Crabbet distansavel

Sv: Crabbet distansavel

Jag tror att det beror på att han inte marknatsförts ordentligt.Dom som äger honom håller på med trav och ser nog inte arabaveln som sitt viktigaste.Men det är ett bra ställe att lämna ston till och Bayard är ju en jättefin hingst,både till utseende och temperamant.

Hej!Detta blir mitt första inlägg.Och fråga...Jag har ett sto med samma mamma(Kathini)som Red Baron,och Samurai ox som pappa.Har fått två fina föl av henne e:Bayard ox.Dom har hög andel crabbet,men sen har vi en avkomma med annan pappa(Vitluvens Curbitz).Hon är ju då sv.ridponny,men hon borde ju ochså ha lite crabbet?Alltså:u:Katanja ox.e:Vitluvens Curbitz.Det vore kul att veta ...så snälla Barabia!

Hej!:)

Din 'tjej' är 62,44% Crabbet o har 93,75% Arab-blod i sig!:d V. Curbitz är 51,46%+ o Katanja 73,41%+ Crabbet (korr. efter tidigare uträkn.) + betyder att det finns några decimaler till, de står i infon på allbreed.

Bia

Varför har hans son Bayard egentligen inte blivit lika populär? Han har ju tävlat framgangsrikt..visat att han duger nagot till.

Ur "halvblodssynpunkt" så är han ju inte godkänd för halvblodsavel helt enkelt.

Bland arabfolk så tror jag som barbabacka att det kanske beror på bristande marknadsföring. I en äldre arabtråd på avel minns jag att det var flera som inte trodde/visste att Red Baron hade ngn son i aveln öht.

Bayard har betäckt halvblod, men det är nog mest lokala ston.
Han har inte marknadsförts alls.
Ingela

Tack Bia!Så himla gulligt att du räknar åt oss "gatans stackare".Det var mer % än jag trodde.

Varsågod, nöjet är helt på min sida!:)
Har du något kort på henne? Det vore väldigt kul att se!:d Och vad heter hon?

Bia

Vilket år är ditt sto född som är u. Kathini? Red Baron var ju född redan 1976.

Varför Red Baron blev populärare än sin son Bayard kan väl vara att på den tiden Red Baron var i farten fanns det inte alls lika många (godkända) arabhingstar att välja mellan. Nu finns det ju så otroligt många och dom behöver väl inte ens vara godkända för att få avlas på. På galoppsidan känns det som att det på 70-80-talet mest handlade om att avla på Red Baron eller Eldorado. Rätta mig om jag har fel. Red Baron är nog ädlare (tunnare) än Bayard och kanske därför ses som en typpförädlare mer inom halvblodsaveln. Eller har jag fel? Visst är Bayard grövre än Red Baron? Har dock inte sett Bayard i verkligheten.

*kl*
Det är inte tillåtet att länka till annonser, därav har flera inlägg raderats utav mig.

/B_A_L, moderator

Aha, stod det för hands, det slog mig aldrig :p
Tack så mycket för svaret iaf :)
Tycker ni att han var fin.
Börjar nästan bli lite sugen på en arab om man hittar en som e STOOOR :p
Fast d passar nog inte riktigt till mina ändamål med ridningen tyvärr :/
Det är väl antagligen hopp/fälttävlan som gäller. Även fast jag helt klart är riktigt sugen på att testa distans med. :)

Han såg inte pjåkig ut, faktiskt lite Crabbet-look-alike! Och han är ju 1.55 nu.. kan ju bli lite till. Köp den vetja!!;)

Storlek, vad menar du då??

Bajano var 1.57, hoppning/dressyr - galoppör - inkörd.:
http://www.runnbacken.org/bajano.htm

Raz Am Shejk var 1.54, fälttävlan - hoppning & dressyr:
"Raz Am Shejk och hans ryttare Aná Thorstensson tävlade nationell och internationell fälttävlan på medelsvår nivå och samlade ihop 16 poäng under 2001. De vann dessutom SM-guld i dressyr och Sm-silver i hoppning på Arab-SM i vetlanda.
Raz Am Shejk omkom tragiskt vid en körolycka i början av 2002 och tilldelades utmärkelsen Årets Arab i Fälttävlkan postumt."

Detta var endast ett par exempel...;)

Bia

Barbabackas' sto är f-90 e.Samurai u.Kathini:http://www.allbreedpedigree.com/katanja4
Hon är alltså 'halvsyster' till Red Baron, och 'släkten' är långlivad!:)

Red Baron var givetvis 'smäcker' då han gick på galoppen, men annars såg han ut ungefär som sonen Bayard!
RedBaron3.bmp

Bia

Barbabackas' sto är f-90 e.Samurai u.Kathini:http://www.allbreedpedigree.com/katanja4
Hon är alltså 'halvsyster' till Red Baron, och 'släkten' är långlivad!:)

Red Baron var givetvis 'smäcker' då han gick på galoppen, men annars såg han ut ungefär som sonen Bayard!
RedBaron3.bmp

Bia

Jag är intresserad av ett sto som är ue Red Baron, problemet är att hon star sa langt bort att jag hinner inte aka dit innan slutet pa januari :eek:. Hon kommer väl vara sald da. Min make som är en pragmatiker vill inte att jag ska köpa henne osedd. :mad: (han är väl vis av erfarenhet )

Hvilken herlig tråd!Jeg håber virkelig at jeg, selvom jeg er fra Danmark kan være med her.

Som nogen af jer ved har jeg 100% crabbet, ikke mindre end 6 af slagsen.Mine avlsdyr er valgt udfra hvad forældre og søskende har bedrevet indenfor distance, men også andre dicipliner.

Sidste anskaffelse er bare fra i Mandags, en dejlig hoppe efter Prince Iman, distancehest efter Indian Idyll som igen er efter Silvern Idyll, alle heste der har gjort det godt indenfor distance og galop.

Jeg giver jer lige et billede af hende.

sala06.jpg

Jeg har spurgt Bia om jeg kan komme i betragtning når den nye hjemmeside kommer op, Danmark er jo ikke så langt fra Sverige vel?

Jeg vil også meget gerne vise min lille nye hjemmeavlede hingst, han hedder GKV´s Meadley og han er en utrolig dejlig lille hest at have med at gøre. Jeg vil gerne fortælle mere, men vil ikke kede jer med et for langt indlæg.

Jeg har også fået et hoppeføl i år Sami, begge heste er beholdere.

Her kommer Sami

101-0129_IMG.jpg

Og her er Meadley

100-0024_IMG-1.jpg

GKV´s Indian Suleima har også fået en lillebror, Marbon.99, 6+ crabbet.

102-0218_IMG.jpg
[/IMG]

Interessen for crabbet er i de sidste år steget betydeligt, hvilket er meget glædeligt, det er vidunderlige heste med godt eksteriør og temperament.

De dage er ved at være talte, hvor man for en billig penge kan købe en Crabbet, også i England.

Venlig hilsen Gunni.

Vilka härliga hästar du har! Meadley är ljuvlig.
Har du någon hemsida? Isåfall får du hemskt gärna pma mig.

Hls Limona

Grattis Gunni till köpet av Binley Sala, hon är jättefin.
Och dina föl är underbara, det är kul med bilder.
Har du inte fler bilder på Suleima´s lillebror?
Ingela

:D:D Det er bare at sige det en gang så bringer Gunni billeder.:D

Her kommer GKV`s Marbon.

Mine billeder er aldrig af god kvalitet, jeg er ikke god til det, men man kan da se ham.

100-0053_IMG.jpg

101-0154_IMG-1.jpg

100-0038_IMG.jpg

100-0035_IMG_2-1.jpg

Han er solgt som 2 måneders, til en pige der vil bruge ham som ridehest , måske lidt distance.

Det er med glæde, at jeg ser at Suleima skal bedækkes med Bayard, det bliver meget spændende.

Venlig hilsen Gunni.

Gunni,
kul att se dina nya fina föl och det nya stoet! Saknar din hemsida, kommer den igång igen? Hoppas vi kan få igång Crabbet-sidan efter nyår, självklart ska du vara med där!
/Anne

Jeg takker mange gange, min hjemmeside er der stadigvæk, men ikke opdateret.

Vi har jo intet til salg eller har haft hingsten til bedækning udenfor stutteriet, så har været lidt sjuskede med det.

Vi har bare gået og været glade for vores føl.

Også tak for de fine ord om mine følunger.

Venlig hilsen Gunni

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka