Crabbet distansavel

Sv: Crabbet distansavel

Hej
Har fått ett par förfrågningar om mitt sto har crabbetblod. Jag vet att hennes stolinje är Ambretta och när jag kollar det på internet så finns det crabbetblod därigenom. Har ingen aning om hur det ser ut i övrigt. Vet någon? Mitt sto Asteroida är e: Glaz u: Aikida.
(Hon vann sin klass på Riks med 39 p.!!!:rofl:)

//Elisabeth

Nu har jag äntigen fått hem Sahara Sundance min nya import från England och hon är dräktig med Silva Dollar.
Hon har ett fantastiskt temperament och alla som haft med henne och göra har bara gott att säga om henne.
Att hon dessutom är vacker gör ju inte saken sämre, hon är mörk fux.
Jag har ju en hel del Crabbet i alla mina hästar och nu har jag två st med nytt blod för oss i sverige.
Så nu är det bara att fortsätta med att föda upp araber för distans och hoppas att ryttarna uppskattar det arbete vi uppfödare lägger ner.
Jag försöker nu få tag på en Crabbethingst och har letat i England, men dom flesta blir sålda innan dom ens kommer ut på annons.
Ingela

Jag såg Asteroida på Riks och hon är jättefin, hennes handler visade henne på ett föredömligt sätt.
Ingela

Vad spännande, kan du inte trolla in nån bild här!

Fixa gärna en hingst, jag anmäler mig frivillig att ha den här tillgänglig på semin.:)

Jag såg Asteroida på Riks och hon är jättefin, hennes handler visade henne på ett föredömligt sätt.
Ingela

Tack Ingela! Asteroida var hos oss hela sommaren och Smulan red henne och tränade till Sportcupen. Hon visade henne på Kumla och Riks. Hennes första egna träningshäst! Asteroida är dräktig med Ege och vi hoppas på en ny liten sabino.

Grattis till det nya stoet!! kan du inte lägga ut en bild på henne?

madde++++

Har också hört av flera att det var en dotter till dej, Madde, som visade häst på riks och gjorde det jättebra!
Mjukt och fint utan de tråkiga ryckandet i kedjan. Och med bra känsla för hästen.
Och redan med en egen stil!
Vad månne det bliva av det sådant stjärnämne i framtiden?

En ny Johanna Ullström/Louise Wale/Nicholas Cordrey/Malin Baryard hoppas jag på! Kan man få det i samma paket? :d:d Kan man ta en skvätt Ingrid Carlsson också kanske......

Känns jättebra att jag om några år inte behöver hyra in mig på dyra handlers. Fortsätter hon med ridningen också kan jag lägga ner den med.......;)

madde++++

Senast ändrad av en moderator:

Vad spännande, kan du inte trolla in nån bild här!

På Ingelas begäran så lägger jag in bild på 'Scarlett' (Sahara Dundance) samt stamtavlan: http://www.allbreedpedigree.com/sahara+sundance2

scarlett-trav.jpg

Fick också bilder på 'mitt' gamla avelssto Galadriel (Red Baron x Indra) som nu bor hos Ingela (som hängiven barnvakt)!:cool: Hon är nu över 26 år, och har fött 16 föl (14 hos mig).:love:

galadriel_26y.jpg

Bia

Glömde ju skriva att dessa är nästan dagsfärska bilder, och...
..ett stort GRATTIS Ingela & Linus till erat mycket vackra Crabbet-sto!!!

Bia

Med risk för att inlägget hamnar under fel tråd... ? Har funderingar på att eventuellt skaffa oss ett avelssto och vi vill gärna ha tips av er insatta i distans/arab aveln på ston som skulle passa till vår hingst Grausho e.Shakespear u.Galadriel-Red Baron. Tanken med vår avel är att få fram starka ridbara distanshästar med bra temperament. Vad ska vi tänka på när vi väljer sto? Tack på förhand!!!

Hej Helen!

Inte är du under fel tråd inte... Grausho är ju 60,74% crabbet.:love:

'Mixen' i honom är 62,5% GB (Eng), 25% SU (Rysk), 12,5% PL (Polsk), så du kan välja vilket sto som som helst med dessa blodslinjer för att förstärka (blanda helst inte in en Egypt också =min åsikt)!!

Sen.. för att vara lite petig, pappa heter Shakespeare (alltså ett e på slutet)!;)

Kram
Bia

Hej Helen!

Inte är du under fel tråd inte... Grausho är ju 60,74% crabbet.:love:

'Mixen' i honom är 62,5% GB (Eng), 25% SU (Rysk), 12,5% PL (Polsk), så du kan välja vilket sto som som helst med dessa blodslinjer för att förstärka (blanda helst inte in en Egypt också =min åsikt)!!

Sen.. för att vara lite petig, pappa heter Shakespeare (alltså ett e på slutet)!;)

Kram
Bia

Tack Bia. Värdefull information- vi vet inte mycket om blodlinjer och härstamningar men är intresserade och vill gärna lära oss mera:bow: Tack tack! glömde e et sorry;) du kan möjligtvis inte tipsa om några bra ston ?

Oops.. förlåt!!! Jag tänker bäst på nätterna då jag inte kan sova, och nu upptäckte jag att jag vänt på vissa siffror!!! Det ska vara 25% PL (Polskt) & 12,5% SU (Ryskt).. de Engelska och Crabbet är som skrivet förut! Återkommer om ett ev. sto i PM..

Bia

Hur får ni ut så exakta procent när ni kollar hur mycket crabbet blod i sig, ja menar då måste man ju verkligen lusläsa hela stammen hundra gånger om?
Själv har jag nästan ingen koll alls på crabbet, men jag pratade ganska mycket med en som hade ett crabbet sto nu på simlångsritten, hästen hette iaf Devatschkah, gillade henne skarpt.

Vad jag kan se så har mitt sto inte mycket crabbet om ens hon har någon, men som sagt jag är inte insatt i just den delen, vill någon vänlig själ hjälpa mig?

http://www.allbreedpedigree.com/amber49

Du har Crabbet genom Naseem och Rissalma. Ryssarna importerade ett antal hästar från Crabbet.
// Linda

Nej, vad är oddsen!
Som sagt hon är verkligen :love:
Kina berättade massor om crabbet & distans, verkligen kul när folk precis innan dom ska tävla är så trevliga till en rookie;)

jag har visat bilden engång förut men det skadar inte att visa den igen, Devatschkah på simlångsritten:

Bild121kopiera.jpg

Ja, man måste gå tillbaka till 'roten' i varenda linje.. men har man en gång (tusen ggr kanske) lärt sig vilka som är vilka, så är det enkelt. Då behöver jag inte söka upp 'roten' vid varje forskning! Ditt sto har många linjer till crabbet, t.o.m Aswan har 25%.. Elza (PL) har 50% för att nämna några efter min snabbkoll. Det är kul och nyttigt i avelsarbetet att veta vad som finns i rötterna.. tycker jag!

Bia

Jag ägde hennes morfar Ghazal f-1965 under åren 1982-1996!!:cool:
Devatschkah är superläcker!:love:

Bia

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?