Sv: Crabbet distansavel
Ni som är Crabbet-fantaster vad är det för skillnad mot andra "araber"?
Vad är det som gör dem till extra bra distanshästar?
Vad utmärker dom?
Temprament
Extriört
Hållbarhet
En annan tanke, är det inte svårt att avla när avelsmatrialet är ganska litet?
/Stina
Hej, Stina!
Jättekul med det ökande intresset för Crabbet-aveln!!!
Ledsen för sent svar, tiden rinner iväg så fort. Här kommer iaf svar från en av "Crabbet-fantasterna"
.
Nedan ett textavsnitt hämtat från en artikel skriven av Carina Jönsson efter vår resa till Crabbet Convention 2002 (med fakta från Engelska böcker om Crabbet):
"Termen "Crabbet" har blivit erkänd över hela världen med fantastiska arabhästar avlade genom decennier för avel, ridningen olika grenar och utställning. Arabtypen Crabbet är ofta en fördomsfull och ganska ironisk beskrivning ... "kompakt fux med bläs och vita ben" ... Men skenet bedrar även om just fuxfärgen är överrepresenterad i dessa blodslinjer och de vita tecknen är genomgående frekventa. Men typen som sådan är ofta en ädel häst med bra ridhästmodell, såväl som bra avelsmodell och utställningsmodell! Den är oftast högrest med utmärkt kort och stark rygg, bra djup med mycket plats för lungor och hjärta och nöjaktigt korrekta ben med rejäla och energiska rörelser." Länk:
http://medlem.spray.se/iarabhastenshovspar/crabbet.htm
Här är mina egna tankar:
Crabbet-linjerna har i alla tider varit avlade för att fungera som utmärkta ridhästar - både vad gäller psyke och exteriör. De är extremt samarbetsvilliga och vänliga (även om alla araber bör vara det så känns Crabbetarna lite extra av allt det). De har ofta lite rejälare ben (=hållbarare) och vad gäller hållbarhet kommer återigen exteriören in, de har alltid varit avlade för god ridbarhet. De är för det mesta väl sammansatta och det ger givetvis en bättre förutsättning för en hållbar häst.
Vad gäller aveln så "hittade" jag själv ett sto med delvis holländska linjer, alltså "nya" linjer här i Sverige för några år sedan. Jag klarar min "rena" avel (över 90% Crabbet-linjer resten Old English) m.h.a. henne.
Annars har ju Poloplayer, Gomir och Barabia lagt ned stor möda på att importera nya linjer till Sverige. De har har flera Crabbet-hästar sedan tidigare och Poloplayer har nyligen tagit in en ny hingst till. Gomir har köpt ett sto från Danmark, ett från England plus en hingst från England. Barabia kommer att få hit ett (förhoppningsvis) dräktigt sto från England till våren. Jag behöver väl knappast inte berätta att de har studerat stammar noga innan nya hästar köptes. Allt för att passa så bra som möjligt för varandra och för de som redan finns här hemma.
Det finns även några andra "fantaster" här i Sverige som är lite mer anonyma, men som har bra hästar med hög andel Crabbet. Vi jobbar på att få till en Crabbet-portal där alla "fantaster" och andra intressserade kan mötas och visa sina hästar, ännu ett sätt att bättre kunna avla på de hästar vi har här i Sverige med Crabbet-blod.
Förhoppningsvis kan några av de andra "Crabbet-fantasterna" ge sina svar till dig också! Jag har säkert glömt/missat något?
/Anne