Ja och inmanglad har man ju definitivt blivit när man läser en bok och två personer kramar om varandra tänker, "men så får man ju inte göra nu"
Ja!! Så gör jag också! Ännu mer när jag ser på TV att folk är för nära varandra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja och inmanglad har man ju definitivt blivit när man läser en bok och två personer kramar om varandra tänker, "men så får man ju inte göra nu"
Nej men det är väl det ingen som påstått?
Frågan är väl snarare vilket som är mest riskfyllt- att bli sjuk genom att få viruset genom en otvättad mask, eller genom virusmängd i luften genom massa utandningsluft, och det äe det ingen som har ett riktigt svar på.
Jag ifrågasatte bara varför det var en så starkt kritiskt ton mot maskbärande här, när det inte heller finns något bevis för att maskbärande skulle förvärra situationen.
Det är ett nytt, relativt okänt virus där vetenskapen ständigt lär sig nya saker, så naturligtvis görs det olika riskvärderingar och rekommendationer.
De främsta argumenten jag sett mot maskbärande är att det inte funnits tillräckligt med masker och att de kan potentiellt ge en falsk trygghetskänsla. Brist på masker är inte längre ett problem, och den där falska ttygghetskänslan är inget jag upplevt.
Men jag är ingen absolutist. Jag följer bara lagarna här, så jag har haft mask på kollektivtrafiken (2 gånger) den senaste månaden, och i andra butiker sedan reglerna ändrades förra veckan.
Fast i dag finns det massor med research som klart visar att bara mask trots allt skyddar mer an att inte gora det, bade for bararen och de den moter ... sedan tror jag ju inte att det bara ar alla har som anser att mask ar av ondo som inte vet och forstar hur man anvander en mask.
Men är man sjuk/krasslig ska man stanna hemma. Inte ta på sig en mask och gå ut ändå.
Just det tror jag ingen motsätter sig men frågan är om det hjälper så betydligt att det är värt att riskera de saker som otvetydigt hjälper markant?Fast i dag finns det massor med research som klart visar att bara mask trots allt skyddar mer an att inte gora det, bade for bararen och de den moter ... sedan tror jag ju inte att det bara ar alla har som anser att mask ar av ondo som inte vet och forstar hur man anvander en mask.
Eller tittar på gamla avsnitt av TV-program där karaktärerna kommer väldigt nära varandra...... Och man bara: !!Ja och inmanglad har man ju definitivt blivit när man läser en bok och två personer kramar om varandra tänker, "men så får man ju inte göra nu"
Just det tror jag ingen motsätter sig men frågan är om det hjälper så betydligt att det är värt att riskera de saker som otvetydigt hjälper markant?.
Håller du avstånd så är det en mycket säkrare prevention än att ha mask.Självklart. Här är budskapet att om du har något symptom ska du stanna hemma och bara lämna huset för att ta ett covid test (man kan också få dem hemlevererade).
Masken bär vi för att det inte är säkert om man kan smitta även om man inte vet att man är sjuk.
Hur många experter säger att maskanvändning garanterat ger lika mycket effekt, eller ens i närheten, jämfört med att hålla avstånd, hygien och ffa inte gå ut om man är sjuk?Ja, det är en av frågorna där det inte finns ett tydligt svar på. Jag märker som sagt inte att folk med mask står närmre mig, men jag låter experterna göra bedömningen (som alltså varier mellan länder).
Ytterligare en faktor torde ju vars befolkninhstätheten- det är betydligt enklare att hålla avstånd i Sverige med stora avstånd, många singel och enfamiljshushåll, än vad det är i trångbodda miljöer och storstäder.
Håller du avstånd så är det en mycket säkrare prevention än att ha mask.
Hur många experter säger att maskanvändning garanterat ger lika mycket effekt, eller ens i närheten, jämfört med att hålla avstånd, hygien och ffa inte gå ut om man är sjuk?
Håller alla korrekt avstånd, som du upplever att de gör runt dig, då är ju mask helt irrelevant. Det är avståndet som skyddar då.
Det är inte experterna som har sista ordet utan politikerna.Ingen, vad jag vet, jag förstår inte ens varför du frågar?
Jag har aldrig sagt att mask kanske inte har mycket begränsad effekt, men att vi inte riktigt vet, den verkar iaf inte vara skadlig, och besväret att bära mask är så lågt att även om skyddet vara är begränsat, så bär jag gärna mask.
Det är dessutom i te alltid möjligt att hålla avstånd, och då så verkar det som att experterna i många länder gör avvägningen att mask är bättre än ingen mask.
Jag är faktiskt förvånad hur starkt motståndet är, det är väldigt mycket en ickefråga här
Det är inte experterna som har sista ordet utan politikerna.
Ingen, vad jag vet, jag förstår inte ens varför du frågar?
Jag har aldrig sagt att mask kanske inte har mycket begränsad effekt, men att vi inte riktigt vet, den verkar iaf inte vara skadlig, och besväret att bära mask är så lågt att även om skyddet vara är begränsat, så bär jag gärna mask.
Det är dessutom i te alltid möjligt att hålla avstånd, och då så verkar det som att experterna i många länder gör avvägningen att mask är bättre än ingen mask.
Jag är faktiskt förvånad hur starkt motståndet är, det är väldigt mycket en ickefråga här
Jag frågar därför att om skyddet masken ev ger är stor så påverkas mitt resonemang som jag angav och det vore jätteintressant att veta. Om ingen påvisat en stor skillnad i spridning med mask utan i tal runt de jag nämnt (som jag personligen tror är alldeles för höga) så blir mitt resonemang än mer relevant emot ett maskanvändade. (eller jag ska inte säga mitt resonemang utan så jag uppfattat FHM men jag försökt visualisera med siffror).
Det är ju egentligen bara om ingen ändrar någonting i sitt beteende som ev mask skulle tillföra ett extra skydd. Så liten är det ev skydd den tillför enligt det jag förstått. Och är det ett rimligt scenario?
Även om det riskerar att minska andra, mer säkra preventiva åtgärder så att den totala smittspridningen ändå blir högre?Nar det pagar en pandemi dar vi inte har en god forstalelse kring viruset, hur det smittas och vilka langvariga effekter det kan ge, sa ar det for mig absolut rimligt att bara mask aven om skyddet bara ar litet.
Även om det gör att det riskerar att motverka sitt syfte? Ju mer du lägger på folk dess mindre följsamhet i stort.Nar det pagar en pandemi dar vi inte har en god forstalelse kring viruset, hur det smittas och vilka langvariga effekter det kan ge, sa ar det for mig absolut rimligt att bara mask aven om skyddet bara ar litet.