Cykelhjälmsliknande ridhjälm

psychogrrl

Trådstartare
Jag är ute efter en lätt ridhjälm med mycket ventilation. En som är lika öppen som en cykelhjälm. Har inte hittat någon på de ställen jag tittat, så var hittar jag en?

Sv: Cykelhjälmsliknande ridhjälm

Jag köpte min förra casco på stigbygeln i södertälje, men jag har ävern sett såna på horselife i upplandsväsby.

Alldeles utanför dörren ;) Jag bor på framsidan av Sverige och är inte ofta på baksidan :D

Kefly har lite olika hjälmar som jag tror kan vara av intresse för din del.
Jag har själv vunnit en ridhjälm i tidningen Hästmagazinet och för ridskolans del så vann jag (skrev en artikel, besvarade på frågor ang. säkerhet) 5 st hjälmar i tidningen Min Häst. Samtliga av dessa var hjälmen Troxel, med modellen "Spirit". De påminner rätt mycket av cykelhjälmarna, har bra passform, är mycket sköna samt ventilerar BRA!

Spana in Keflys hemsida, www.kefly.se och kolla under "Butiker". Där hittar du återförsäljarna. Har de inte Troxel hjälmarna inne i butiken så borde de ju kunna ta hem åt dig utan större bekymmer.

Troxel har även (som du ser på Keflys hemsida) lite andra modeller på hjälmarna, t.ex. Laredo och Legacy Gold och alla dessa är lättviktshjälmar, med lite "cykelhjälmsstuk",
förmodar att även dessa varianter har bra passform, god ventilation etc!

Jag hittade min på Granngården i fjol. Kommer inte igåg märket, men den var billig (395 kr). Den är klädd i svart sammet, med lufthål runt huvudet, känns och ser ut nästan som en cykehjälm. Sval, lätt och superskön, tycker jag!

Nej de är inte så farliga i pris heller fakitkst. En Troxel Spirit kostar på www.distansritt.nu kostar 580:-.

Finns även prisuppgifter på övriga hjälmar från Kefly på deras hemsida, klicka på modellerna så får du fram mer info. om dem.

Nej, det var ju inte så farligt... fast i USA hos Troxel kostar de $39.95, vilket blir 300:- ungefär.. visst kostar import en del, men hur det kan bli det dubbla priset här i Sverige förstår jag inte riktigt ;)

Sommaren 2001 köpte jag en Trop Light på Granngården. Strax därpå skickade Besten av mej. Jag red vid tillfället på en gräsremsa utmed vägen, det var en regnig sommar och det var ganska mjukt i marken. Jag landade på högra höften men rullade över på rygg.

Hjälmen sprack, ca 10 cm från nederkanten och upp - trots att jag landade i mjukt gräs!

Undrar just vad som hänt om jag landat mitt i ett hinder eller på exempelvis asfalt :confused:

Jag reklamerade dock hjälmen och fick tillbaks pengarna. Och faktum är att jag inte sett hjälmen i affären sedan dess! Heder åt affären (eller kanske till och med tillverkaren/generalagenten?)

Immer

OJ! Vad skönt att det gick bra iaf!

Vad var det för tillverkare på den?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är på jakt efter en ny ridhjälm då den jag har nu har alldeles för dålig ventilation! Min upplevelse är att många...
Svar
3
· Visningar
513
Fritid Hej, har en fundering då vi bygger om ladugården till hästarna. Vad är detta? Vill gärna ha hyllförvaring på övervåningen men verkar...
Svar
5
· Visningar
378
Senast: misswilma
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 462
Senast: skiesabove
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
989
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden