curly coated retriever

Sv: curly coated retriever

Kul att ja hittade en tråd om just min hundras.
Har två krulliga karlar liggandes på mina fötter. Och ingen av dessa är fläskberg ;)
Curlyn är för mig "the one and only", har man en gång haft en curly byter man ALDRIG till något annat.
Kom gärna med frågor!

*Skrattar* och att jag skulle skaffa en DP labbe :rofl:

Det var ju INNAN vi skaffade Atlaz tom :crazy:

Haha ja vad man kan ändra sig :bow:

För mig blir det en curly i framtiden. Jag är helt såld på dem :love:
Min lärare (Ringlets) föder upp curlies och jaktlabbar. Alla hennes hundar är helt underbara och att se dem apportera är en fröjd.
Jag kände inte till rasen förrän för ett år sedan, men nu tvärnitar jag så fort jag får syn på en curly. De är ju så vackra!
Jag gillar det faktum att de är enmanshundar. Min dalmatiner är precis likadan och det passar mig. Det är familjen som gäller, främlingar är ingenting som intresserar.

För mig blir det en curly i framtiden. Jag är helt såld på dem :love:
Min lärare (Ringlets) föder upp curlies och jaktlabbar. Alla hennes hundar är helt underbara och att se dem apportera är en fröjd.
Jag kände inte till rasen förrän för ett år sedan, men nu tvärnitar jag så fort jag får syn på en curly. De är ju så vackra!
Jag gillar det faktum att de är enmanshundar. Min dalmatiner är precis likadan och det passar mig. Det är familjen som gäller, främlingar är ingenting som intresserar.

Hur har de curlies du träffat varit på lydnadsfronten. Är de så "sega" i reaktionerna som man kan höra?

Jag har aldrig sett en curly på lydnadsplanen, så jag kan inte riktigt uttala mig.
De curlymänniskorna jag träffat har gjort lite allt möjligt men sina hundar, men oftast med bra resultat. Men det hänger självklart både på hunden och föraren vad det är för mål man når. De hundar jag haft mest kontakt med är Ringlets. Hennes hundar är riktigt duktiga. Där är det inga sega reaktioner, utan de är väldigt samarbetsvilliga och förare-hund har en väldigt fin kontakt till varandra.
I höstas när jag var hundlös lånade jag en curly på några praktiska hundlektioner (går på hundgymnasie). Hon var väldigt försiktig och ville vara till lags. Hennes rädsla över att göra fel gjorde att hon var riktigt seg. Men sedan hade hon och jag inte heller en relation till varandra, hon är helt annorlunda med sin ägare.
Om det finns någon myt om att curlies är sega, tror jag inte på den. Har hittills inte träffat en sådan ännu i alla fall ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 585
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 322
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 157
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka