Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller med för då hade oansvariga svenskar i princip smittat oansvariga andra svenskar. Iofs, det hade blivit mindre trängsel på svenska semesterorter och stränder. Folk har blivit galna. Vad är covid? Sedan när det kommer en andra våg eftersom vissa beter sig som sjölejon i parningstider (och låter likt dem) kommer det att gnällas på myndigheterna. Och sagda sjölejon kommer att gnälla högst och mest och gråta ut i diverse media.

Faktum är att numera är smittospridningen under relativt bra kontroll bland den största riskgruppen (äldreboenden och äldre i allmänhet) och den grupp som ökar mest vad gäller smittade och smittospridare är 20-29. Dvs vuxna som inte tar ansvar för att inte sprida smittan vidare på jobb/skola.

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/bråk-vid-askimsbadets-p-plats-slutade-i-misshandel-1.32623479
Sjölejon :rofl::rofl:
Gerald-1467390458.gif

Det här är nånting vår journalistkår borde notera - Sveriges resevarningar är inte grundade på nån som helst smittskyddsbas, det är enbart vilka problem kommer en svensk få då nån reser in i respektive land. T.ex är man tvungen att sitta i 14 dagars karantän, så blir det avrådan - är man välkommen in utan reservation, är det öppna spjäll från UD.

Jag har hört lite för många journalister i radio filosofera över hur UD hämnas hit och hämnas dit, när nåt land har fixerat sig lite för mycket på John Hopkins-siffror.

Fast Sverige är fortfarande klassat som riskland här, flygplan från Sverige har landningsförbud och för att komma in från Sverige krävs negativt test eller att du är 10 dagar i karantän.

Fast Sverige är fortfarande klassat som riskland här, flygplan från Sverige har landningsförbud och för att komma in från Sverige krävs negativt test eller att du är 10 dagar i karantän.

Det var lite av poängen. Sverige avråder inte på basis av smittnivå, däremot med basis av hur svårt det är som svensk att resa och vistas i landet ifråga.

Alltfler länder klassas som riskländer nu när smittan ökar igen. De flesta europeiska länder är till exempel röda i Estlands ögon, från att bara ha varit enstaka , så nu får de rädda sig från den röda faran både i öst och väst.

Det var lite av poängen. Sverige avråder inte på basis av smittnivå, däremot med basis av hur svårt det är som svensk att resa och vistas i landet ifråga.

Alltfler länder klassas som riskländer nu när smittan ökar igen. De flesta europeiska länder är till exempel röda i Estlands ögon, från att bara ha varit enstaka , så nu får de rädda sig från den röda faran både i öst och väst.

Fast nu har ju Sverige gjort tvärtom, tagit bort resevarningen till Österrike trots att det är allt annat än enkelt att komma in här (och nu stigade infektionstal men det är ju tydligen mindre viktigt)

Jag menade vad hon menar med att ett land klarat sig "bra", antal fall, antal döda, hur sjukvarden hunnit med osv? Hur definerar man att ett land klarat viruset "bra"?
Mycket bra fråga, eftersom en hel hoper förutsättningar skiljer sig åt mellan olika länder...

Och dessutom, ett lands ekonomi blivit totalkvaddad, barnen blivit utan skola i flera terminer, samtidigt som det varit relativt få fall och få döda (i covid-19), har då det landet klarat sig bra?

Kompensera för sina resor är jättebra. Men jag är så pessimistisk att jag gissar att de flesta som åker på flygresor inte gör det. Det känns lite som att det är samma typ av människor som åker utomlands nu under en epidemi.

Och jag håller med dig om arbetsresor.
Du har faktiskt ingen aning om hur människor som reser med flyg vanligtvis eller reser utomlands nu resonerar eller kompenserar. Det är inte en enhetlig grupp.

Nu frågar jag något om covid-19, finns det symptom som är där när man vaknar på morgonen och sedan försvinner under dagen? Eller ska det vara hela tiden? 🤔
Har haft det så i ett par veckor nu.

Nu frågar jag något om covid-19, finns det symptom som är där när man vaknar på morgonen och sedan försvinner under dagen? Eller ska det vara hela tiden? 🤔
Har haft det så i ett par veckor nu.
Pratade med en sjuksköterska på doktor24, inget klassiskt symptom så det är nog låg risk :up:

Idag hörde jag det värsta jag hört pa länge, jag förstar inte hur man kan vara sa dum och utsätta sig själv och framförallt andra för en san onödig risk.

Min svärfars särbo har tva vuxna barnbarn, de är bada med i en frikyrka (sekt) och dom aker idag pa en stor träff i Kroatien men manga deltagare fran manga länder i Europa.
1. Kroatien är from idag ett högriskland, alla österrikare som befinner i Kroatien uppmanas att komma hem. En stor del av den stora ökningen här den senaste tiden koppas till Kroatien.
2. En stor del av de cluster som varit här har varit inom frikyrkor.
3. Bada systrana är gravida, en jobbar som sjuksköterska, den andra är förskolelärare, den enas man är polis (den andras man pastor inom "sekten"). Alltsa inga jobb som man gör hemifran efter resan och jobb där man har nära kontakt med andra.
4. Deras motivering: Gud skyddar dom fran viruset :banghead:

För att det inte ska bli ngr missförstand, jag har inget emot frikyrkor men det sektliknade som finns i manga (naturligtvis inte alla) där folk verkar bli helt hjärntvättade och inte kan tänka själva.

Saxat från Aftonbladet idag:

"i dag kl 15:30av Sara Milstead

Många av de äldre som dött utanför sjukhus med bekräftad covid-19 hade andra sjukdomar. Det visar en granskning från Region Östergötland, rapporterar TT.

”I några fall kan covid-19-diagnosen ha bidragit till att dödsfallet skedde tidigare än det annars skulle ha gjort. Granskningen visar att väldigt många av dem som avlidit med covid-19 utanför sjukhus hade förväntad kort överlevnad. Men varje dödsfall är givetvis sorgligt för de närstående”, säger Stefan Franzén, medicinsk direktör i Region Östergötland, i ett pressmeddelande.

I 15 procent av de totalt 122 fall som granskats i länet där en äldre person dött i hemmet eller på ett särskilt boende så bedömdes covid-19 vara den direkta dödsorsaken. För övriga 85 procent var viruset en bidragande orsak, eller så påverkade det inte alls, skriver TT med hänvisning till Läkartidningen och Vårdfokus."

Jag tycker nog att det här ger ett viktigt perspektiv på hur vi ska se på alla de naturligtvis sorgliga dödsfallen bland äldre under våren 2020.

Saxat från Aftonbladet idag:

"i dag kl 15:30av Sara Milstead

Många av de äldre som dött utanför sjukhus med bekräftad covid-19 hade andra sjukdomar. Det visar en granskning från Region Östergötland, rapporterar TT.

”I några fall kan covid-19-diagnosen ha bidragit till att dödsfallet skedde tidigare än det annars skulle ha gjort. Granskningen visar att väldigt många av dem som avlidit med covid-19 utanför sjukhus hade förväntad kort överlevnad. Men varje dödsfall är givetvis sorgligt för de närstående”, säger Stefan Franzén, medicinsk direktör i Region Östergötland, i ett pressmeddelande.

I 15 procent av de totalt 122 fall som granskats i länet där en äldre person dött i hemmet eller på ett särskilt boende så bedömdes covid-19 vara den direkta dödsorsaken. För övriga 85 procent var viruset en bidragande orsak, eller så påverkade det inte alls, skriver TT med hänvisning till Läkartidningen och Vårdfokus."

Jag tycker nog att det här ger ett viktigt perspektiv på hur vi ska se på alla de naturligtvis sorgliga dödsfallen bland äldre under våren 2020.
Om man nu kan leka lite med statistik, så tänker jag att den underdödlighet som funnits i sommar i viss mån kanske kan bero på just att ett antal äldre personer avled i april-maj i stället för i juni-juli.

Om man nu kan leka lite med statistik, så tänker jag att den underdödlighet som funnits i sommar i viss mån kanske kan bero på just att ett antal äldre personer avled i april-maj i stället för i juni-juli.
Det var väl nån region som alldeles nyss gjorde en studie av sina dödsfall (hemma eller på äldreboende) som kom fram till just det. Var det Östergötland?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka