Crabbet distansavel

Sv: Crabbet distansavel

Ja, El Shaklan passade mkt bra till Crabbetston som ofta var/är övervägande Kuhailan. Mitt sto blev op, och står kvar i england tills nästa år. Om allt går bra så bet hon då med Rusleem!:)

Camilla, jag kollade lite snabbt på blodslinjerna (5-6 led) och i runda drag blev det 45,5% SU, 17% GB, 12,5% vardera för EG-PL-SP.. ta det med en 'nypa salt'!;)

Nilla, grattis till ditt köp! Har du nåt foto att visa?:d Men hon är född 2004 väl, Hazel var hos mig för betäckning 2003 har jag för mig (har ej de uppg. tillgängliga just nu)!

Ivf så är Golden Q 85,44% Crabbet, blodslinjerna är 87,5% GB (Engleskt) & 12,5 PL (polskt).
Lycka till med henne!:)

Bia

Underbart kul att få se en sån fantastisk bild på Ghazal! Hur många % Crabbet är han? Såg hans far Kariba på riks i Stockholm och blev förälskad. Har Kariba mer eller mindre Crabbetblod än sonen? Har ridit flera Karibaavkommor och dom var så härliga och speciella.

Jag äger bara en arabponnykorsning men har alltid varit intresserad av araber. Dom är ju så vackra, kloka och härliga att rida. Vad är det som är speciellt kännetecknande för Crabbetblodslinjerna? Vill så gärna lära mig mer. Är det prestation framför allt? Babolnalinjerna från Ungern är ju prestationsinriktade vet jag.

Vår ponny har både Crabbet och Babolnablod. Hennes far är Vitluvens Curbitz som är e. Chalif. Är Chalif (e. Madar) mkt Crabbet?
Även arabhingsten Aa´lar finns i stammen. Ponnyn är het, hoppar som en gud, har både fantastisk trav och galopp. Hon är snäll och foglig i hanteringen.

Roligt med distansavel bland arabfolket. Är Crabbet uthålliga?

Hej Bia!

Tack för hjälpen - naturligtvis är hon född 2004 - hon är ju treåring. Kom på det efteråt.

Jag ska försöka ta ett foto på henne - hon är läcker.
Kompakt,välutvecklad- ser inte ut som treåring. Fux med bläs och tre vita ben. Hoppas hon växer lite mer på höjden är nog knappt 150.
Får se om man hittar en lämplig Crabbet-hingst så småningom - försöket att få henne dräktig i år misslyckades.

Underbart kul att få se en sån fantastisk bild på Ghazal! Hur många % Crabbet är han? Såg hans far Kariba på riks i Stockholm och blev förälskad. Har Kariba mer eller mindre Crabbetblod än sonen? Har ridit flera Karibaavkommor och dom var så härliga och speciella.
Jag äger bara en arabponnykorsning men har alltid varit intresserad av araber. Dom är ju så vackra, kloka och härliga att rida. Vad är det som är speciellt kännetecknande för Crabbetblodslinjerna? Vill så gärna lära mig mer. Är det prestation framför allt? Babolnalinjerna från Ungern är ju prestationsinriktade vet jag.
Vår ponny har både Crabbet och Babolnablod. Hennes far är Vitluvens Curbitz som är e. Chalif. Är Chalif (e. Madar) mkt Crabbet?
Även arabhingsten Aa´lar finns i stammen. Ponnyn är het, hoppar som en gud, har både fantastisk trav och galopp. Hon är snäll och foglig i hanteringen.
Roligt med distansavel bland arabfolket. Är Crabbet uthålliga?

Tack för kommentaren om Ghazal 'ansk'!:) Han var 99,9% Crabbet, Kariba snäppet lägre (99,8%), modern Yateemah 100%. Ghazal dog vid uppnådda åldern 31½, hade då ett 9-dagars föl efter sig så fertiliteten var det inget fel på!

Det är allmänt känt att Crabbethästar kan leva länge, och det måste bero på deras mkt bra 'konstruktion'. De har oftast mkt bra ben (Ghazal var dock ngt lite inåt-tåad), kort rygg.. bra manke och en mkt bra 'bakkärra'! De kan m.a.o röra sig på ett mkt naturligt sett.. sällan att de kollar på 'himmelens stjärnor', samt.. de har ett enormt godmodigt temperament, de går genom eld o vatten för 'dig'.. på gott o ont.

V. Curbitz är 87,5% Arab/6,25% Fullblod/6,25% BRP (British Riding Pony). Han är 51,46% Crabbet, faktiskt mest från sin mor som har ponnymöderne-linje! Mormorsfar Alah II Of Yeomans är Arab (98,44% crabbet), morfar Aa'lar 71,1% och Chalif 42,77% Crabbet.
Vad är det för möderne (ras mm) på ditt sto?

Bia

Jag äger Pyrets Prinsessa e. V. Curbitz, född 2000. Uppfödare är Curbitz ägare Helena Berglund i Hälsingland. Dock köpte vi Pyret av en hästhandlare i Skåne. Lite märkligt faktiskt, så nu är hon i alla återbördad till Norrland. Pyret har sån hoppglädje och hon är mkt lovande i hoppningen. Blev 2a i helgen i LC. Enormt snabb. Lite för hetsig för dressyr men kanonsteg. Min dotter tävlar Pyret och dom passar varann som handen i handsken. Pyret är speciell, en bestämd dam som mäter 138 cm. Hon är väldigt svårriden måste tilläggas.

Habina: äger du någon avkomma till Curbitz? Hur är din Curbitzavkomma i så fall? VIlket möderne? Vet du hur många avkommor han har? Var står han för tillfället? Vet att han inte är hemma hos ägaren i alla fall.

Senast ändrad av en moderator:

Hittar henne inte i Curbitz avkommelista på Allbreed så jag kunde se hennes mor!? Men 'skitsamma'.. ofta är ju damer lite speciella, och hon är ganska ung ännu.. det blir nog bra med lite mera rutin! Kan vara en god idé att lägga på en Crabbethingst sen.. OM ni funderar på avel, för att coola ner det hetsiga!

Bia

Mamman till mitt sto Pyrets Prinsessa heter Bolero Prinsess och är född 1993 tror jag. Mamman är 130 cm och svartbrun med stjärn o någon vit bakkota. Pyret är brun med lite vita stickelhår i (efter Curbitz har jag för mig), stjärn o en vit bakkota. Sessan kallas mamman och hon gick LA hoppning när hon blev senskadad o triangelmärkt men är helt bra nu. Sessan är 50% New Forest e. Bolero RNF (mörkfux, död) och 50% welsh, u. Daisy-Horshaga Cyrano, båda svart konstantskimmel och Sektion B.

Sessan är avelssto numera och Pyret har bl a en helbror 4 år som är gulbrun (Kaspian) och ett brunt helsyskon fött i år (2007). Pyrets halvsyster Minna e. V. Curbitz har gått bra i hoppning LC, LB i år. Hon är bara 6 år och 136 cm. Dock inte lika snabb som Pyret.

Min ponny Pyret har lite sänkt rygg och en Karibaavkomma som jag red hade jättesvankrygg. Är det vanligt att Crabbethästarna har lite svankrygg? Jag tror i o för sig att Sessan har lite sänkt rygg också.

Hur hittar man Curbitz avkommelista på Allbreed?

Jag har hittat samma engelska fullblod i stammen på Både Pyrets pappa (curbitz) och mamma. Fullblodet heter Silverdale någonting. Finns i stammen på Welshsidan hos Bolero Prinsess. Misstänker att det är därför som Pyret är så ortoligt mkt framåt/het. För araber är väl inte så väldigt heta? New Forest är det definitivt inte medan en hel del welshar är heta förstås. Jag tror på rasmixen i Pyret. Hon är inte tittig, efter New Forest, hoppar utmärkt efter welshar och sist men inte minst är hon klok, uthållig samt med fantastiska gångarter efter araberna.

Jag tror att Pyret kan gå långt med mera rutin. Hoppar LB med lätthet idag. Ska upp i LA nästa år. Synd bara att hon har veka kotor i fram och har gallor runtom+ haslederna nästan jämt. Jag kommer nog inte att avla på henne men uppfödaren köper ev. tillbaka henne så småningom i avelssyfte. Skulle kunna tänka mig att lägga en welshhingst på henne faktiskt.

Habina: äger du någon avkomma till Curbitz? Hur är din Curbitzavkomma i så fall? VIlket möderne? Vet du hur många avkommor han har? Var står han för tillfället? Vet att han inte är hemma hos ägaren i alla fall.

Curbitz har varit i avel sedan 96, men eftersom jag ännu bara har blå boken från 97, har jag inte total koll på avkommorna. Men detta vet jag:

1998 betäckt 6 ston, 4 föl fött. Saknar information om 1 föl.
Tasmina 93-98-9003. Sto född 30/6, isabell, 153 cm, u. Tosca (okänd härstamning).
Cayenne 43-98-1016. Hingst född 3/3, fux, u. Camomill 18862 (halvblod e. Chirac 611).
Kalthus Viktor 43-98-0620. Hingst född 22/5, isabell, u. Oti (russ e. Brunte 220).

1999 betäckt 3 ston, 1 föl fött.
Kalthus Vilma 43-99-0979. Sto född 20/5, isabell, u. Oti (russ e. Brunte 220).

2000 betäckt 4 ston, 3 föl fött.
Nenas Saga 43-00-1055. Sto född 5/6, isabell, u. Sakta (hbl e. Sport L 1024).
Pyrets Prinsessa 43-00-1056. Sto född 8/7, mörkbrun, u. Bolero Princess (new forest/welsh e. Bolero RNF 58).
Golden Delight 43-00-1034. Hingst född 2/5, isabell, u. Bonni (welsh e. The Hale Helios RW 56).

2001 betäckt 2 ston, 2 föl fött. Saknar information om 1 föl.
Turks Mina 93-01-9067. Sto född 3/6, mörkfux, u. Indiana (okänd härstamning).

2002 betäckt 0 ston.

2003 betäckt 8 ston, 7 föl fött.
Prins Caspian 43-03-1083. Hingst född 19/5, gulbrun, u. Bolero Princess (new forest/welsh e. Bolero RNF 58).
Colorado 93-03-9058. Hingst född 13/5, isabell, u. Indiana (okänd härstamning).
Corvette 93-03-9028. Hingst född 12/6, fux, u. Azibell 52-93-0028 (arab/connemara e. Aziz ox FA 21/83-88).
Curiosa 43-03-1012. Sto född 20/5, gulbrun, u. Jeponica RW 1155 (welsh e. Pendock Pioneer RW 46).
Lavendel 43-03-1011. Sto född 9/5, brun, u. Mejram RP 1158 (new forest/halvblod e. King Marco 938).
Curry 43-03-1010. Hingst född 10/5, gulbrun, u. Salvia II 34-95-8349 (new forest e. Gondoljär RNF 99).
Prima Sorella. Sto u. Welsh mountain.

2004 betäckt 2 ston, 1 föl fött.
Rockbitz 43-04-1002. Hingst född 15/6, rödskäck, u. Rocksie (new forest e. Rocket RNF 22).

2005 betäckt 4 ston, 2 föl fött.
Baileys. Sto, gulbrun, u. Bolero Princess (new forest/welsh e. Bolero RNF 58).
Moflos Vitza 43-05-1010. Sto född 15/5, isabell, u. Moflos Victoria RWD 70 (welsh e. Vallas Caracas RWD 11).

Jag har själv ingen Curbitz-avkomma, men det var tänkt att jag skulle haft en som föddes i år. :cry: Kom dock inte överens med stoägaren (lånade mage) om vem som skulle betala vad. Så är verklighten ibland. Däremot har jag träffat både Curbitz, Baileys, Prins Caspian, Corvette, Curiosa och Turks Mina. :) Curbitz var utlånad i år, men ägs fortfarande av Helena.

Sessan är 50% New Forest e. Bolero RNF (mörkfux, död) och 50% welsh, u. Daisy-Horshaga Cyrano, båda svart konstantskimmel och Sektion B.

Nu rättar jag lite. :angel: Sessans pappa heter Bolero RNF 58, mamma Daisy II RW 94. Daisy är brunskimmel, inte svartskimmel. :)

tack Bia!!! :bow: Vad kul att se vad hon har i sig, haha verkligen en mix :D

Jag har ju några andra hästar också, men de vet jag är mest polska ;)

Nu har jag hittat min drömhingst, han är visserligen bara föl ännu men...
Han är 95.61% Crabbet och efter Imad ( Golden Cavalier - Ivory Wings), Imad har många framgångrika avkommor inom distanssporten.
Jag har idag talat med hans ägare och kommit överens om köpet, detta är såå spännande.
Och tack Bia för att du gör detta möjligt!
Ingela

En förhandsvisning kan väl vara intressant också Ingela!;)

Här är han med stort 'H' (hoppas vi)..:love:
colt-by-Imad.jpg

Bia

Min ponny Pyret har lite sänkt rygg och en Karibaavkomma som jag red hade jättesvankrygg. Är det vanligt att Crabbethästarna har lite svankrygg? Jag tror i o för sig att Sessan har lite sänkt rygg också.
Nej, det är inte "vanligt" med sänkt rygg (svankrygg) på Crabbethästarna, men några såg ut att ha det om man tittar på gamla bilder!

Kolla t.ex i Ghazals' stamtavla: http://www.allbreedpedigree.com/ghazal3

Märk väl att många av hästarna var till åren på bilderna, vissa var över 20-25 då fotona togs.. dessutom stod de inte alltid uppställda korrekt.

Bia

Från början var det nog oavgjort mellan fux & brun, några skm togs också in från öknen. De bruna är nästan borta idag, finns några få bara! Skm har ökat i omfång, så jag 'tror' att de och fuxarna ligger snudd på jämsides i dagens avel (ivf i England). Svårt att säga vad som dominerar.. det är nog en 'smaksak'.. vad folk avlar på OCH givetvis vad hästarna nedärver!;)

Bia

Min valack som är ca 65 % crabbet har nagot sänkt rygg...Jag har funderat en del pa varifran det kommer, inte mamman. Pappan är Bayard och honom har jag bara sett en, inte sa bra, ridbild pa.

Jag har sett "Rissalix-ryggen" diskuteras på ett par olika forum (bl a av internationella exteriördomare) men jag vet inte hur mkt substans det finns bakom det. Aswan har också dykt upp en hel del i diskussioner om sänkta ryggar men han är ju inte ngn ren Crabbet förstås. ;)

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka