curly coated retriever

Milosari

Trådstartare
vad vet ni om dem? jag har fortfarande inte hämtat mig från chocken jag fick av att se fläskbergen på malmö int, men så fick jag se en curly som var under utbildning till räddningshund! riktigt fin var den. naturligvis kunde jag inte låta bli att spana in chesapeake bay retrievern heller, men de verkar mycket ovanliga?

Det var med två stycken på min utbildning. Ägarna har berättat att de är lugnare och mer sansade än flattarna. De behöver inte hälsa 20 ggr på en och samma person. Vilket flattarna gärna gör.... :angel: De är lite högre i mankhöjd också.

De var jättefina och de har lite mer markerande stop än vad flatten har. Men det vet jag inte om det är rastypiskt.

Dessa vovvar låg under kursens 9 h x 2 dagar väldigt lugnt och sansat. Så passivitet är de bra på! :D

Nä, är inte så insatt i denna ras men det är kanske någon annan på forumet som är.

flattar är lite för flamsiga för min smak (och dessutom långhåriga, hua), men jag funderar på om min nästa hund ska bli en curly istället för en labbe. jag vill ju inte ha en av de moderna bastanta utställningstyperna (labbe menar jag nu), men inte heller den lilla tunna jaktvarianten. curlyn har ju den fördelen att den är så liten i sverige och därför inte har delats upp i en jakt- och en show-typ.

Tycker att det låter vettigt. De två helbrorsorna som jag träffade var väldigt lugna och sansade, trots främmande hundar och folk.

Så var de ju jättesöta också!

min sambo växte upp med en curly och säger att han var den finaste hunden han nånsin träffat, otroligt lättlärd, fäst vid familjen och så vidare.....

Fast man kan ju i princip dela upp labradoren i 3 grupper.

Du glömde DP (Dual Purpose) Alltså en labbe avlad med både anlag för jakt och utställning, passar ypperligt för bruksaktiviteter.
Inte fet som en julgris men heller inte smal och liten som en sticka. :)

( Madelene har gjort sin läxa )

Hmm... Blir lite sur över vad ni skrev om flatten... :(
Hehe, men självklart får man skriva som man själv vill!

Curly är enmanshundar och fäster sig alltså gärna vid en person vid fanniljen. Den är högre i mankhöjd som någon tidigare skrev, har ett glatt humör och är fågelhund precis som flatten. Det som skiljer dem åt är väl egentligen pälsen. Alla hundar blir avd man gör dem till!

Hmm.. Det med flatten.. :smirk: Vi har vårant redje flat för tillfället, våra två första var inte överdrivna med att springa fram och hälsa på allt och alla. Han vi har nu är lite mer så och det är inte så konstigt eftersom han endast är 11 månader. Han har redan börjat förstå även han att man inte springer fram till alla!!
Flatten och likaså Curly är otroligt lättlärda och aktiva raser.
Flatten har inte lika fet päls som labben eller Golden och fäller alltså därför knappt någonting.
Vi dammsuger då inte mer nu än vi gjorde innan vi hade hunden!

Självklart tycker jag att su skall köpa en flat, men Curly är även de otroligt fina hundar!

Lycka till!

/Frida

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Passivitet är även flattarna bra på!
Våran hund ligger så glatt bland alla fullvuxna hundar så. Jag går på tävlingslydnad med honom redan. Alltså är de otroligt lättlärda! De andra i gruppen har gått på valpkurs två gånger och fortsättningskurs tre ggr medans vi har gått valpkurs en gång och sedan direkt till tävlingslydnad! Förlåt om jag skryter, men är otroligt stolt :o :) Hehe... :p

De flesta hundarna där har tävlat ett flertal ggr och han är mer passiv (kan man säga så?? :confused:) alltså lugnare än dem!
Så kom inte o säg att flattar inte kan vara mindre lugna än Curly tex. :mad: ;)

/Frida

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Flattarnas passivitet på jaktprov är INTE bra. Mycket pip och pip...

Om man säger i ena meningen att Curlyn är en enmanshund och i andra att hunden blir vad man gör det till :confused:

/En som inte tror att hunden blir vad man gör den till utan att den föds med massor av egenskaper som man inte kan påverka, däremot så kan man göra sitt bästa utifrån hundens medfödda egenskaper...

jag har läst att hundarna är enfamiljshundar, och föredrar familjen framför främlingar (kolla, fyra ord på f efter varandra :D). vad var det vi sa för negativt om flattarna? JAG tycker de är för flamsiga för MIN smak och gillar inte långhåriga hundar.

calazirya (eller hur det nu stavas): jag har flera år på mig att bestämma mig, så inget är definitivt. men en korthårig retriever ska jag ha!

Kan tyvärr inte rätta dig där, utan kan mkt väl tänka mig att flattarna är otåliga. Aktiva och positiva som de är :D
Den kennel vår nuvarande Flat kommer från har bra resultat på jaktprov, alltså inget pip osv..

/Frida

Ja, curlyn är en enmanshund.PUNKT! :)
Alla hundar blir vad man gör de till, oavsett rasen. En labrador kan bli aggressiv, en pitbull en ängel.. osv.
Det jag menade var att en Flat hos en lugn familj blir lugnare än möjligen andra flattar antingen från kullen eller vilken som helst!

/Frida

Jo, jag respekterar absolut ditt val av hund, absolut! :D
Skrev jag att ni hade sagt något negativt om flattarna??? :o Då tar jag i sådana fall tillbaka det.

Ville möjligen bara ge er en bättre bild av denna underbara ras :D

Lycka till med hundköpandet och hör gärna av dig då du bestämt dig!

/Frida

min ena hund måste dö först och jag räknar med att hon lever 6-7 år till :). men om jag bestämmer mig inom ett par år så hinner jag lära mig ALLT om rasen, vilken uppfödare som är bra och vilka linjer som är de bästa.

Men eftersom att hundarna blir vad man gör de till så borde man väl kunna göra den till en icke enmanshund :confused: Eller är det bara vissa (de negativa) egenskaperna som man kan laborera själv med?

Det fungerar alldelels utmärkt att göra en enmanshund till en social familjenhund.

Min schnauzer är bevis på detta. :)

Han tyr sig bra till hela familjen och fungerar med andra människor också.

Dock är han lite reserverad mot helt nya personer, och det tycker bara jag är bra.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 585
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 322
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 157
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka