiga och rut. ekipage", det har jag inga problem med! ;)

Solafekub skrev:
Men det var ju exakt vad jag skrev!? :confused: "De som rider på AB-nivå får ju tävla på D-tävlingar, i "open"-klasserna men inte i beginners" skrev jag ju, så antingen läste du inte mitt inlägg innan du svarade, eller så svarade du till fel... ;) Det är dessutom inte jag som "inte vill möta duktiga och rut. ekipage", det har jag inga problem med! ;)

det var ju inte menat till dig utan till trådakaparen...:crazy:

Hej! D tävling är en lokal eller så kallad klubbtävling. Man bjuder in andra klubbar för deltagande. Följer man wras regelbok . så är förutsättningen att man tillhör en wras annsluten klubb. Är du nybörjare vilket, innbära att du inte har någon tävlingsrutin bör du starta i beg. klasserna. Tyvär finns det inga regler för hur många gånger du kan starta i en beg , klass. Det händer att ryttare på sm nivå som tillhör klubben som arangerar tävlingen använder beg. klassen som uppvärmning. Det är upp till tävlingsledaren som gör proppen att lägga klasserna så att det inte går att använda beg klass till uppvärmning. Läs wras regelbok, jag hoppas att du har blivit lite klokare:smirk:
mvh Paxinarion

Paxinarion skrev:
Hej! D tävling är en lokal eller så kallad klubbtävling. Man bjuder in andra klubbar för deltagande. Följer man wras regelbok . så är förutsättningen att man tillhör en wras annsluten klubb. Är du nybörjare vilket, innbära att du inte har någon tävlingsrutin bör du starta i beg. klasserna. Tyvär finns det inga regler för hur många gånger du kan starta i en beg , klass. Det händer att ryttare på sm nivå som tillhör klubben som arangerar tävlingen använder beg. klassen som uppvärmning. Det är upp till tävlingsledaren som gör proppen att lägga klasserna så att det inte går att använda beg klass till uppvärmning. Läs wras regelbok, jag hoppas att du har blivit lite klokare:smirk:
mvh Paxinarion

Tror du oxå behöver läsa regelboken...
Det är nämligen inte tillåtet att rida beginnersklasser om man har AB-licens, vilket ju är en förutsättning för att kvala till SM.:angel:

JHANA skrev:
Tror du oxå behöver läsa regelboken...
Det är nämligen inte tillåtet att rida beginnersklasser om man har AB-licens, vilket ju är en förutsättning för att kvala till SM.:angel:

Precis vad jag tänkte skriva! :bow:

Jag håller med dig om att detta är ett problem.

Enligt WRAS regelbok är D-tävlingar i första hand till för nybörjare, MEN det är inte "olagligt" för oss SM-meriterade ryttare att deltaga i UTB-klasserna.
Själv tycker jag att vi ryttare ändå måste ta vårat eget ansvar i frågan och inse att om man anser sig vara bra nog för att rida ett SM, så har man inte längre på D-nivå att göra!

Och visst kan man skylla på att man vill träna sin orutinerade häst, men OM man nu bara är ute efter tävlingsträning så uppnår man detta lika bra på en C-tävling.

Nej, låt nybörjarna ha sina D-tävlingar ifred, eller om ni absolut måste vara där och "träna häst", gör då detta utom tävlan.
För det är väl träningen ni vill åt, och inte rosetterna??:devil:

Det kan ju finnas flera anledningar till att man startar D även om man rider på en högre nivå i vanliga fall... Det kan ju vara så att det inte finns något annat utbud av tävlingar där man bor (under en viss tidsperiod), och innan man åker på de större meetingen så kanske man vill ta och tävla en tävling (oavsett nivå) innan man drar iväg på de riktigt stora showerna? Finns det bara D-tävlingar att välja på så får man väl ta några openklasser då...

OK, norrlänningarna kan få dispens, övriga har inget att skylla på.
Och som sagt, är man inte rosettjägare går det nog att få deltaga utom tävlan.;)

Så gott om wras-tävlingar är det inte...
Ordnas det en tävling blir man själaglad oavsett om man bor i Norrland elelr inte och åker. Iallafall om man gillar att tävla, sedan behöver man kanske inte rida beginnerklasser, men man får inte glömma bort att även mer rutinerade ryttare faktiskt måst efå en chans att tävla sina orutinerade hästar på ett schysst sätt och på en inte för svårt bana.
Jackpot

Men C-tävlingar brukar vara dyrare än D och ovanligare så man kanske vill få tävlingsrutin och "kunna diska sig" utan att bli ruinerad !! (ALLTSÅ MED EN OUTBILDAD GRÖN HÄST) !!
Vi skallprata om EKIPAGE och inte RYTTARE tycker jag... !!!!:cool:

Å andra sidan har Q/P och Reiningfolket bara 3-4 shower per år, UTAN sk träningsklasser (beg, utb) och dom lyckas ju utbilda sina hästar ändå...
Har man gjort grunden ordentligt hemma är det inga problem med lite knixigare banor på tävling heller.

Man får inte glömma att westernridning är en liten men växande sport, och vi måste släppa fram alla nybörjare som vill tävla, på ett mkt bättre sätt än vad som görs idag.

Vi westernryttare måste börja bete oss som seriösa idrottare någon gång, annars kommer vi aldrig att bli tagna på allvar av hästsverige.

Du har rätt i en del och fel i annat.
Nog rider quarter å paintfolk på Wras-tävlingar också för att träna sina hästar.
Dessutom finns det ju faktiskt novice amateur-klasser på quarter å paint om man skulle vilja lägga sig på en lägre nivå, men det är dyrt att åka på rasshower så nog måste även dessa ryttare få lov att träna på d-tävlingar.
Att det är en sport som växer har det sagts i så dj..a många år nu, men ingen kan bevisa det. Jag tror det inte. JAg tror det är precis tvärtom. Det kommer en del nya, men många slutar också.
Ni WRAS-kunniga, har WRAS ökat medlemsantalet de senaste 5-7 åren?
Jackpot

JHANA skrev:
Jag håller med dig om att detta är ett problem.

Enligt WRAS regelbok är D-tävlingar i första hand till för nybörjare, MEN det är inte "olagligt" för oss SM-meriterade ryttare att deltaga i UTB-klasserna.
Själv tycker jag att vi ryttare ändå måste ta vårat eget ansvar i frågan och inse att om man anser sig vara bra nog för att rida ett SM, så har man inte längre på D-nivå att göra!

Så känner jag med, har man deltagit i SM, och kanske även placerat sig, är man ju på en högre nivå och borde kanske hålla sig där..

Har igentligen inga problem med att tävla mot dessa ekipage, har till och med fått bättre placeringar än dem i några klasser.. men det känns ändå fel på nåt sätt:confused:

Här nere kan man ju inte skylla på brist på C-tävlingar..

En novice amateur-klass är en nybörjarklass till för gröna RYTTARE.
När du som ryttare uppnått vissa resultat där får du vinka adios till den nivån och snällt hålla dig till dom vanliga amateurklasserna.

Du får inte heller gå ner på den nivån igen om du byter häst.

Och det är något liknande jag tycker WRAS borde införa, när man blivit överkvalificerad för en nivå får man lämna den och hålla sig på dom nivåer man hör hemma.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 184
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar