Jag kan tycka att även funktionärer inte ska planka in till publikenMeh.
Karln är ju funktionär, och ska hanteras utanför systemet - ungefär som funktionärer aldrig räknas med i officiella publiksiffror.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kan tycka att även funktionärer inte ska planka in till publikenMeh.
Karln är ju funktionär, och ska hanteras utanför systemet - ungefär som funktionärer aldrig räknas med i officiella publiksiffror.
Nej, du får inte jobba inom vården om du inte har gjort 2 (tror jag) negativa test
Mera undantag än vad som är olagligt antar jag
Jag tänkte på den där personen som blev poetivt testad på flyplatsen i Grekland. Bortsätt från att det är dumt att åka utomlands överhuvudtaget just nu.
Han var alltså sjuk för 3 veckor sen och hade inga symptom längre. Hade han inte rest hade han väl ändå kunnat rört sig "fritt" utefter hur dom svenska rekomendationerna ser ut , om han jobbat tex inom vården hade han varit tillbaka på jobbet igen?
Jag har fattat det som att man testar positivt långt efter att man slutar smitta. Jag testade i förra veckan, mitt var negativt men på lappen jag fick med mig stod det att man inte tar nytt test efteråt utan att man kan återgå till vanliga rutiner när man varit symptomfri i x antal dagar. Rethosta räknas då inte.Nej, du får inte jobba inom vården om du inte har gjort 2 (tror jag) negativa test
Ha, så väl funkade den lagen!Ungefär så ja.
Innan corona såg jag ngr kvinnor som nog i vanliga fall hade burit burka, dom hade då ist "vanlig" sjal och sen munskydd och solglasögon. Tror inte att det var för att skydda sig mot solen och sjukdomar.
Jag har fattat det som att man testar positivt långt efter att man slutar smitta. Jag testade i förra veckan, mitt var negativt men på lappen jag fick med mig stod det att man inte tar nytt test efteråt utan att man kan återgå till vanliga rutiner när man varit symptomfri i x antal dagar. Rethosta räknas då inte.
Har aldrig hört att det skulle vara särskilda regler för oss som jobbar i vården, men jag har heller inte haft Corona så det kanske man får info om när det berör.
Är det alltså test som tas på personer utan symptom? Rutintest?Det sa min läkarbekant också. Hon är inte helt posetiv till alla rutintest som görs. Hon menade att många som tests posetivt har döda virus i svalget/näsan, döda virus kan stanna lång tid och smittar inte.
Ett ("falskt") posetivt test kan ge ganska stora konsekvenser här. Då måste du och dina familjemedelemmar i karantän i 2 v, även alla andra du haft nära kontakt med i privat och arbetsliv. Jobbar du på tex en resturang kan det innebära att resturangen måste stänga för 2 v.
Är det alltså test som tas på personer utan symptom? Rutintest?
Ja, funktionärer räknas inte med i tex publiksiffror eller tex när det kommer till 50-regeln i Sverige. Men att hålla det avstånd som rekommenderas, det tycker jag absolut att funktionärer ska följa när så är möjligt. Vilket det ju var på bilden.Meh.
Det är ju det jag antar att de finns till, att se till att andra följer rekommendationerna - och att då själv inte följa dem...Ja, funktionärer räknas inte med i tex publiksiffror eller tex när det kommer till 50-regeln i Sverige. Men att hålla det avstånd som rekommenderas, det tycker jag absolut att funktionärer ska följa när så är möjligt. Vilket det ju var på bilden.
Det problemet har inte jag haft på jobbet, vi har haft diskussioner hur vi kan få folk att komma till kontoren, utan att riskera att vara för nära på varandra.Jag är helt förundrad över antalet människor på jobbet som kastade sig om halsen på varandra det första de gjorde efter semester/sommarlov (det spär på min känsla att folk har slappnat av lite väl mycket)..... Jag har fått fysiskt avvärja en sådan kontakt (genom att sätta upp handen och backa ett par steg) och muntligt avvärja ett par andra. Man känner sig som Grinchen, men det är ju så fruktansvärt onödigt att folk petar på varandra.....
Vi har också haft en genomgång kring att rekommendationer och restriktioner kvarstår, men jag tror som sagt att folk har tagit semesterkänslan med sig ändå.Det problemet har inte jag haft på jobbet, vi har haft diskussioner hur vi kan få folk att komma till kontoren, utan att riskera att vara för nära på varandra.
Har inte sett siffror på det, men en god gissning är att de som togs fullständigt på sängen (Italien, Spanien, Belgien, UK, USA - i en viss mån Sverige) hade betydligt fler dolt inkomna än andra länder som har bättre statistik att skryta med.Funderade på, är det någon som vet ifall det finns uppskattningar på hur många som tog in smittan i olika länder? Tänker på att det är stor skillnad på hur man hanterar att det regnar in, om det kommit några droppar, eller om det står en halvmeter vatten på golvet.
Jag har fattat det som att man testar positivt långt efter att man slutar smitta. Jag testade i förra veckan, mitt var negativt men på lappen jag fick med mig stod det att man inte tar nytt test efteråt utan att man kan återgå till vanliga rutiner när man varit symptomfri i x antal dagar. Rethosta räknas då inte.
Har aldrig hört att det skulle vara särskilda regler för oss som jobbar i vården, men jag har heller inte haft Corona så det kanske man får info om när det berör.
Lite det jag var ute efter, men jag antar (hoppas) att det finns forskare som tittar på detta, så kanske det kommer rapporter om ett tag.Har inte sett siffror på det, men en god gissning är att de som togs fullständigt på sängen (Italien, Spanien, Belgien, UK, USA - i en viss mån Sverige) hade betydligt fler dolt inkomna än andra länder som har bättre statistik att skryta med.