Men alltså, är det någon som kan presentera något slags bevis för att masker 1) innebär att folk i större utsträckning går ut när de är sjuka, 2) innebär att folk i större utsträckning skiter i att hålla avstånd eller 3) innebär att viruset sprids fortare?
Det verkar ha blivit någon slags sanning i den här tråden (och på flera andra håll) att det är sådant som ett maskkrav leder till, men vi är ju flera stycken här som bor i länder där det finns krav på mask och kan dementera åtminstone punkt 1 och 2 (om än med anekdotisk bevisföring, men annat finns ju inte att tillgå än såvitt jag vet).
Jag håller helt och hållet med om att det finns en otrolig massa människor som missbrukar masker och att det är ett problem i sig, men såvida dessa människor fortsätter att hålla avstånd och följa övriga rekommendationer har jag svårt att se hur de kan utgöra en så enorm fara för omvärlden p.g.a just masken.
Jag håller också med om att masker definitivt inte är någon mirakelmetod, att den effekt de har förmodligen är pytteliten (och att det då gäller att maskbäraren skyddar övriga, inte att masken skyddar bäraren), men precis som
@Stefffie säger så känner jag att det är en så liten "uppoffring" för mig att jag gärna tar på mig min mask när jag går och handlar om det så innebär att jag minskar risken att sprida viruset (medan jag är asymtomatisk menar jag naturligtvis, eftersom jag inte skulle gå ut med någon som helst symptom) med ens en tiondels procent.
Jag håller också med om att det inte ser ut att finnas behov för en maskkrav i Sverige just nu, men det är ju Sverige det. I andra länder råder andra omständigheter, som vi alla vet.
Jag tycker överlag att vi ska vara försiktiga med att kritisera sådana här individuella åtgärder. Det pratas en himla massa om att vi inte kommer att kunna säga med säkerhet vad som var rätt och fel förrän om ett år, men när det kommer till just ansiktsmasker verkar det finnas massor av människor som är redo att skjuta ner idén utan att blinka.
Framkommer det ny forskning som bekräftar någon av de tre punkter jag nämner i början av mitt inlägg så bör saken naturligtvis ses över, men fram tills dess gör jag gärna som experterna i mitt land rekommenderar.