Crown Jessica

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Dundret
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 425
D

Dundret

Sparar till ny sadel, och funderar på en dressyr sadel (Crown Jessica)
Är det bra med såna luftkuddar? Tycker det verkar rätt fiffigt.. att man inte behöver bry sig om att behöva stoppa om den och sånt..

Såd den på detbastaforhasten.se och den kostar 16.500:-. Är den värd pengarna?

Vad har ni för erfarenheter av denna sadeln?
Är den skön att rida i?
Vilka ryggar passar den?
Min häst har normal lite svankig rygg med rätt lång hög manke, något överbyggd bak och har djupaste punkten precis bakom manken.
Kan den passa såna hästar?

Givetvis kollar jag upp med sadelutprovare om jag köper den, men ni kanske vet ungefär vilka den passar så man får en liten inblick så man vet om man ska satsa på denna.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Crown Jessica

Har provat sådan, den är jätteskön att rida i men, det exemplaret vi provade visade sig ha problem med att det läckter luft.

Mvh

Camilla

okej det var ju inte bra...
funderar på att de nog är ömtåligare eftersom de är luftfyllda.. kanske rätt stor risk att få punktering?

Dundret skrev:
Tycker det verkar rätt fiffigt.. att man inte behöver bry sig om att behöva stoppa om den och sånt..

Men du måste ju ändå tänka på att bossorna ibland kan behöva fyllas med luft o s v.

Dundret skrev:
Är den värd pengarna?

Hm... jag vet inte, har du sett fler sadlar med luftstoppning, tänkte då på Wintec/Bates-sadlarna. De är ju lite billigare, om jag inte tar fel.
Har själv ingen erfarenhet av denna sadel tyvärr.

Dundret skrev:
Är det bra med såna luftkuddar? Tycker det verkar rätt fiffigt.. att man inte behöver bry sig om att behöva stoppa om den och sånt..
Det är bara det att eftersom luften i sadeln utvidgas/komprimeras beroende på temperatur och lufttryck så måste man minst ta ut någon som ändrar luften både höst och vår.

Med luftstoppning så ska det inte bli några tryckpunkter och det låter ju bra men jag är ändå lite tveksam till det. Tycker personligen inte om att sova på luftmadrass men vet inte om det går att göra en sån jämförelse.

Jag har en Jeremy Rudge med luftkuddar. Fördelen är ju att fixa till luftstoppningen kostar bara 150 kr. Det är ju betydligt dyrare att stoppa om en vanlig sadel. Jag kollar luften 1 gång om året.

Jag har haft en Wintec med luftstoppning. Min häst fick skavsår längst bak sadeln ligger till på ryggen. En sadelutprovare sa att det kunde bero på att luftstoppade sadlar kan vara rätt hårda, alltså de ger inte efter på samma sätt som en ullstoppad. Men sen kan det också finnas andra orsaker. Det bästa är att ta hjälp att prova ut sadeln så den sitter bra på just din häst! Tror inte du behöver vara orolig för att den ska läcka luft. Det måste väl finnas garantier? Har också hört att temeratur och klimat inte ska påverka.

Vi hade en sadelmakare som var ute och provade sadlar den här veckan på min praktik plats och ridskolan tog då fram en luftstoppad sadel och enligt sadelmakaren så är luft ingen bra stoppning. Han förklarade även varför han ansåg så och när han sade det så lätt det inget underligt, dock har jag förjävligt minne och kommer inte ihåg det :crazy:

Vad har ni för erfarenheter av denna sadeln?
Jag har haft min i 3 år och i två av åren red jag minst 4 hästar om dagen i den och den är i skick som ny fortfarande.

Är den skön att rida i?
Dödligt skön.
Vilka ryggar passar den?
Den passar de flesta ryggar eftersom den kan pumpas precis efter hur hästen ser ut. Dock kan den ha svårt att passa extremt smala och omusklade hästar eftersom de flesta exemplar är breda med bred tunnel i mitteln (drömsadel för alla som tycker att sadlar är för smala för deras hästar)

Min häst har normal lite svankig rygg med rätt lång hög manke, något överbyggd bak och har djupaste punkten precis bakom manken.
Kan den passa såna hästar?
Ja det kan den men du får ju givetvis prova sadeln efter din häst. I köpet ingår det tillpassning av mkt duktig sadelprovare. Ingen sadel säljs utan att passa hästen OCH ryttaren perfekt.

Läste här att folk jämförde den med Wintecs luftsadel och det är nästan som att svära i kyrkan. De finns inte många hästryggar som är gjorda för en wintecsadel, döm inte luftsadlar efter wintec.

Den enda nackdel jag har hittat med sadeln är att man inte kan återgå till en annan sen som ryttare för man blir beroende av att sitta så skönt som man gör i en luftsadel. Vanliga sadlar känns som en trästock sedan. Att man alldelles av sig själv hamnar i en lodrätt sits i sadeln är ju absolut ingen nackdel.

En del hästar musklar om sin rygg så snabbt när man börjar rida i den att man måste blåsa om den igen efter ett par veckor. Antar att det beror på att ryggmusklerna äntligen får syre och cirkulation.
Rekordet är en islandsvallack som jag hade som blev 5 cm högre på 1 månad (extremt svårt att hitta en passande sadel till honom och gamla ägarna hade ridit honom i åratal i en opassande).

När man köper en ny häst så är det rätt enkelt att pumpa om den att passa den nya pållen.
Den pumpas om när den ligger på hästen och med ryttaren i sadeln så att den ligger rätt för bägge parter. Det tar nån minut bara.
Jag rider olika hästar i min, allt från feta islänningar till gängliga travare och om den inte skulle sitta perfekt på alla så skadar den inte någon i och med att den är så mjuk och utan hårda tryckande delar mot hästens rygg.

Slutsats för min del, jag tycker absolut att den är värd pengarna, jag håller hårt i min.
Givetvis kollar jag upp med sadelutprovare om jag köper den, men ni kanske vet ungefär vilka den passar så man får en liten inblick så man vet om man ska satsa på denna.[/QUOTE]

Senast ändrad:

"jämförde den med Wintecs luftsadel och det är nästan som att svära i kyrkan"

Så Wintec är bara skit? Om det är det du menar?
Jag har visserligen en Bates (hopp) men den är jättebra och passar min häst perfekt - han har känslig rygg men med denna har han inte fått ont av alls och luften är fungerar mkt bra och lämnar inga tryckpunkter sas.
men då måste ju sadeln såklart passa hästen - och det är exakt samma med crown.

Kan för lite för att uttala mig om att Wintec är skit, men den sitter oftast illa på hästars ryggar.
Håller med om att sadeln måste passa hästen men Wintec brukar bara passa på hästar med rygg i väldigt dåligt skick. När hästen börjar muskla upp sig så slutar sadeln att passa. Studera begagnatmarkanden och se det växande antalet begagnade wintec i alla kategorier.

tack för svar!
Men kan man pumpa den själv eller måste en sadelmakare komma dit och göra det varje gång?

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Esmeralda
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 039
Senast: Blyger
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 353
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 665
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden