grodan21

Trådstartare
Jag är inne på att köpa mig en cykel, tänker en damcykel med kort för att kunna ta mig kortare sträckor. Jag bor i lägenhet med tillgång till cykelförråd. Men jag är rädd cykeln skulle bli stulen. Även därför är jag tveksam till att köpa en begagnad, hur ska jag kunna säkerställa att cykeln inte är stulen?

Hur hade ni tänkt?

Jag är inne på att köpa mig en cykel, tänker en damcykel med kort för att kunna ta mig kortare sträckor. Jag bor i lägenhet med tillgång till cykelförråd. Men jag är rädd cykeln skulle bli stulen. Även därför är jag tveksam till att köpa en begagnad, hur ska jag kunna säkerställa att cykeln inte är stulen?

Hur hade ni tänkt?
Jag har ett bra bygellås i ramen, som även sitter fast i någonting stabilt och om det är en ny cykel gäller det att ha försäkring så att man får en ny.

(Det är alltså väldigt väldigt viktigt att aldrig låsa sin (nya) cykel och ställa den lös i ett cykelställ. Utan låsa fast hela ramen i någonting i metall. Typ baksidan av cykelstället.)

(Hade varit coolt om det fanns en rostsprej man kunnat använda och sedan klä in i silvertejp eller ngt hehe)

(jag har köpt och sålt cyklar begagnat, annonserna har framstått som rimliga. Det vore ändå konstigt om man allteftersom tex barnet växte köpte nya cyklar hela tiden och sedan slängde dem, och inte så miljövänligt.)

Senast ändrad:
Jag tänker att det finns två huvudspår. För att vara i princip säker på att få behålla cykeln får du ta in den i lägenheten/balkongen. Står den i cykelförråd (eller ute på stan/jobbet/affär) finns inget sätt att helt stöldsäkra den. Det finns några få modeller av lås som är extra moståndskraftiga mot vinkelslipar, i övrigt kapar en batteridriven vinkelslip snabbt och lätt alla typer av bygel-, vajer- och kedjelås.

Jag hade köpt en begagnad cykel för i storleksordningen 2-4 tkr, det finns väldigt många jättefina cyklar för den pengen. Och ett mellanbra lås för en knapp tusenlapp till. Och accepterat risken.

Själv har jag två cyklar. En dyr pendlarcykel som alltid står inlåst i bostaden eller inlåst på jobbet och aldrig används till något annat än den pendlingssträckan. Och en mer vanlig hybrid-/allroundcykel, som är extrautrustad och används till litet av varje, den har ett bra bygel- och vajerlås men jag lämnar den ändå sällan eller aldrig aldrig utom synhåll mer än helt korta stunder.

Det är ju också en fråga om hur viktigt det är att cykeln inte blir stulen. För mig är de åtgärder som tex @Snubbelfot beskriver lite över vad jag orkar leva med.

Jag cyklar betydligt dyrare cykel, som jag låser fast med ett hyfsat bra och dyrt (runt 1500 sek bara för låset). På det viset blir jag av med en cykel ungefär vart femte år. Eftersom jag har cykel ungefär som andra har bil, landar jag ju ändå på betydligt lägre transportkostnader.

Jag tycker inte att det känns rimligt att ta in cykeln i lägenheten på nätterna, den står i ett cykelförråd dit väldigt många människor har nyckel. På jobbet är den fastlåst ute på en ganska stor cykelparkering.

Det är ju också en fråga om hur viktigt det är att cykeln inte blir stulen. För mig är de åtgärder som tex @Snubbelfot beskriver lite över vad jag orkar leva med.

Jag cyklar betydligt dyrare cykel, som jag låser fast med ett hyfsat bra och dyrt (runt 1500 sek bara för låset). På det viset blir jag av med en cykel ungefär vart femte år. Eftersom jag har cykel ungefär som andra har bil, landar jag ju ändå på betydligt lägre transportkostnader.

Jag tycker inte att det känns rimligt att ta in cykeln i lägenheten på nätterna, den står i ett cykelförråd dit väldigt många människor har nyckel. På jobbet är den fastlåst ute på en ganska stor cykelparkering.
Jag har bil, så det skulle vara ett komplement till den. Har 1.5 km till gym och affär och drygt 6 km till jobbet. Känner att det är sträckor som jag skulle kunna cykla

Hur hade ni tänkt?

Det finns lite tips här vad du kan tänka på om du vill köpa begagnad cykel:

https://www.stoldskyddsforeningen.se/privat/sakerhetsguider/cykel/kopa-begagnad-cykel/

Du kan också göra en sökning här

https://cykeldatabasen.se/

Du kan också kolla om ramnummer finns kvar (är det bortslipat är det högst troligt en stulen cykel).

Själv har jag gett upp tanken på att äga en egen cykel igen. haft tre stulna cyklar trots rejäla extralås med byglar av härdat stål och cykeln har varit fastlåst i ett fast föremål. Det hjälper inte när det finns internationella ligor som åker runt och helt enkelt med vinkelslip tar bort dessa lås. Så varför ska jag ha en cykel för att någon annan ska sko sig på det? Är trist gillar egentligen att cykla jättemycket men all skit med stulna cyklar tar för mycket tid, kraft och ork. Men hur vanligt det är med internationella ligor beror säkert på vart man bor.

Du kan kolla på begagnade cyklar i cykelaffärer, en del har det. Tror det är större chans att de inte är stulna än att köpa av privatpersoner.

Men, för att cykelpendla 6 km enkel väg till jobb hade jag siktat på en ny eller ganska ny cykel ändå. Jag har köpt begagnade cyklar många gånger och de börjar krångla snabbt tycker jag. Sedan när man behöver laga och byta ut grejer inser man att det var ju en billig "skit"växel som satt på den begagnade märkes-cykeln och inte originalväxeln. Osv osv.

Och, lämna in på service varje år. Det kostar några hundralappar. Köper man en ny ingår ofta en 3-månadersservice och en 1-årsservice.

Hur hade ni tänkt?
Tänker att det är lika bra att köpa en cykel och ett lås och ha den på ett sätt som fungerar för dig. Det är supermysigt att ha cykel och det är faktiskt mycket mindre krångligt än vad som verkar framstå i tråden. Egentligen ska man väl inte skriva det men jag har nog haft samma cykel nu i runt 15 år och den är helt ok, hyggligt snabb men inte "fin" (köpt ny). Tänker att cyklar på Blocket osv ändå tenderar kosta runt 3000 kr (jag har köpt för runt 1000 kr men de är inte superlätta att hitta alla gånger) så tänker att allra enklast är att gå till den lokala (pålitliga, inte den skumma, de skumma kan vara superskumma, fråga någon med cykel) cykelgubben och säga att man letar cykel och provcyklar och köper den nya eller begagnade cykel man tycker bäst om för sin budget.

Jag hade köpt en beg cykel för typ ikring tusenlappen eller så (kanske får man gå upp lite nu, allt har ju blivit dyrare, var nåt år sen jag köpte senaste) (kolla ramnumret är väl ett bra råd, tror inte jag gjort det alltid heller dock) och ett bra lås, men accepterat att ja, någon kan stjäla den trots bra lås. Men hade inte köpt en så pass dyr cykel att jag fick ångest av att lämna den låst fast i nånting på stan om det är det jag ska ha den till.

Jag har 3 billigare såna cyklar och en för mig dyrbarare cykel, honom skulle jag aldrig förvara utomhus låst eller ej.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker ändå att diskussionen om vapnen, jägarexamen, licenserna och vapentyp är intressant. Få, nästan inga, mord i Sverige utförs... 16 17 18
Svar
347
· Visningar
8 475
Senast: Dentaku
·
Fritid Jag överväger starkt att införskaffa en elcykel för att kunna cykelpendla till jobbet i veckorna istället för att behöva betala en... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
6 057
Senast: kolblakkur
·
Tjatter En spinoff på tidigare tråd om att hitta på ett efternamn. Jag kommer byta efternamn i samband med skilsmässa. Har, som sagt, varit inne... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 066
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi skriver under nytt nick, för att det är en känslig situation. Håller på att separera (vi var sambos ) och exet har börjat eskalera sitt...
Svar
4
· Visningar
846
Senast: aleeza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka