Crabbet distansavel

Sv: Crabbet distansavel

Som CK sa så har båda startat galopp:) jag menar Enter , som är fuxen & Lilla Enter är en skimmel, tror jag är på rätt står nu;)

Hello jaa jag gjorde det också, hittade för barn med väldigt hög solskyddsfaktor som jag smorde morgon lunch och kväll men, men inte 17 hjälpte det henne :crazy: Dessutom hade hon skugga på många ställen i hagen. Hon är väldigt rosa, har en lykta och ena ögat har lite blått i sig. Det var mulen och ena frambenet som var värst drabbat suck...

CK -tack tack, jag har bara spanat in Lilla Enter jag ha ha :D

Japp jag äger Enter köpte honom i höstas/sensomras och jag är helnöjd.

Du får gärna maila bilder på honom. PM`ar dig min mailadress.

/Linnea

Senast ändrad:

Ni som är Crabbet-fantaster vad är det för skillnad mot andra "araber"?
Vad är det som gör dem till extra bra distanshästar?
Vad utmärker dom?
Temprament
Extriört
Hållbarhet

En annan tanke, är det inte svårt att avla när avelsmatrialet är ganska litet?

/Stina

Hej, Stina!
Jättekul med det ökande intresset för Crabbet-aveln!!!
Ledsen för sent svar, tiden rinner iväg så fort. Här kommer iaf svar från en av "Crabbet-fantasterna" ;).
Nedan ett textavsnitt hämtat från en artikel skriven av Carina Jönsson efter vår resa till Crabbet Convention 2002 (med fakta från Engelska böcker om Crabbet):
"Termen "Crabbet" har blivit erkänd över hela världen med fantastiska arabhästar avlade genom decennier för avel, ridningen olika grenar och utställning. Arabtypen Crabbet är ofta en fördomsfull och ganska ironisk beskrivning ... "kompakt fux med bläs och vita ben" ... Men skenet bedrar även om just fuxfärgen är överrepresenterad i dessa blodslinjer och de vita tecknen är genomgående frekventa. Men typen som sådan är ofta en ädel häst med bra ridhästmodell, såväl som bra avelsmodell och utställningsmodell! Den är oftast högrest med utmärkt kort och stark rygg, bra djup med mycket plats för lungor och hjärta och nöjaktigt korrekta ben med rejäla och energiska rörelser." Länk: http://medlem.spray.se/iarabhastenshovspar/crabbet.htm

Här är mina egna tankar:
Crabbet-linjerna har i alla tider varit avlade för att fungera som utmärkta ridhästar - både vad gäller psyke och exteriör. De är extremt samarbetsvilliga och vänliga (även om alla araber bör vara det så känns Crabbetarna lite extra av allt det). De har ofta lite rejälare ben (=hållbarare) och vad gäller hållbarhet kommer återigen exteriören in, de har alltid varit avlade för god ridbarhet. De är för det mesta väl sammansatta och det ger givetvis en bättre förutsättning för en hållbar häst.

Vad gäller aveln så "hittade" jag själv ett sto med delvis holländska linjer, alltså "nya" linjer här i Sverige för några år sedan. Jag klarar min "rena" avel (över 90% Crabbet-linjer resten Old English) m.h.a. henne.

Annars har ju Poloplayer, Gomir och Barabia lagt ned stor möda på att importera nya linjer till Sverige. De har har flera Crabbet-hästar sedan tidigare och Poloplayer har nyligen tagit in en ny hingst till. Gomir har köpt ett sto från Danmark, ett från England plus en hingst från England. Barabia kommer att få hit ett (förhoppningsvis) dräktigt sto från England till våren. Jag behöver väl knappast inte berätta att de har studerat stammar noga innan nya hästar köptes. Allt för att passa så bra som möjligt för varandra och för de som redan finns här hemma.

Det finns även några andra "fantaster" här i Sverige som är lite mer anonyma, men som har bra hästar med hög andel Crabbet. Vi jobbar på att få till en Crabbet-portal där alla "fantaster" och andra intressserade kan mötas och visa sina hästar, ännu ett sätt att bättre kunna avla på de hästar vi har här i Sverige med Crabbet-blod.

Förhoppningsvis kan några av de andra "Crabbet-fantasterna" ge sina svar till dig också! Jag har säkert glömt/missat något?

/Anne

Hej jag är ny på dessa sidor och ny på araber. Jag tror inte efter vad jag har läst att min häst Cross har just nåt crabbet i sig men är nyfiken om vad ni säger om hans stam. F:Granit M:Cosmetyca MF:Rusazcie.:confused:

Du har en häst med stam från Sven Bertil Uhlén från både stoet o hingstens sida. Brukar vara bra hästar med både arabtyp och hög ridbarhet.
// Linda

Det som gör Crabbetaraberna till bra distanshästar är nog att dom uppfödarna som satsar på Crabbet inte följt " trenden" utan mer på att bevara ett bra koncept.
Dom har också till största del använts som ridhästar genom tiderna, och inte blivit bortskämda porslinshästar.
Sen finns det bra och mindre bra hästar i alla raser och blodslinjer, det gäller att hitta guldkornen.
Jag har imponerats av Crabbetaraber sen jag var liten och såg Ghazal hoppa, Red Baron på galoppen och Rashid på utställning.
Ingela

Hej Bia!
Jag har också svårt att förstå hur du räknar ut crabbet %.
Kan jag få hjälp med mina två?
Shamon och Monia.
Tack på förhand
Susanne

Hej Susanne!

Shamon är 31,49% Crabbet (Lill Sham 44,53% / Monia 18,45+%).
Mödernelinjen via Cleone är 100%, likaså Lill Shams möderne via Indian Shade. Sen finns det några linjer via de Polska o Ryska som går till Crabbet. I Shamons' tredje led är det endast Ariel (PL) som ej har någon linje till Crabbet.

Bia

Hej Bia!

Tack för hjälpen - naturligtvis är hon född 2004 - hon är ju treåring. Kom på det efteråt.

Jag ska försöka ta ett foto på henne - hon är läcker.
Kompakt,välutvecklad- ser inte ut som treåring. Fux med bläs och tre vita ben. Hoppas hon växer lite mer på höjden är nog knappt 150.
Får se om man hittar en lämplig Crabbet-hingst så småningom - försöket att få henne dräktig i år misslyckades.

Hej Nilla!

Hon är verkligen läcker din 'Qaisa' =Golden Question (Garizim x Golden Hazel /Red Baron)!:love: http://www.allbreedpedigree.com/golden+question

Här kommer några av bilderna som du mailade till mig:
648e2530.jpg

1e13f29c.jpg

Och här är din andra läckerbit Pylh (Gomir x Procordia /Eldorado) då han vann i Danmark (63km)!:d
9a2907a3.jpg

http://www.allbreedpedigree.com/pylh

Varma lyckönskningar i framtiden!:)

Bia

Det som gör Crabbetaraberna till bra distanshästar är nog att dom uppfödarna som satsar på Crabbet inte följt " trenden" utan mer på att bevara ett bra koncept.
Dom har också till största del använts som ridhästar genom tiderna, och inte blivit bortskämda porslinshästar.
Sen finns det bra och mindre bra hästar i alla raser och blodslinjer, det gäller att hitta guldkornen.
Jag har imponerats av Crabbetaraber sen jag var liten och såg Ghazal hoppa, Red Baron på galoppen och Rashid på utställning.
Ingela

Har Red Baron gått på galoppen! Kaali är i galoppträning nu (ee Red Baron via Bayard). Jag trodde inte han hade något "galoppblod", men där ser man!

Hls Limona

Ang. Red Baron F-76!:)

Satte nytt banrekord för rasen på Täby Galopp 1979 (?), 1400 och 2000m.

Premiering 1980: Elegant med djup välliggande bog, stark överlinje, korrekta inskeningar och mycket goda rörelser.

Premiering 1982: Han har utvecklats och fått mer hingstkaraktär, han har ett ordentligt skelett och mycket goda rörelser.

Exteriört utlåtande 1989: "Utmärkt ridhästmodell, väl ansatt hals med naturlig resning, bra manke, djup och kors. Välbenad men något hastrång. Mycket vägvinnande skritt, utmärkt trav med god bogfrihet och påskjut. 99789=42 p" (13 år). AB-pr.

Red Baron har flera galoppsegrar, inklusive Grand Prix 1980. Han har dessutom vinster i dressyr och är visad på utställning med 84p av 100 möjliga (i galoppkondition).

Starter/resultat: 34/5-2-9-3-5

Bia

Tack Bia och Habina vad gulliga ni är.
Kaali klarade tyvärr inte sitt första kval lopp men det blir nya tag snart.

Hls Limona

Hej!Detta blir mitt första inlägg.Och fråga...Jag har ett sto med samma mamma(Kathini)som Red Baron,och Samurai ox som pappa.Har fått två fina föl av henne e:Bayard ox.Dom har hög andel crabbet,men sen har vi en avkomma med annan pappa(Vitluvens Curbitz).Hon är ju då sv.ridponny,men hon borde ju ochså ha lite crabbet?Alltså:u:Katanja ox.e:Vitluvens Curbitz.Det vore kul att veta ...så snälla Barabia!

Kan inte låta bli att länka till din uppfödning Katmandu:
http://hem.passagen.se/distansiostergotland/anna_schuber.htm

Han är bara ett år här och är ännu finare nu (partisk - inte alls :angel:)
Har en sånt fantastiskt temprament. Har inte haft en häst som är så vänlig, så mild, samarbetsvillig. Enligt Ingela (hjälp mig här Ingela kommer inte ihåg vem som sa det?) så sa någon crabbet expert från england detsamma (att Bright Shadow hästar ger sådat psyke) när Ingela berättade om Katmandus stam.

Ska ta fina bilder på honom i vår när han inte ser ut som en lerinpackad Hårfager (har världens längsta man desutom med en ständig krullknut på mitten).

Gör fler sådana här hästar ....:love:

Red Baron är en hingst som alla mina halvblodsavlande bekanta dreglar över när de ser honom på bild.

Annars är det rätt spridda skurar i frågan om vilken modell av arab de gillar, men just Red Baron är en storfavorit.

Varför har hans son Bayard egentligen inte blivit lika populär? Han har ju tävlat framgangsrikt..visat att han duger nagot till.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka