Criollohästar

Sv: Criollohästar

Nu är det inte jag som äger nån criollo häst. Men jag har börjat bli något sugen på en! Att ha till westernridningen längre fram. Vill ha en häst med starka fötter,så att den ska klara barfotagången, smidig o vändbar. Visst har jag ett litet sto härhemma, som är vändbar o ganska smidig men detta är ju en travare ;)

Hur mycket brukar en criollo häst kosta på ett ungefär?
Håller dom längre? Finns det nån uppfödare här i Sverige, eller ska man importera en från Argentina?

Får väl läsa på vidare om Criollos. Dom är väldigt fina!

Nu är det inte jag som äger nån criollo häst. Men jag har börjat bli något sugen på en! Att ha till westernridningen längre fram. Vill ha en häst med starka fötter,så att den ska klara barfotagången, smidig o vändbar. Visst har jag ett litet sto härhemma, som är vändbar o ganska smidig men detta är ju en travare ;)

Hur mycket brukar en criollo häst kosta på ett ungefär?
Håller dom längre? Finns det nån uppfödare här i Sverige, eller ska man importera en från Argentina?

Får väl läsa på vidare om Criollos. Dom är väldigt fina!

Hej Kan inte du höra av dig tiil mig privat istället ska jag berätta allt.

det finns inte uppfödning av criollohästar i sverige men jag vill gärna starta detta.:bump:

Jag red criollos förra våren på Pampas i Argentina!
Skitcoola är dom!

Jättefina hästar!!! vill du berätta lite vad crillohästar är för slags ras, vad använd dom till o är det dyringar o köpa??:rofl:

Jag har ett Criollo sto hemma. Hon är ca 140cm och Svart vit brun Bukskäck.:banana: Hon är imp från Argentina för 2år sedan. Criollo är ett slang ord i Arg för *oäkting* eller *otämjd* Criollon finns i Hela Sydamerika. Det enda som skiljer dessa hästar åt från Nordamerikas Mustanger är vad vi kallar dem för i olika länder. Criollon finns i alla sydamerikanska länder. Bara det att man har olika bennämningar på dem. Criollon är en vildhäst som har funnits på Pampas sedan urminnes tider. Den har bla: Berber,Andalus och Fullblod i sig. Även i visa fall förekommer Quarter. Men då tittar vi tillbaka i den stammen och vad finner vi i den?? Jo samma som i Criollon!! Lite lustigt va hur det kan bli i det vilda!!!

Jag oxå jätte sugen på denna ras. ska googla runt lite!!:) :)

Extriört är det en liten häst mellan 140-150cm. den har långt huvud som vittnar om rasens spanska påbrå,en och muskulös hals,lutande bogoch brett bröst. Ryggen brukar vara kort och kompakt. länderna muskulösa och manken framträdande. Benen är starka och solida med brabenstomme och mkt hårda håvar. tempramentet är samarbetsvilligt och fogligt.

färgvariationer: oftast black, kan ha alla solida färger eller vara stickelhåriga.

Den argentinska criollon härstammar från 1500-talet då Buenos Aires grundare Pedro De Mendoza lät skeppa hundra spanska hästar till Rio de la Plata.
Många hästar dog under resan men de få som överlevde kom att bilda grunden på den argentinska criollon.Ordet criollo betyder spansk häst.
Och de är troligt att de spanska hästarna som från början fördes till Sydamerika´var en blandning av sorraia, garrano och andalusier.
Criollon utvecklades ur en mellan avel mellan dessa raser och möjligen även araber och berberhästar.
Ca 1540 när charroindianerna plundrade Buenos Aires släpptes många av de spanska hästarna lösa el flydde och förökade sig i frihet,
På så sätt uppstod criollon.
De sägs vara världens segaste och tåligaste hästar och den har blivit enormt på verkad av sin miljö.
Criollon är ytterst härdig och liten i maten och tål extremhetta och kyla. criollon avelsällskap bildades 1918 och införde mkt hårda uthållighets prov Provenbestod av 750km lång march som måste utföras på högst 75 tim.uppdelade på 14dar.då får hästarna inget extra foder utan äter endast de dom kommer åt.och undersöks i slutat av varje dag av vetrinär.
Criollon är motståndskraftig mot sjukdomar och långlivad upp till 35-40 år. Den används i allmänhet avargentinska boskapsfösare och bidragit till argentinska poloponnyn.
Det blev lite långt men jag vet att många är nyfikna på dessa trevliga hästar vill ni veta mer så kan ni pma. vet tyvärr inte hur man lägger in bilder här men jag har massor.:love:

Hej vad kul var har du köpt henne?
Eller var det ett sto? Berätta mer om du vill kan du PMa.
Den såg fin ut, hur stor är din?
Masssor med frågor?
Men visst är dom underbara.:love:

Ja, visst är hon fin? Hon är 156 hög, underbart snäll att hantera, men pigg att rida. Försöker lära henne lite engelsk ridning, själv kan jag inget om western nämligen. Lite synd på en sån häst kanske.... men kanske skulle lära sig lite?

Jag har pm: at dig!

Ja, visst är hon fin? Hon är 156 hög, underbart snäll att hantera, men pigg att rida. Försöker lära henne lite engelsk ridning, själv kan jag inget om western nämligen. Lite synd på en sån häst kanske.... men kanske skulle lära sig lite?

Jag har pm: at dig!

försök att sälja henne i stället till nån som vill hålla på med western dom är super till det men dom kräver sin ryttare och är oftast lite speciella men på ett possetivt sätt. Enmanshästar.

försök att sälja henne i stället till nån som vill hålla på med western dom är super till det men dom kräver sin ryttare och är oftast lite speciella men på ett possetivt sätt. Enmanshästar.

Den här hästen är lättlärd och okomplicerad och om det blir att jag behåller henne så måste jag ju kunna rida henne - därav den "engelska" ridningen. Jag upplever henne absolut inte som någon enmanshäst.

Den här hästen är lättlärd och okomplicerad och om det blir att jag behåller henne så måste jag ju kunna rida henne - därav den "engelska" ridningen. Jag upplever henne absolut inte som någon enmanshäst.

Nej, enmanshäst är väl från individ till individ, men argentina är ju inte så kärvänliga mot sina djur direkt så de står i info om criollon att dom är enmanshästar. Jag har en valack 156cm super nice han är det men sen mina andra är bra och kommer fram till alla.
Har man en gång skaffat sig en criollo som man kommer överens med och har roligt med så vill man aldrig byta bort dom, de är inte bara jag utan har träffat fler som sagt det.Så du kommer ha mkt kul med henne tror jag.dom tar livet med ro.;)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 156
Senast: WildWilma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 840
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka