Crabbet distansavel

Sv: Crabbet distansavel

Vilken fin hemsida du hade, den har jag inte hittat till förut! :) Jag har en liten (fånig :o) fråga bara. På Kaabatas profil står det att hon har "labilt psyke".

Stämmer det eller ska det vara stabilt..? :confused:

Vilken fin hemsida du hade, den har jag inte hittat till förut! :) Jag har en liten (fånig :o) fråga bara. På Kaabatas profil står det att hon har "labilt psyke".

Stämmer det eller ska det vara stabilt..? :confused:

Det är meningen att det ska stå "labilt" Låter lite knasigt kanske, men fuxston vet du. Nu är hon faktiskt en av de mest stabila hästarna man kan tänka sig. Vägen dit har kantats av översprugna funktionärer, timtal av lastträning, mycket stegringar. Men vad gör väl det när resultatet blev ett av de bästa arabstona på distans!
/ Karin

Tack för att du klargjorde!

Jo min familj har också haft en rad fuxmärrar (fast welshar). Ju rödare desto värre ungefär. ;) Men fick man dem med sig istället för mot sig så var de utmärkta tävlingsponnyer.

min lilla älskling är ju fux....

hon är helt underbar i all hantering! fast hon har ju ljus man och dessutom svart inslag i pälsen på rumpan och ena ganaschen... det kanske spelar in?

det du såg på utställningen är inte hennes vanliga beteende... där var hon ju helt hemsk! annars är hon ko-lugn... nej jag har inte stavat fel....

jag tror inte att tempramentet har något med färgen att göra, däremot så har fuxar känsligare hud (bevisat) på så sätt kan det ju stämma...

Jag läste en kurs på SLU om hundavel för något år sedan. Där presenterade man forskning som hittat ett visst samband mellan gen för röd färg på Cockerspaniel och temperament. Man kom fram till att pälsfärg ofta hör ihop med temperamentet. Anledningen skulle vara att produktionen av färgpigmentet melanin är beroende av samma kemiska grundsubstanser som uppbyggnaden av den del signalsubstanser i hjärnan är. Alltså kan det finnas ett samband mellan tex. röd pälsfärg och sådana signalsubstanser i hjärnan som styr temperamentet. Detta skulle leda till större risk för röda cockrarna att drabbas av aggressiva problem.

Jag skulle inte bli förvånad om detta gäller på häst också. Jag vill verkligen inte påstå att alla röda cockrar eller alla fuxar har någon form av problem, bara att det kan finnas intressanta samband./ Karin

Jag läste en kurs på SLU om hundavel för något år sedan. Där presenterade man forskning som hittat ett visst samband mellan gen för röd färg på Cockerspaniel och temperament. Man kom fram till att pälsfärg ofta hör ihop med temperamentet. Anledningen skulle vara att produktionen av färgpigmentet melanin är beroende av samma kemiska grundsubstanser som uppbyggnaden av den del signalsubstanser i hjärnan är. Alltså kan det finnas ett samband mellan tex. röd pälsfärg och sådana signalsubstanser i hjärnan som styr temperamentet. Detta skulle leda till större risk för röda cockrarna att drabbas av aggressiva problem.

Jag skulle inte bli förvånad om detta gäller på häst också. Jag vill verkligen inte påstå att alla röda cockrar eller alla fuxar har någon form av problem, bara att det kan finnas intressanta samband./ Karin

Sedan har vi ju rödhåriga tjejer också, vars rykte kanske till slut bottnar i den där cockerspaniel forskningen... :angel:
Vårt 1-års fuxsto är en humörsmässig rysk roulette. Man vet aldrig vad man får från timme till timme...

jag tror inte att tempramentet har något med färgen att göra, däremot så har fuxar känsligare hud (bevisat) på så sätt kan det ju stämma...

Intressant att du skriver det. När jag hade praktik på hos en islandsuppfödare med ett hundratal hästar så var majoriteten av de som hade eksem fuxar med ljus man och svans. Som god tvåa kom gulsvarta.

Pselma uppförde sig bra tycker jag, du ville ju att hon skulle showa lite mer. ;) men jag upplevde inte heller att hon hade det typiska " röd fuxmärrlynnet". Typ bitchig operadiva... :rofl:

På welsh mountain har en genetisk forskare (och uppfödare/domare) upptäckt att vissa gener ligger så nära varandra att får du det ena så kommer det andra med på köpet.

På en föreläsning jag var på pratade han t ex om en väldigt extrem typ av huvud, sk "pug head" (mopshuvud) som alltid åtföljdes av ett kort, stupande kors.

Jag bor nära ett par stora islandsstall med närmare 100 hästar. Intressant är faktiskt att majoriteten av de som har eksemtäcken på sig är fuxar. Det var något jag la märke till redan långt innan det skrevs här, att jag tänkte på att undrar varför alla fuxar har eksemtäcken men de andra slipper dem??? Nu vet jag...?!

Tack =) Nä visste inte att namnet betydde det:idea: På vilket språk??:confused: Och självklart vill jag jättegärna se fölbilder på henne! Du har inte bilder på goshia oxå? det vore jättekul att se!

Namnet är Arabiskt: http://www.babynology.com/arabic_name-meaning_Ghaniyah_f.html
Finns många sådana namnsidor, denna var ny för mig nu!

Ska rota fram bilder på både mor & barn.. men vill nog maila dem till dig om det går bra!? Men en kan jag ju fresta med här:
ganiyah-15min.jpg

ca 15 minuter efter födseln på morgonen.

Bia

Och de flesta araber jag har stött på som har eksem eller hudproblem är skimmlar (några bruna,ingen fux!)... så det kanske skiljer sej mellan raserna då?
Däremot har ofta fuxar väldigt tunn hud och hårrem. Vilket är att önska inom distans!

Namnet är Arabiskt: http://www.babynology.com/arabic_name-meaning_Ghaniyah_f.html
Finns många sådana namnsidor, denna var ny för mig nu!

Ska rota fram bilder på både mor & barn.. men vill nog maila dem till dig om det går bra!? Men en kan jag ju fresta med här:
ganiyah-15min.jpg

ca 15 minuter efter födseln på morgonen.

Bia

Då kan jag fylla på med att Goshias helsyster Gishindi igår gick sin första godkända 80 km på Gotland.
Gishindi är den fjärde av dessa helsyskon att gå 80 km eller längre.
Innan har Garish,Geshira och Grauscho gått 80 km.
De är alla e:Shakespeare u:Galadriel och de har alla Bia som uppfödare! Grattis Bia!

Jag tror faktiskt på att temperamentet delvis kan sitta i färgen, förr sas det att man inte skulle köpa fuxar med två virvlar i pannan, jag har mött en sådan och det var minsann en speciell häst. Snäll och trevlig men med nerverna på utsidan.

Ja inom arabvärlden så har jag inte träffat på eksemhästar förutom en liten dam som bor hos oss, hon är besvärad av knotten, är skimmel... Däremot har min FUX haft sjuka soleksem i somras, på mulen, kroppen, benen överallt!!! Å andra sidan har hon dels mycket vitt på sig, och dels hade hon lite sämre förutsättningar för ett bra immunförsvar när hon var här i somras. Nu har hon landat här, lagt på sig, växt till sig och lugnat ner sig... Hon är bara ett o halvt år, nästa år får jag väl jag ha henne inne dagtid om hon är lika besvärad, hon blev ju nästan sjuk av allt eksem :o Men jag hoppas inte det...

Smeta på helosan sol. Zadac blir oxå ful på sina vita ställen när solen ligger på. Förebygg och smörj innan det händer.

Vår ponny som är mestadels arab har soleksem trots att hon är brun. Men jag vet att det kommer från hennes mor som är svartbrun och korsning mellan welch och new forest.

suck det hjälpte henne inte, jag smetade som en galning hela sommaren men inget hjälpte. Hon fick till och med gå på medicin för att hon var så svårt angripen... :crazy:

Men jag tror och hoppas nästa sommar blir bättre, ska tokladda med solkräm med sf 50 minst hihihi

Hej
kom in på denna tråden av en slump när jag sökte på Amaaly som är
morfar till min häst, kul att se så många hästar i denna fina fuxfärg.
Trodde min häst hade fått sin färg efter sin farmor men det visar sig ju att min oxå hade Grabbet blod i sig.
Vilka bra egenskaper har man då, har inte riktigt förstått allt ni pratat om:)
Min häst är Quarter/angloarab så det är ju bara 25% arab men hon har underbar ljus fuxfärg, strimbläs o 2 vita strumpor bak, guda snäll i hantering o ridning.

Vad roligt att du har ett Amaaly barnbarn, jag har bara sett en avkomma efter Amaaly och det är den norska distanshästen Wannabe.
Jag hade så gärna velat se Amaaly och kanske betäcka något av mina ston med honom, det är så synd att han inte står till allmän avel.
Vem är uppfödare till din häst?
Ingela

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka