Crabbet distansavel

Sv: Crabbet distansavel

Tack så super mycket, man lär verkligen sig något nytt varjedag!
Jag håller med dig, det är både kul & nyttigt att kunna det, just därför frågade jag er:)
Jag har mera kollat in ryska & franska linjer förr, det var jag mest intresserad av när jag höll på med galopp. Men nu när jag mera håller på med distans så fick jag upp ögonen vad gäller crabbet.

Once again, tack!

Varsågod, det var så lite så! Jag kan räkna ut totalen för Amber senare.. nu håller jag på med Camilla's sto, sen är det Roxanne och några till därefter!;)

Jättekul att fler intresserar sig för blodslinjer.. och Crabbet förstås, som ju finns i nästan varenda häst på vår jord (mer eller mindre)!:)

Bia

Jag var inne på, hmm tror det var Gomirs sida & kollade på Ghazal, och säger bara :love:

Haha, fullt upp;) du borde kanske ta betlt för att räkna crabet hästar...
Om jag har kvar min dam nästa (el nästa igen) så skulle jag vilja betäck henne med någon snygg crabbet hingst. Finns det någon hingst i Sverige som har lite mera annorlunda blodslinjer än det som finns? Vill ju inte att all crbbethästar ska bli för nära släkt så det inte går & avla vidrare på dom linjerna sen.

Jag försöker hitta en lämplig crabbethingst att importera, men det är inte lätt att hitta.
Det finns ett ettårigt sto efter Silva Dollar till salu i England, Silva Dollar har gått 160 km och tävlat dressyr på hög nivå.
I år försökte jag göra en ny Devatschkah genom att betäcka hennes mor Dijanah med Red Baron sonen Bayard, men tyvärr så blev hon inte dräktig.
Ingela

Det vore ju toppen om du kunde importera en crabbethingst som passar med mitt sto! ;) Helst fux! :love: :D
//Camilla

Senast ändrad:

Här har du en tredje som instämmer, haha;)

Men kan förstå att det inte är det lättaste att hitta.

Jag var inne på, hmm tror det var Gomirs sida & kollade på Ghazal, och säger bara :love:

Haha, fullt upp;) du borde kanske ta betlt för att räkna crabet hästar...
Om jag har kvar min dam nästa (el nästa igen) så skulle jag vilja betäck henne med någon snygg crabbet hingst. Finns det någon hingst i Sverige som har lite mera annorlunda blodslinjer än det som finns? Vill ju inte att all crbbethästar ska bli för nära släkt så det inte går & avla vidrare på dom linjerna sen.

Här är Ghazal (24 år), huvud & hals (original) som jag har spegelvänt och förminskat till min avatar!:love:
ghazal2.jpg

.. med sina 'birdcatcher spots' som kom och gick med åren.

De flesta kan använda hans son (ni vet väl vem?:love:) utan problem, och sen kommer det förhoppningsvis nytt blod om Ingela finner en hingst (tummarna hålls!).. samt kanske nåt bra hingstämne från våra nya ston i framtiden!!

Här visar jag hur det går till då jag räknar fram Crabbet %, resultatet för El Shaklan ('taproot' omfattar ju ett otal sidor till).
http://i118.photobucket.com/albums/o85/Barabia/ElShaklan-crabbet.jpg

Bia

Många, många Egypter har ca 20-30% Crabbet, många Spanska och Polska inget alls, Ryska har ofta ganska mycket (bortsett från viss Polsk bakgrund).. men man vet ej resultatet förrän man kollat heeeeela stamtavlan!;)

Ditt sto är nu nummer ? i kön.. hehe, du vet väl hur det låter i luren då man ringer vissa samtal?:D

Bia

Det är lugnt, jag har inte bråttom. :D

Min har ju mkt egyptiskt i sig, där jag vet att det döljer sig en hel del bakom också, så det vore kul att veta hur mkt det faktiskt finns i henne sammanlagt.

Oj vad det såg komplicerat ut;)

Klart vi vet vem hans son är :love:

*kl* (delvis).

Det ser mer komplicerat ut än vad det är att räkna ut %-en. Då man vet att en förälder är 100 så är ju avkomman 50.. osv.;)

Nu har jag kommit ikapp med Crabbet % på alla hästar (hoppas att jag inte glömt nån!?), skriver endast namn och procent så får ni fråga om det är nåt ni undrar över:

White Reflection, 28,42%

Roxanne 85,74%

Chantelle 6,55%

E.K. Amadeuz 15,06%

Asteroida 8,79%

Amber 17,58%

Makaluh 24,88%

Puuh..:D
Bia

Delvis *KL* igen.

Varsågoda allihop, det är kul att hjälpa till.. och samtidigt så lär jag mig mer om olika blodslinjer - kombinationer - var det finns Crabbet osv!:)

Ni vet väl hur det går till med uträkningen nu va? Och hur man kan öka på % till avkomman? För de som inte vet, ger jag ett exempel:

Makaluh 24,88%.. betäcks med Mr Love 95%.. 24,88+95 =119,88.. dela summan med två och svaret =avkomman 59,94% Crabbet.:cool:

Bia

Makaluh 24,88%.. betäcks med Mr Love 95%.. 24,88+95 =119,88.. dela summan med två och svaret =avkomman 59,94% Crabbet.:cool:

Bia

Mr Love :cool: :rofl: Jo du det skulle hon nog gilla. ;)

Faktum är att jag gärna skulle ha ngt med en hel del Crabbetblod i till henne framöver. Hennes pappas snyggaste föl har varit med ston med hög engelsk procent (tycker jag) och jag gillar Crabbet/El Shaklan kombinationer överlag.

På tal om det... hur har det gått med ditt sto som skulle till Rusleem? Du kanske skrev det någonstans men jag är en sådan virrpanna...

Senast ändrad:

ÅÅååh tack Bia!!! :bow: Du är en ängel!

Vad kul att mitt lilla sto har en liten procent crabbet i sig :D Hon har ju typiska färgen för det iallafall haha! Sabinofux med mycket vitt överallt, lite blått i ena ögat också. Sen vad hon för övrigt har i sig är en annan fråga, Bewelinn tittade och det fanns tydligen lite av varje, egypt, polskt, ryskt, spanskt... Spännande mix ;)

HEJ!

Kan jag också få hjälp.
Jag vill gärna veta hur mycket Crabbet det finns i min nya häst.
Golden Question, f. 2003 e. Garizim u.Golden Hazel ue. Red Baron. Fux med bläs och tre vita ben.
Blivande distansstjärna förstås - just nu är det skritt i skogen som gäller.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka