Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänkte på den där personen som blev poetivt testad på flyplatsen i Grekland. Bortsätt från att det är dumt att åka utomlands överhuvudtaget just nu.

Han var alltså sjuk för 3 veckor sen och hade inga symptom längre. Hade han inte rest hade han väl ändå kunnat rört sig "fritt" utefter hur dom svenska rekomendationerna ser ut , om han jobbat tex inom vården hade han varit tillbaka på jobbet igen?

Enligt rubrik i AB så är 4 av 10 för munskyddskrav. Om det är sant undrar jag varför jag hittills inte sett en enda person bära munskydd :confused:

Jag förstår inte varför de inte helt enkelt bärgar bort bilarna som står i vägen istället för att bara lappa dem?

Det finns inget stöd för det i lagen. Om bilen står extremt olämpligt är det okej att flytta den till bättre plats inom synhåll, men för att göra en lång flytt till uppställningsplats måste bilens ägare få en chans att flytta den själv först, genom att informeras med parkeringsanmärkningar, informationslapp på bilen och brev hem.

Det finns inget stöd för det i lagen. Om bilen står extremt olämpligt är det okej att flytta den till bättre plats inom synhåll, men för att göra en lång flytt till uppställningsplats måste bilens ägare få en chans att flytta den själv först, genom att informeras med parkeringsanmärkningar, informationslapp på bilen och brev hem.
Det fungerar alldeles utmärkt i städer om man råkat parkera framför ett garage utan att ägaren fått någon chans att flytta bilen. Står den olämpligt eller rent av farligt till borde den kunna bli bortbärgad till uppställningsplats där man får lösa ut den.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...sdag-skriker-coronademonstranterna-at-tegnell

"Hon plockar fram mobilen. Visar en graf som ser dyster ut. Den ska föreställa utvecklingen av smittspridningen i Sverige.
– Var kommer statistiken från?
En Facebookgrupp.
Therese berättar att hon varit sjukskriven i många år och räknar upp alla sina sjukdomar och diagnoser.
– Jag har haft corona och förberedde mig på att dö, säger hon och tar i nästa ögonblick av sig munskyddet och tänder en cigg."

:laugh::laugh::laugh:

Enligt rubrik i AB så är 4 av 10 för munskyddskrav. Om det är sant undrar jag varför jag hittills inte sett en enda person bära munskydd :confused:
Jag ser enstaka, mestadels i mataffären. Men majoriteten av dem är inte svenskar, tror jag, utan förmodligen turister. De tre som jag såg sist pratade tyska.

Jag ser enstaka, mestadels i mataffären. Men majoriteten av dem är inte svenskar, tror jag, utan förmodligen turister. De tre som jag såg sist pratade tyska.

De jag sett med skitiga målarskydd har varit svenskar. Den på lokala ICA med halvmask och goggles är definitivt svensk... lokalbo med inte alla hästar hemma.

De tyska turisterna jag råkat på har definitivt inte haft mask eller kunnat hålla avstånd :crazy:

De jag sett med skitiga målarskydd har varit svenskar. Den på lokala ICA med halvmask och goggles är definitivt svensk... lokalbo med inte alla hästar hemma.

De tyska turisterna jag råkat på har definitivt inte haft mask eller kunnat hålla avstånd :crazy:

Jag har sett några med mask. Jag såg en man med plastvisir men inte mask. Jag ser folk med handskar i affären men utan mask. Men det är inte många.

Jag ser folk med munskydd mest varje gång jag är ute och rör mig i samhället. De flesta av de som har det har utländskt påbrå och många Ser ser asiatiska ut. Många hanterar även munskyddet fel bara de kora ögon blick vi passerar varandra. Enstaka bär dem på märkliga ställen som till synes på skogspromenad.

Jag ser ganska många med munskydd och/eller plasthandskar i mataffären varje gång jag handlar. Oftast är det äldre personer, men även en del medelålders till yngre personer. Det var något fler när vi hade många fall i stadsdelen i våras.

Det är här det blir så galet. Man kan inte be en 97-åring att vänta till nästa sommar, eller hålla sig inomhus i kanske ett par år. Och att inte få träffa sina anhöriga. Ja, det är ju som ett övergrepp, säger Jan Roostal.

Exakt. Ingenstans i artikeln påstår han själv sig vara upprörd och besviken eller på vem. Journalisten utelämnar den kontexten och låter de som läser bli upprörda på att någon är upprörd.

Undersökningar som publiceras i AB läser jag inte ut ett skvatt ur om jag inte får ordentlig information om exakt vilken fråga det är som har ställts och till vilken urvalsgrupp...

Jag känner också ganska stor frustration över de som är ute och festar som vanligt.
Ser ungdomar och unga vuxna ute i vårt området och dom beter sig till synes som vanligt.

Jag förstår att konsekvenstänket kanske inte är utvecklat helt, men jag blir lika frustrerad ändå.
Minns själv hur det var i den åldern. Men ändå. Och självklart, inte alla ungdomar...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/h...ag-lever-precis-som-jag-gjorde-for-ett-ar-sen

Undersökningar som publiceras i AB läser jag inte ut ett skvatt ur om jag inte får ordentlig information om exakt vilken fråga det är som har ställts och till vilken urvalsgrupp...
Nej och då framförallt inte om det bara är rubriken. Rubrikerna i den tidningen brukar vara ganska så kreativa. Det kan ju mycket väl visa sig att siffran är sann.... men att den gäller för Argentina :idea:

I sthlm ser jag "en del"/några personer per dag bära munskydd, det är bara det att munskyddet ofta sitter runt halsen, på hakan under munen eller på munen men under näsan... Ser helt idiotiskt ut måste jag säga. Majoriteten med munskydd som jag ser har alltså munskyddet fel.

I sthlm ser jag "en del"/några personer per dag bära munskydd, det är bara det att munskyddet ofta sitter runt halsen, på hakan under munen eller på munen men under näsan... Ser helt idiotiskt ut måste jag säga. Majoriteten med munskydd som jag ser har alltså munskyddet fel.

Där jag bor ser jag en del med munskydd, har sett någon med visir. De allra flesta äldre.
Igår var det en dam som handlade med munskydd och handskar och skulle skanna sina varor i självscanningen. Problemet är att för att se på skärmen hon precis tryckt på (touch) så fick hon lyfta upp sina glasögon. Med sina handskbeklädda händer... Om det nu fanns Covid på betalstationen och det skulle hamna på glasögonen känns det som att handskarna och munskyddet spelar mindre roll.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka