Zuzzi

Trådstartare
Halloj,

är intresserad av information om denna hingst. Har sökt både på buke och på nätet men inte hittat den information jag vill åt.

När var han verksam i aveln i Sverige? 1997 till 2002?
Togs han ur svensk avel eller exporterades han vidare helt enkelt?
Vad är han nu? Fortfarande verksam i aveln?
Vad har hans svenska avkommor gjort?
Har han några tecken?

Vet mycket väl att han är far till Stonfire och vet mycket väl vilket rykte hingsten har om sina avkommor, men det intresserar mig inte.

Mycket tacksam för svar :bow:

Sv: D-day 935

ddayportraight.jpg

D-Day var bästa dressyrhingst vid sitt 100 dagars test i Neustadt-Dosse (HLP 120.83, dressyrindex 135.60, hoppindex 100.49) 1996, fick fem 10or i protokollet bl a för ridbarhet och är godkänd i KWPN, Oldenburg och Sverige.
news_br_dday.jpg

D-Day importerades till Sverige 1997, exporterades tillbaka till Holland 1998, kom sedan tillbaka 2001, 2002 exporterades D-Day tillbaka igen till Holland och därifrån såldes han till Danmark 2007 (pga för få ston, betäckte 2 ston i Holland 2006).

1997-98 betäckte han 387 ston i Sverige, 2001 betäckte han 80 ston i Sverige.

Några av hans avkommor är:

Camilla_DJ.jpg

D.J. One More Time (f.96 i Holland ue.Aktion) han är placerad int Grand Prix med engelskan Camilla Sygall och tävlas i World Cup

Dacardo%20for%20webpage1.gif

Dacardo (Dacard f.99 i Sverige ue.Calypso I) som tävlas av Lars Pedersen och Melissa Taylor i svår dressyr. Dacardo dog tyvärr nyligen.

hthorn.jpg

Stonefire 1074 (f.98 i Sverige ue.Roderik) exp USA och är plac Intermediarie I –08 med Håkan Thor

Vincidore (Rambo f.98 i Sverige ue.Granit) tävlas internationellt av Timna Zach, Österike. De vann junior mästerskapet i Österrike 2008.

2008_62_h.JPG

Axiom (f.99 i Sverige ue.Krevad) exp Belgien och plac Intermediarie I där -08

Dillie Day (f.98 i Sverige ue.Flamingo) plac Intermediarie I -08
Lex Normandie (f.98 i Sverige ue.Iran) plac Intermediarie I –08
Remington (f.98 i Sverige ue.Cavalotti) plac Intermediarie I –08
B-Day (f.97 i Sverige ue.Nebraska) plac Prix St Georges –06/-08
Denise LB (f.99 i Sverige ue.Weltburger) plac Prix St Georges -08
Dayton LB (f.98 i Sverige ue.Ciceron) plac Prix St Georges –07/-08
Empress (f.99 i Sverige ue.Bayron) plac Prix St Georges -08
Synovia (f.99 i Sverige ue.Master) plac Prix St Georges –06
Day Dream (f.99 i Sverige ue.Kaliber) plac Msv –06
Grand Valley (f.98 i Sverige ue.Grandsudan F) vunnit Msv –06
Normandie(f.98 i Sverige ue.Amiral) plac Msv –05
Dollar (ue.Matador) var plac Msv –06/-08

2002 vann Synoiva 3årschampionatet. Dillie Day kom 11:a i 4årschampionatet och Love Day 14:e.
2003 kom Stonefire 3:a i Breeders Trophy för 5åringar, Dillie Day kom 10:a och Remington kom 15:e. Synovia kom 2:a i 4årschampionatet.
2004 vann Synovia Breeders Trophy för 5åringar, Axiom var 10:a och Dayson K/S 11:a samma år. Stonefire 1074 kom 5:a i finalen för 6åringar och Lex Normandie kom 9:a.
2005 vann Synovia Breeders igen, D-Niro kom 10:a och Dayro 12:a.

Senast ändrad:

Day Dream (f.99 i Sverige ue.Kaliber) plac Msv –06

Jag vet inte om detta är samma häst jag tänker på, men i "mitt" förra stall stod en Day Dream, e: D-day! Dåvarande ägaren tävlade dock ingenting med henne, tyvärr. Väldigt fin häst, men också VÄLDIGT temperamentsfull och laddad.

Slänger in några bilder på henne:
(Inte ägaren som rider hästen på bilderna, och bilderna gör henne inte riktigt rättvisa)

IMG_1847v2.jpg

25336_1180567177.jpg

IMG_0413.jpg

Fler avkommor

C-Day (f.98 i Sverige ue.Chagall) plac Msv -08
Doris Day (f.98 i Sverige ue.Bernstein) plac Msv –07/–08

Tävlade i Msv –07/-08 gjorde också Ceyday (f.98 ue.Amiral) och Day-Dream (f.99 ue. Shaftesbury xx)

Den Day Dream som jag nämner ovan är en valack.
Det finns flera hästar som heter Day Dream i SvRFs databas dock är det bara den som är e.D-Day.

Den Day Dream som jag nämner ovan är en valack.
Det finns flera hästar som heter Day Dream i SvRFs databas dock är det bara den som är e.D-Day.

Mycket knepigt. Vet dock med ganska stor säkerthet (?) att hästen där ovan är av D-day stam iaf :)

Enligt blup.se finns det bara två avkommor till D-Day som heter Day Dream;
den ena är valacken jag nämner och så ett brunt sto f.02 ue.Ceylon som fick gångartsdiplom vid 3-årstest.
Stoet Day-Dream som jag också nämnde finns naturligtvis också, hon står som mörkbrun hon med. Hon visades på kvalitetsbedömning med 8or på gångarterna.

Knepigt knepigt, har jag fått höra lögner från ägaren kanske? :crazy: Kan det finnas någon annan anledning till varför du inte hittar henne?

Hon kan ju vara ett av stona (de kan vara reggade som bruna och sedan ha skimmla av).

Fler avkommor

Be Ware (f.98 i Sverige ue.Bayard) är plac Msv Hoppning
Didrik (f.98 i Sverige ue.Jazz) plac Msv -07
Wictory D (f.98 i Sverige ue.Trofé) plac Msv -07/-08

Tävlade i Msv –07/-08 gjorde också Askungen (f.99 ue.Kaliber)

Tusen tack! Precis sådan information jag ville ha :bow:

Ingen snack om saken att han lämnar otroligt vackra avkommor! Såg en valack på saluhästvisning f.1999 e.D-day, dock väldigt skarp och speciell häst men vilka gångarter och utstrålning!

Halloj,

är intresserad av information om denna hingst. Har sökt både på buke och på nätet men inte hittat den information jag vill åt.

När var han verksam i aveln i Sverige? 1997 till 2002?
Togs han ur svensk avel eller exporterades han vidare helt enkelt?
Vad är han nu? Fortfarande verksam i aveln?
Vad har hans svenska avkommor gjort?
Har han några tecken?

Vet mycket väl att han är far till Stonfire och vet mycket väl vilket rykte hingsten har om sina avkommor, men det intresserar mig inte.

Mycket tacksam för svar :bow:

Enligt Jahrbuch Sport und Zucht 2008 har D-Day ett avkommebaserat dressyrindex på 141 (ridbarhet 132).
Han hade 2008 5 startande avkommor varav minst 3 stycken tävlade svår dressyr bla DJ 6 (Grand Prix Kur), Dark Surprise 4 (grand Prix).

Många av avkommorna är ju väldigt vassa och speciella. Men matchas de väl verkar det vara riktigt fina hästar (dock med mycket huvud) men tävlar man på hög nivå och vill ha bra hästar så är nog större delen av dem lite "vassa".

Jag har sett flera stycken D-Day avkommor på tävlingsbanorna och de flesta dansar fram, lätta fina gångarter. Sedan finns det ju alltid dåliga exemplar också, men det gör det ju efter alla hingstar...

Jag skötte D-Day 1997-98 när jag jobbade på Flyinge. Kunde vara en liten buse att hantera/leda men jag hörde aldrig (av de som red honom) att det var några konstigheter vid arbete. Jag longerade honom även utan problem. En jättefin häst!
ddayst.jpg
dday.jpg

Hur menar du med "buse"?

Dum, sprallig, elak, glad?

I övrigt rätt ovanligt att temperamentet är så pass utmärkande på så pass många avkommor.

Jag har just också hört att han själv var en väldigt trevlig individ med massor av ridbarhet! Tydligen gillade berider på Flyinge honom väldigt mycket och sa att det var en positiv häst som alltid ville arbeta. Aldrig hört ett ont ord om hästen själv, och det brukar man göra om denna typ av hingst som lämnat så skarpt.

kl

Jag har en D-day avkomma med fina gångarter, bra temprament. Sen är han väääääldigt snygg också. Han är absolut inte "vass" på något sätt utan otroligt snäll, mysig, lugn. Bra mamma att kombinera med D-day I guess, om man är ute efter ett härligt temprament alltså. :)

Jag har en D-Day avkomma, ett sto född -98. Jag måste säga att det har varit ett rent helsike imellanåt. Stentuff,envis,dum,orädd. jag trodde aldrig hon skulle bli ridbar. Till sist skickade jag ner henne till stall TJ som red in henne. Killen e western ryttare och van vid rodeo hästar och problem hästar av värsta sorten. Men han lyckades. Hon gjorde caprioler och hade sadeltvång. Sen har det varit lite från och till ett tag. Men nu är hon 10 år och har äntligen lugnat ner sig. Har för övrigt supergång och fin exteriör.
Nu njuter jag bara av ridturerna :D
Baroya.jpg
[/IMG]
boj5.jpg
[/IMG]

Senast ändrad:

Jag har en D-Day-Martini. Vacker skimmel, mkt lik sin far. Född 1999. Jättesvår som unghäst. Orädd men kaxig, känslig, envis, och tjurskallig. Svår att leda och hantera.

Har skärpt till sig med åldern, placeringar -07 och -08 i MsvB, nu klar för MsvA. Inget stjärnämne, men idag en mkt snäll, ytterst samarbetsvillig, lydig och sympatisk häst med ok gångarter.

Jag har fött upp ett sto f.02 e.D-Day-Martini. Modern är ett Elit-sto. Jakarta började sin "karriär" med att vinna fölchampionatet i Östergötland, men jag kommer inte ihåg vad hon fick för poäng. Sedan var hon 4:a el 5:a på riksföl i Örebro. Hon rörde sig fantastiskt fint och hade en otrolig utstrålning. Det enda som var negativt var huvudet, för hon hade lite av D-Days fula nosrygg. Det verkar dock ha växt bort sedan hon blev vuxen.
Vi sålde henne till Finland som föl och det jag vet är att ägarna (hon har haft två) varit otroligt nöjda med henne. Alltid med på noterna och vänlig och positiv till allt, inte alls ngt dåligt temperament. Då har hon en lite speciell mor, som tack och lov inte nedärver sitt speciella sätt till sina avkommor.
Hon var 1:a på 1-årspremiering i Finland och det var ngt stort evenemang. Sedan har hon tävlats i hoppning och fälttävlan (tror jag), resultat okänt. Jag vet inte hur man hittar det i Finland.
JarrahJakarta.jpg

Jakarta2liten.jpg

Jag har ett par fina bilder på henne so vuxen, men har inte fått svar om jag får använda dem ännu.

Liknande trådar

Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
957
Senast: viltmilla
·
Avel Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel? -Har hört lite för många gånger att ston som skadas eller inte fungerar av olika...
Svar
16
· Visningar
2 230
Avel Nyfiken på denna hingst. Hittar ingen direkt givande information om honom på nätet eller i gamla trådar här på Buke. Var gångartsetta...
Svar
18
· Visningar
3 384
Senast: Nikolina
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 200
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka