Crabbet distansavel

Sv: Crabbet distansavel

Hej
jag kommer inte ihåg uppfödaren, har papper på det hemma,
men hon som jag köpte av hade köpt Bella från henne som föl o jag tror att dom kände varandra.
Iallafall så har Bella de där roliga öronen. Jag har bara forskat på quarter sidan o kan inte så mycket om fullblod o araber så det är kul att hitta lite om dom.
Är det ngn som har en bild på Amaaly hittar inget alls.

Bia....:) undrar över Graushos avkomma Ceasar som är e. Heroika (kommer ej ihåg härstamning) jo kanske...u. Harmonika hmm... e. Etman.. nä det var en ren chansning.. hur många % crabbet blod har han?:confused:

*kl*
förstår inte hur ni räknar och vet vad som är crabbet och inte...
har Eyd Confect något i sig? :bow:
http://www.allbreedpedigree.com/eyd+confect

Det är lätt då man vet vilka som är vilka.. tar några år att lära sig (den långa vägen som jag har gått).. annars finns det en länk tidigare i tråden till ett häfte att ladda hem.

Om vi säger att pappan är ren Crabbet (100%) och mamman är 50%, då blir avkomman 75%, 100+50 dela med 2.. så räknar man!;)

Din grabb fick ihop 20,27% Crabbet, det mesta kommer från fadern. På mödernet har han Naseem i 5:e led.. som är 100% samt även några andra led till Crabbet.

Bia

Bia....:) undrar över Graushos avkomma Ceasar som är e. Heroika (kommer ej ihåg härstamning) jo kanske...u. Harmonika hmm... e. Etman.. nä det var en ren chansning.. hur många % crabbet blod har han?:confused:

Hehe.. du är som mig, måste nästan ha stamtavlan framför mig för att veta härstamningen.:D Men du hade rätt med Heroika!

Ceasar är 40% Crabbet, det mesta från Grausho. Heroika fick endast ihop 19,27%. Mödernelinjen går till stoet Rodania OA, ett av Crabbets 'foundation' ston!:d

Det vore kul att få se en bild på honom, har du nån att maila?

Bia

Din grabb fick ihop 20,27% Crabbet, det mesta kommer från fadern. På mödernet har han Naseem i 5:e led.. som är 100% samt även några andra led till Crabbet.

Bia

Själva fadern då?

Madde och jag har upptäckt att hon äger sonen och jag äger fadern :love:

Kan du räkna ut honom? Jag har tryckt ut det där häftet om hur man räknar ut, men begriper ingenting :(

http://www.allbreedpedigree.com/eyd+metefas

Oj då!!:D

Han är 28,83% Crabbet, mest via mödernet..:cool:, men även en hel del linjer bakom många av de övriga i stammen. Fantasia 33,57% & Kismet 24,08+%.

Mödernelinjen är 100% Engelsk i 3:e led = Farrissla som är 96,77%+ Crabbet, med en linje till hingsten Dwarka OA (ej Crabbet).

Kolla in Nazeers' mor Bint Samiha HÄR och jämför mina understrukna namn mot de som står i häftet, så ser du hur man får fram att Bint Samiha är 50% (Nazeer är 25%).

Träna pååå!!:)

Bia

Tack Bia!

Kul med lite kuriosa om hästarna, att dom var kvartingar båda två trodde jag inte. Trodde nog att Biggles skulle ha mer Crabbet än Naivasha.
Undebara är dom båda två.
/Stina

Ni som är Crabbet-fantaster vad är det för skillnad mot andra "araber"?
Vad är det som gör dem till extra bra distanshästar?
Vad utmärker dom?
Temprament
Extriört
Hållbarhet

En annan tanke, är det inte svårt att avla när avelsmatrialet är ganska litet?

/Stina

Hej Bia!
Jag har också svårt att förstå hur du räknar ut crabbet %.
Kan jag få hjälp med mina två?
Shamon och Monia.
Tack på förhand
Susanne

lite off topic, men äger du Enter numera? har sett honom i flera år på galoppbanorna sen såg jag honom till salu för ett tag sedan.
Om du är intresserad har jag nog lite bilder på honom (från galopp tiden dock) som jag kan skicka om du vill:)

Det är väl inte samma häst - Enter / Lilla Enter?

Lilla Enter som jag sett gått galopp är efter Om el Tanam - Linneas är väl efter Arystoteles?

suck det hjälpte henne inte, jag smetade som en galning hela sommaren men inget hjälpte. Hon fick till och med gå på medicin för att hon var så svårt angripen... :crazy:

Men jag tror och hoppas nästa sommar blir bättre, ska tokladda med solkräm med sf 50 minst hihihi

Jag brukar alltid använda solskyddskräm med mkt hög faktor på rosa mular mm.. smörjer in flera gånger om dagen och det hjälper faktiskt:O)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka