Crabbet distansavel

Sv: Crabbet distansavel

En förhandsvisning kan väl vara intressant också Ingela!;)

Här är han med stort 'H' (hoppas vi)..:love:
colt-by-Imad.jpg

Bia

Vilken läckerbit! :d Grattis Gomir! :)

Vad kul för dig Ingela! Han ser jättefin ut! Berätta mer!

madde++++

Min valack som är ca 65 % crabbet har nagot sänkt rygg...Jag har funderat en del pa varifran det kommer, inte mamman. Pappan är Bayard och honom har jag bara sett en, inte sa bra, ridbild pa.

Kolla på bilderna i 'K's' stamtavla, där finns några på föräldrarnas sida som möjligen kan tyckas ha något sänkt rygg (snarare är de överbyggda tycker jag). Dock vet vi ju inte åldern på hästarna vid fotograferingen! Kolla speciellt på Congo (Spansk) som inte har en gnutta Crabbet bakom sig! Se även bild på Bayard (20 år!) http://www.allbreedpedigree.com/kaalawai+key

Här finns massor av bilder på gamla hingstar, Crabbet, Ryska, Egyptiska, Polska:
http://www.arab.nl/frame-RIH-main-oude_arabieren_hengst.htm

Rissalix
rissalix.jpg

Aswan (massor av bilder)
http://pelo-one.photo.doctissimo.fr/Aswan-alb41712-1.html

Bia

För mej som velat och undrat om jag skall betäcka mitt ett års sto det året hon fyller 3 och skall jag göra det så måste jag helst hitta den hingsten jag vill betäcka med under nästa sommar och höst.
Men vad lätt det nu kändes att säga att jag tror hon blir betäckt som 4 åring istället!:love:
-Viktigt är en korrekt och atletisk häst.
-Jag vill helst ha engelska linjer,gärna med mycket crabbet
-Jag vill helst ha blod med meriter inom distans
-Jag som är väldigt orolig att lämna iväg mina hästar (särskilt om det gäller min värmlandsprinsessa) vann högsta vinsten för att jag åter igen kan lämna iväg ett sto till Arabhästhagen där jag känner 100 % tillit!
-Lyx önskningar var att hingsten skulle vara en fux, då Gazca är brun men med en pappa som är fux så hoppas jag på jackpot i så fall,vilket givetvis är en fux!!:love:
En god vän till mej som heter Anders sa en gång att om man sitter och gapar tillräckligt länge flyger det förr eller senare in en sparv där!!!!

Ja nu har jag ju en bit upp till Ingela jag bor ju utanför Hässleholm,annat var det när vi bodde i Stockholm bägge två,då var det väl ca 1 km ner till Ingela. Men jag åker så gärna de 40 milen för att lämna ett sto till henne och Linus.
De tar så väl hand om dem,så till den milda grad att det kan vara svårt att få hämta sin häst när det är klart:angel:
Förra gången jag hade sto där på betäckning fick jag rabatt för att jag hade ett sto som gått över 1000 godkända km ,undrar om jag kan få "först i kö rabatt" om jag bokar en betäckning till i april 2010! :rofl:
Närå,skämt åsido,jag betalar vad det kostar!

Congo var inte daligt högre bak :o
Vi far se hur K ser ut när han har växt klart..Far jag pm:a lite bilder till dig? skulle vara kul att höra vad du tycker.

Jag tror att Congo var väl till åren då den bilden togs. Gamlingar sjunker ihop mest i framdelen och blir stela & struttiga i bak. Då ser de svankryggiga ut.. precis som t.ex Aswan och Kariba som gamlingar.. för att nämna några! En unghäst kan också se ut så (nästan) i olika växtfaser, speciellt då den växer ojämnt och 'tänker' bli upp emot 1.55 - 1.60 som färdig vid ca 7 - 8 år. Visst får du pm.a bilder.. om du inte vill lägga ut dem i tråden för fler 'opinions'!

Bia

Jag lägger gärna ut bilder här i traden om det är ok. Jag ska ta nya exteriörbilder pa honom imorgon sa kan jag visa hur han har utvecklats.

Angaende sänkt rygg hos crabbet araber...lägger här ut nagra bilder (:o bildbomb)pa min valack och tar gärna emot asikter och funderingar kring hans rygg/ exteriör.
Han var extremt överbygg när jag köpte honom (bild nr 2). Och nu, sänkt rygg? överbyggd?
Fakta: han är född 2004 e Bayard - Cala d'Or - Pohaniec. Pappa var ca 157 cm och mamma 148. Ingen av dem har sänkt rygg.

Bild 1, 6 manader gammal

hawaii05_041030.jpg

Bild 2, nästan pa dagen 3 ar, nagon vecka innan jag hämtade honom. Här är han 152 cm i mankhöjd.

maj.jpg

Bild 3, efter en manad pa bete

juni70-1.jpg

Bild 4, fran idag. Vi mätte honom till 154 cm. Nu är han riden i tva manader.
0109.0750.jpg

0109.0752.jpg

skulle vara kul att höra era synpunkter! Ni som läst hela traden minns kanske att han är Crabbet till 65%.

Hls Limona

Han har ett rejält framparti jämfört med baken.. som är lite fattig, dock bra vinklar (förutom att han är rakhasig.. vilket många araber är). Toppigt kors, och muskelfattig rygg.. som gör att han ser sänkt ut i ländryggen!

Han behöver musklas rejält (gärna en regnfåra på ryggen) innan du rider honom kontinuerligt! Tendens till underhals, vilket kanske förklarar den omusklade ryggen. Hur rör han sig.. i frihet och under arbete, och varför har han bandage på frambenen??

Bia

Jag tror också att det mestadel är brist på muskler som lurar ögat, även om han förmodligen aldrig får en spikrak rygg.

Jag skulle fodra på mer protein, tömköra (och låta bli uppsuttet arbete till han såg bättre ut i ryggen) samt se över passformen på sadeln. Tippar att den är rätt mkt för smal.

Senast ändrad:

Tack!
Bilden är tagen direkt efter att jag ridit en stund och vi lindade frambenen bara för att han ska vänja sig lite att ha nagot pa benen. Första gangen jag satte transportskydd pa honom lade han sig nästan ner pa stallgangen av förvaning..

Han hade en riktigt rejäl underhals innan:
juni97-1.jpg

Det börjar bli bättre sedan vi började jobba med honom. Med ryttare hade han först svart att fa in benen under sig i trav, drog upp huvudet och gick i symasinstrav, känsla töltande islandshäst. Han har egentligen riktigt fin trav. Nu har han fatt skor pa fram och travar genast helt annorlunda med ryttare. Han har ocksa upptäckt att det är skönare att sänka huvudet och gar nu i bra "form".

Dock har han lättare för galoppen och i frihet väljer han alltid galopp. Hur stärker jag ryggen för hand bäst, tömkörning? Promenader vid hand i skogen? Löshoppning?
Tack för dina synpunkter :bow:

Jag tror också att det mestadel är brist på muskler som lurar ögat, även om han förmodligen aldrig får en spikrak rygg.

Jag skulle fodra på mer protein, tömköra (och låta bli uppsuttet arbete till han såg bättre ut i ryggen) samt se över passformen på sadeln. Tippar att den är rätt mkt för smal.

Tack Bewelinn!
Han star fn hos en unghästutbildare och sadeln han rids med är inte tillpassad speciellt för honom. Jag far hem honom nästa vecka, har själv en bomfri Free From. Vi (jag och utbildaren) tror att det kan vara utmärkt för honom i dagsläget med min sadel...vad tror du?

Jag far mitt hö analyserat denna veckan och ska sedan räkna ut en bra foderstat till honom. I dagsläget far han HorseHage (vet inte hur manga kilo han plockar i sig dock..) och 2 kg havre.

Hur stärker jag ryggen för hand bäst, tömkörning? Promenader vid hand i skogen? Löshoppning?
Tack för dina synpunkter :bow:

Om jag får lägga mig i,;) så tycker jag att det ser ut som om han helt enkelt behöver mer mat, då kommer också ryggen att fylla ut.
En 3-åring ska ha betydligt bättre hull än på de 2 bilderna när ahn har benlindor på sig.

Dina synpunkter är mycket välkomna!

Jag haller med..funderade pa detta när jag laddade ner bilderna igar. Men jag tänkte inte pa det när jag var i stallet för han känns rund och go. Men han ser tunn ut. Det är nyttigt att ta kort kika pa dem med jämna mellanrum..

När jag far hem honom hade jag tänkt att han skulle fa fri tillgang pa hö, plus kraftfoder beroende pa vad analysen visar. Höet ser mycket bra ut och är skördat i mitten pa juni sa jag hoppas pa mycket protein.

Tack!

Hade jag varit du så hade jag låtit honom vila från ridning när han kommer hem. Nu har han varit med om mycket och både kropp och knopp mår bra av att få smälta allt.
Passa gärna på att låta en equiterapeut gå igenom honom och se om han har låsningar och spänningar i överlinjen.
Jag hade lagt honom på lite högre kvot (protein/MJ) eftersom han växer fortfarande och han behöver bättra på överlinjen.
// Linda

Tack Gizoba för dina snälla ord, och det var kul att du gillar den lilla Imad sonen.
Jag hoppas att denna affär skall gå i lås för han är såå fin.
Förhoppningsvis blir han en fin avelshingst och då är du välkommen med Gazca, han är SCID fri och det känns bra.
Mina planer är att han skall gå distans så får vi se hur långt han räcker, och blir han riktigt bra får jag hitta någon som vill tävla honom.
Ingela

.....även om han förmodligen aldrig får en spikrak rygg.

Gudskelov att han slipper det, fy för att rida på en planka!:crazy:

Limona, jämför rygg/kors på den sista bilden (är bra, trots att han står uppdragen, tänk dig honom avslappnad, då hade det inte varit mkt gult där!).. mot den nytagna, så ser du lätt skillnaden!:idea:

Jag tog mig friheten att göra så här med dem:
lim-nu.jpg
lim-da.jpg

Du har fått så bra råd av de andra, och jag instämmer till fullo med dem.

Bia

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka