Cv för tonåringens sommarjobb

Jag hade också kört ihop personligt brev med CV, och i början gäller det ju att fylla CV med ev andra engagemang än rena arbetsplatser. Ungdomsföreningar, prao - erfarenheter helt enkelt.

Det är ju bra om CV ger en bild av vem jag är, att jag är ansvarstagande och engagerad. Själv hade jag lite styrelsearbete för ungdomsföreningar förutom praktikplatser.

Tonåringen (18 till sommaren) ska söka sommarjobb. Inget jätteavancerat, ICA Maxi typ. Men behöver skriva ett cv. Det blir lite svårt då hen fortfarande går i skola och bara haft ett sommarjobb, tre veckor som ordnats av kommunen.

Hur avancerat bör ett cv vara för ett första riktigt sommarjobb?

En variant är som Jag tycker Säg till ungdomen att knalla över till affärsinnehavaren och fråga ansvarig. Ungdomen får en kontakt med sin blivande chef och visar framåtanda, dvs att ungdomen kan ta eget ansvar och kommunicera själv. Hen kanske får jobb utan skriftligt cv. Vem vet? Ungdomen kanske inte vill men frågan är då om ungdomen verkligen vill ha sommarjobb? Kanske vill dega bort sommaren?

Ungdomen kanske inte vill men frågan är då om ungdomen verkligen vill ha sommarjobb? Kanske vill dega bort sommaren?
Vid vilken ålder skulle man kunna säga att det blir en belastning att inte ha haft ett enda jobb?
Jag menar, en 16-åring är det ju inte alls konstigt att inte ha haft nåt jobb alls när man söker, medan en 42-åring skulle ses som väldigt suspekt om människan aldrig haft den minsta anställning.

Men vid vilken ålder börjar det ses som lite ögonbrynshöjande?

Säger som de andra, i det fallet är ju cv-t av naturliga skäl kort. Kontaktuppgifter, vilken utbildning hon går, när hon började och när hon ska sluta. Prao och eventuella praktiker under gymnasiet kan ju också vara intressant när det handlar om någon så ung. Men resten som står på ett cv, personliga egenskaper, dator- och språkvana och referenser kan ju hon också skriva. Planerar hon att ta körkort innan sommaren (visst fyllde hon arton i sommar?)

Annars lägg fokus på det personliga brevet. En sån arbetsplats får ju massor av ansökningar från just personer i din dotters sits, och det är ju helt naturligt att en så ung människa inte har hunnit med så mycket mer än skolan.

Jag förstår hur du menar men nu skrev hon cv:t själv sedan vi pratat om hur det bör läggas upp etc. Min brittiske man är förvånad över att det inte är nåt man lär ut i skolorna här, han fick lära sig det när han gick i skolan. Det är ju en värdefull konst att kunna. Även om man givetvis numera kan googla fram info.
Jag utgick från mig själv och tänkte inte igenom det riktigt innan jag svarade - ni har helt rätt.

En variant är som Jag tycker Säg till ungdomen att knalla över till affärsinnehavaren och fråga ansvarig. Ungdomen får en kontakt med sin blivande chef och visar framåtanda, dvs att ungdomen kan ta eget ansvar och kommunicera själv. Hen kanske får jobb utan skriftligt cv. Vem vet? Ungdomen kanske inte vill men frågan är då om ungdomen verkligen vill ha sommarjobb? Kanske vill dega bort sommaren?
Ungdomen i det här fallet gjorde just det, dvs gick till affärsinnehavaren (ICA Maxi ) och fick svaret att de behövde få ett cv. Kanske fungerar det utan cv i ett mindre företag - hon har även varit in på ett lokalt cafe´ och frågat om möjlighet till sommarjobb, men där var platserna redan tagna. Man ska vara tidigt ute för attraktiva sommarjobb!

Är man aningen yngre erbjuder kommunen sommarjobb åt i stort sett alla ungdomarna. Jobb som inte alltid är speciellt meningsfyllda (ie sopa golv som redan är rena) men kring 18 förväntas man ordna jobb själv.

Inte så avancerat, men är det en fråga som man som förälder bör engagera sig i? Vi har en bra bit till den åldern för våra och jag har all förståelse för att det är svårt att "släppa taget" men en artonåring är vuxen tycker jag.
:)
Har sett flera vuxna bukefalister fråga för sin egen del här också. Klart man hjälper sitt barn dessutom. En nästan 18-åring är inte så vuxen och står ju dessutom inför stora utmaningar iom att vuxenvärlden öppnar sig. Varför inte hjälpa sitt barn att får en bra vuxenstart liksom??:confused::confused:

Vid vilken ålder skulle man kunna säga att det blir en belastning att inte ha haft ett enda jobb?
Jag menar, en 16-åring är det ju inte alls konstigt att inte ha haft nåt jobb alls när man söker, medan en 42-åring skulle ses som väldigt suspekt om människan aldrig haft den minsta anställning.

Men vid vilken ålder börjar det ses som lite ögonbrynshöjande?

Jag förutsätter nästan att en gymnasieungdom har haft sommarjobb. Efter gymnasiet skulle jag inte tycka att det var konstigt om ungdomen tex reste eller likn en period. Därefter antar jag nog att cv’t ska fyllas med studier eller jobb. En 20-åring utan någon som helst arbetslivserfarenhet är nog ovanligt.

Jag förutsätter nästan att en gymnasieungdom har haft sommarjobb. Efter gymnasiet skulle jag inte tycka att det var konstigt om ungdomen tex reste eller likn en period. Därefter antar jag nog att cv’t ska fyllas med studier eller jobb. En 20-åring utan någon som helst arbetslivserfarenhet är nog ovanligt.
Så att gå grundskola, gymnasium och en tre fyra år på universitet (om än med full närvaro och bra betyg) kan ses lite småsuspekt om man inte ens har delat ut lite reklam under den tiden?

Så att gå grundskola, gymnasium och en tre fyra år på universitet (om än med full närvaro och bra betyg) kan ses lite småsuspekt om man inte ens har delat ut lite reklam under den tiden?

Ja lite? Sen behöver det ju inte vara just att dela ut reklam utan de flesta valde extrajobb lite strategiskt som fyllde sin plats i CV’t. Mina kompisar som läste läkare, jurist odyl hade alla alla extrajobb. Jag studerade 150% och jobbade extra på sidan om. Många var också ideellt engagerade tex i föreningar, ngt som också är bra på CV’t.

Min kompis som läste till läkare jobbade extra som uska på ett äldreboende. En annan kompis som studerade till socionom var ideellt engagerad i en kvinnojour. Jag som studerade arkeologi och musikvetenskap sommarjobbade på en hembygdsgård.

Sen kan jag tycka att de flesta jobb är bra på cvt i början då det visar att personen är beredd att rycka in lite varsomhelst!

Senast ändrad av en moderator:

De flesta platser kräver CV även om du har gått dit, av min erfarenhet brukar speciellt affärer vilja ha CV eftersom de ofta får väldigt många som frågar (ofta har du ju hand om pengar om du sitter i kassan t.ex. så kan de sortera ut redan på CV stadie vilka de tycker verkar vara tillförlitliga så hjälper det).

(jag kan inte komma ihåg när jag hörde ordet "knalla" sist :D )

Senast ändrad:

Bra betyg visar ofta inte att man har de egenskaper som krävs på en specifik arbetsplats :) Det visar att man är bra på att studera, men arbetsplatser kräver ofta att man är självgående, kan tänka utanför ramarna (och inte enbart följa instruktioner), organisera, kunna jobba med andra människor utan att det blir total kaos osv osv vilket inte nödvändigtvis går att bevis med bra betyg men kan göras genom extra jobb eller att man jobbat ideellt. .

Har sett flera vuxna bukefalister fråga för sin egen del här också. Klart man hjälper sitt barn dessutom. En nästan 18-åring är inte så vuxen och står ju dessutom inför stora utmaningar iom att vuxenvärlden öppnar sig. Varför inte hjälpa sitt barn att får en bra vuxenstart liksom??:confused::confused:
Om man lyfter diskussionen från den fråga som ts tog upp (där jag hamnade fel i mitt inlägg) till en allmän nivå ,så ställs man väl som förälder hela tiden inför valet hur mycket man skall hjälpa sitt barn kontra hur självständigt man skall låta barnet utvecklas? Det är ingen helt enkel fråga tycker jag.

Om man lyfter diskussionen från den fråga som ts tog upp (där jag hamnade fel i mitt inlägg) till en allmän nivå ,så ställs man väl som förälder hela tiden inför valet hur mycket man skall hjälpa sitt barn kontra hur självständigt man skall låta barnet utvecklas? Det är ingen helt enkel fråga tycker jag.

Jag tycker absolut en förälder kan hjälpa sitt barn att skriva sitt första CV. Däremot är det ju inte samma sak som att föräldern skriver det ÅT barnet.
Men det är väl klart att man hjälper varandra om man kan det? Även i vuxen ålder har man ju vinning av att ngn läser igenom ens CV. Jag har en kompis som är rekryterare som hjälpt mig med mitt :)

Suspekt veti sjutton, men om jag var den som anställde skulle jag se det som ett klart observandum. Har man gått genom hela livet och blivit servad med pengar och aldrig behövt jobba finns risken att man inte alls greppat vad det innebär att jobba (slita med saker som inte är kul, göra som man blir tillsagd etc).

Jag hade ett CV på väl över ett a4, dvs jag fick sålla bland mina meriter, när jag gått ut min utbildning. Diskare, servitris, bartender, provsmakare, telefonintervjuare åt bank, ideellt jobb åt WWF, vitvarusäljare, the list goes on. Det mesta irrelevant för de jobb jag söker nu, men de har visat på att jag kan slita och jobba taskiga timmar, tex. Jag är med @tornblomma i detta.

Jag tycker absolut en förälder kan hjälpa sitt barn att skriva sitt första CV. Däremot är det ju inte samma sak som att föräldern skriver det ÅT barnet.
Men det är väl klart att man hjälper varandra om man kan det? Även i vuxen ålder har man ju vinning av att ngn läser igenom ens CV. Jag har en kompis som är rekryterare som hjälpt mig med mitt :)

Skriva CV hell yeah, det är en konst. Det är när föräldern ringer om jobbet till den som söker, eller än värre vill följa med på intervjun, som det blir lite väl.. O_o

Skriva CV hell yeah, det är en konst. Det är när föräldern ringer om jobbet till den som söker, eller än värre vill följa med på intervjun, som det blir lite väl.. O_o
Haha, ja, det var väldigt viktigt även inför PRAO-plats-sökande i åk 9! Det var väldigt viktigt att eleven själv kom in och sökte PRAO-plats, absolut inte föräldern! Och det är ju som det ska.

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 510
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 827
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Bråkande hundar
  • Vad heter den här?