Crabbet distansavel

Sv: Crabbet distansavel

C de G är jättefin och meriterad men har inte hög Crabbetprocent.
Varför stoägarna inte använder meriterade hingstar i större utsträckning är ju en annan fråga.
Jag vill få in nytt Crabbetblod till Sverige eftersom det håller på att avlas bort här, men jag vill också ha meriter.
Chip Chase Sadaqa är nog en av värdens mest meriterade Crabbethingstar men han är gammal, en son till honom skulle jag gärna betäcka med.
Läs om honom här:
http://www.endurance.net/merri/stories/2007/05/chip-chase-sadaqa.html
Gunni vet du någon 100% Crabbet som gått 16 mil?
Ingela

Aha, tack Linda. Står han alltså i Dalarna? Varför är intresset lågt och vad är förresten lågt? Hur många ston hade han i år tex? Är han dyr, är det därför?

Jag hittade hemsidan:-) Han är ju inte ens dyr! Konstigt.. Jag ska betäcka en av mina travarston m en hingst som kostar minst 30 000. Visst, en helt annan värld, jag vet, men ändå?! I både halvblodsaveln och trav- o galopp är det ju meriter, meriter, meriter som gäller på hingstarna. Sitter bara o grubblar lite i stugan enär jag är lite låst pga en kull valpar, födda förra veckan. Kul det med!

Nej, det kan jeg ikke sige med sikkerhed at jeg gør.Men jeg har da lidt kontakt til både Anne Brown og Caroline Sussex og kan forhøre mig.

Ved ikke med sikkerhed om Prince Iman , Silvern Idyll og alle de andre har,kun at de har deltaget meget. Shaded Silver har klaret sig godt, men hvor langt han har gået aner jeg ikke
Marathon distance må vel være den katagori? Melissa har været placeret i top ten i marathon distance.

Jeg har engang haft kontakt til Prince Iman, var i færd med at få ham til Danmark, men manden modsatte sig det og da han og konen skulle skilles hørte jeg ikke mere.

Jeg kan jo ikke ride mere, men prøver at opdrætte nogle gode rene crabbet til brug for eftertiden, så man fortsat kan lave arabere med høj andel af Crabbet, også meget gerne racetypiske.

Det var da også mig der gjorde opmærksom på Safari for fire år siden.Ville jo have købt ham, men han var skadet på det tidspunkt og så var det mange penge.Han havde gået i bushen med en flok hopper og havde et grimt, grimt sår på sit ene forben.

På videoen haltede han så det var for risikabelt, men havde jeg da bare gjort det dengang.

Anne Brown har nu købt en hoppeplag efter ham.

Både Caroline Sussex og jeg forsøgte os med at inseminere ved ham, men som sagt var det galt med behandlingen af sæden.

Er du ikke medlem af Crabbet organisationen?, det koster ikke noget men vil man have bladene, to om året, koster det 18£

Det er meget lækre magaziner med en masse indhold, især på brugssiden.

Venlig hilsen Gunni.

Senast ändrad av en moderator:

Jag hittade hemsidan:-) Han är ju inte ens dyr! Konstigt.. Jag ska betäcka en av mina travarston m en hingst som kostar minst 30 000. Visst, en helt annan värld, jag vet, men ändå?! I både halvblodsaveln och trav- o galopp är det ju meriter, meriter, meriter som gäller på hingstarna.

Har du läst arabhingst tråden i avelsforumet?

/Linnea

Aha, tack Linda. Står han alltså i Dalarna? Varför är intresset lågt och vad är förresten lågt? Hur många ston hade han i år tex? Är han dyr, är det därför?

Han hade inte så många ston i år, och nej, han är inte dyr alls med tanke på hans digra meriter. Flera som pratar om att vi behöver fler prestationshingstar öht, men de som redan finns använs ju knappt!?

När jag väljer hingst så väljer jag också en hingsthållare som jag vet har varit med ett tag. Sen tror jag inte hingsten ifråga heller är röntgad?

Linnea, vart ungefär ska jag hoppa in i avelstråden o kolla? Det finns 149 inlägg och det blir många glöggmuggar det...

Oki, tack CK! Måste fråga för att stilla min nyfikenhet, om en hingst har gått så många km som denna (över 2500 km) vad kan då tänkas hittas på röntgen som gör honom ointressant? Kan en häst verkligen gå med röntgenfynd (ex defekter som medför kassation?) som den kan ärva ner utan att ha problem av det själv eftersom den klarat att gå i världseliten år efter år med placeringar dessutom?

Jag är för röntgen, men när det gäller en hingst med dessa meriter bakom sig så känns det inte lika viktigt?

Senast ändrad:

cystor kan ju sitta så att de inte stör, men även om de inte stör så nedärvs de ju fortfarande, tyvärr

På sätt och vis har du rätt, hingsten ifråga har bevisat en hel del.
Men, risken finns ju att han har nåt som han inte lider av, men som nedärvs, och avkomman får problem.

Förlåt! Jag hade räknat fel på The Shah förut, så Croix är 42,97% Crabbet. Ja, egentligen hade jag inte räknat fel.. utan det var lite 'schism' mellan den Australiska och Engelska definitionen för vissa anfäder!

Bia

Vad är det man röntgar på en arbab hingst, vad letar man efter:confused:. Alla raser har ju sina fel och brister. Håller som sagt på att lär mej om rasen.

Det finns inga krav på röntgen av arabhingstar. Man tog bort det för ett par år sedan. När man talar om röntga en arab för att friröntga den är det cystor man avser.

Som sagt, främst är det cystor i bakknäna som spökar. Vill man ändå passa på när man röntgar så tar man även plåtar avseende spatt och hovbroskförbening.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka